Home > Sportspecifieke training > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                           
 
 
 

 

 ▪ Sterke rompspieren

 ▪ Medicijn bal training

 ▪ Sneller worden

 ▪ Sparq training

 ▪ Trainen voor power

 ▪ Training jeugdspelers

 ▪ Strength & conditioning

 

 

 

 

 

 

 

                             Meer info

AGILITY; WENDBAARHEID


 

 

▪  Sneller worden in sprints 

 

▪  Sneller wendingen maken

 

▪  Acceleratie en deceleratie vergroten

 

▪  Snelheidsveranderingen

 

▪  Veranderen van richting

 

▪  Dribbelen bij diverse snelheden en wendingen

 

▪  Snelle acties om de bal onder controle te houden

 

▪  Jezelf, onder druk, in balans houden

 

▪  Onverwachte wendingen, bewegingen uit een reflex

 


 

Agility training staat voor de kwaliteit van bewegen;

 

 

Agility staat voor de wendbaarheid en voor de kwaliteit van de snelheid die je kunt leveren, vandaar dat deze trainingsvorm een erg

belangrijk onderdeel is bij explosieve sporten waarbij een speler snel moet zijn bij situaties die vragen om snelle en vaak onverwachte

wendingen.

 

Bij explosieve sporten zoals voetbal, basketbal, hockey, tennis, rugby, squash, ijshockey, handbal, volleybal etc. is het niet heel erg

belangrijk om de snelste in een rechte lijn te zijn. Een speler hoeft maar zelden in een lange rechte lijn zo snel mogelijk te rennen

en zelfs als dit toch een keer voorkomt dan eindigt deze sprint met een stop waarbij je weer zo snel mogelijk van richting moet

veranderen en vervolgens weer een andere richting op moet sprinten!

 

De snelheid waarmee een speler dit zo snel mogelijk kan doen bepaald de kwaliteit van de speler en de prestaties die een speler kan

leveren. Het agility niveau is het meest belangrijke onderdeel voor een sporter bij explosieve sporten.

 

Heel veel sporters kunnen op een gegeven moment niet meer zijwaarts rennen/bewegen of achteruit rennen. Dit heeft voor een groot

deel te maken met het feit dat hier tijdens trainingen geen aandacht aan besteed wordt. Terwijl dit zeer belangrijke kwaliteiten voor

een sporter zijn en hier kun je veel winst halen ten opzichte van de tegenstander.

 

Agility training bestaat uit de volgende onderdelen en deze moet je als speler perfect beheersen;

 

 

Voorwaartse acceleratie, zijwaartse acceleratie en achterwaartse acceleratie.

 

Je hebt het vermogen nodig om zo snel mogelijk van richting te kunnen veranderen. Je moet kunnen starten, stoppen, draaien en weer

starten in een fractie van een seconde! Doe je dit sneller dan je tegenstander dan heb je al veel voordeel, de bedoeling is om de

tegenstander te snel af te zijn zodat de tegenstander elke keer te laat is.

 

Je moet als speler kracht kunnen omzetten naar vermogen om zo snel mogelijk van richting te kunnen veranderen. Het vermogen van je

lichaam om die kracht te kunnen omzetten naar explosief sprinten, remmen, van richting veranderen en weer weg sprinten in een andere

richting bepaald grotendeels je prestatieniveau.

 

In Amerika bij American Football kijken ze eerder naar de wendbaarheid van een speler dan naar de kwaliteiten als football speler in de

vorm van aangeboren talent voor het spel, zo belangrijk is het agility vermogen! Agility staat voor de kwaliteit van de snelheid die je

kunt leveren, vandaar dat deze trainingsvorm een erg belangrijk onderdeel is bij explosieve sporten.

 

Het agility vermogen van een speler is perfect te trainen  en hier is veel winst uit te halen door de juiste training.

 

Agility training tijdens het seizoen

 

Agility oefeningen zijn perfect te integreren in de trainingen tijdens het seizoen en het is ook goed om een of twee dagen voor de wedstrijd

een aantal agility oefenen te doen waarbij de nadruk ligt op een korte intensieve uitvoering. Deze training-sessie hoeft niet lang te duren

en je word er ook niet moe van. Deze training is gericht op het verbeteren van je mentale alertheid en je fysieke gesteldheid.

 

Agility oefeningen zijn tevens een uitstekend middel om het zenuwstelsel te activeren. Wanneer een sporter gedwongen wordt om

oefeningen zo snel mogelijk en volgens een bepaald patroon uit te voeren dan moet er een snelle impuls van de spieren naar het

zenuwstelsel gaan en dient er een snelle terugkoppeling van het zenuwstelsel naar de spieren terug te komen.

 

Hoe meer het zenuwstelsel getraind is hoe sneller een sporter kan bewegen. Wanneer sporters meer kracht moeten ontwikkelen, moet

het zenuwstelsel meer spieren activeren (meer motorische eenheden) en hoe meer motorische eenheden betrokken zijn hoe meer kracht

er ontwikkeld wordt.

 

Wanneer het zenuwstelsel in de mogelijkheid is om een impuls sneller naar de motorische eenheden te sturen resulteert dit in meer (snel)

kracht. De speedladder is hiervoor ook een uitstekend hulpmiddel; oefeningen met de speedladder verbeteren de lineaire snelheid, de

laterale snelheid, kracht en balans.

 

Core strength, agility training en plyometrische training zijn de sleutel tot succes voor explosief vermogen

 

Je moet altijd klaarstaan om zo snel mogelijk van richting te kunnen veranderen en vervolgens op pure snelheid te exploderen.

 

Je moet kunnen stoppen, draaien en weer exploderen in tegengestelde richting.

 

Een zeer belangrijk onderdeel van een succesvolle prestatie is dat spelers snel kunnen accelereren en decelereren, snel van richting

kunnen veranderen en de tegenstander op het verkeerde been te zetten d.m.v. wendbaarheid. Bij veel sporten is het vermogen om

dit te kunnen veel belangrijker dan simpelweg snel te kunnen rennen.

 
 
 
SPORTSPECIFIEK TRAININGSSCHEMA #WENDBAARHEID

 

 

Vergroot de wendbaarheid en specifieke snelheid door middel van agility training op een sportspecifieke manier.

 

Dit sportspecifieke trainingsschema word opgesteld na een grondige analyse van de sport die beoefend word en uiteraard

aan de hand van uw persoonlijke doelstellingen of de specifieke doelstellingen van uw team/selectie.

De oefeningen uit het trainingsschema zijn uitermate geschikt voor alle explosieve sporten.

▪ Vergroten van de wendbaarheid

▪ Vergroten van de explosiviteit

▪ Vergroten van de snelheid

▪ Vermogen krijgen om in drie richtingen te kunnen rennen

 

Het trainingsschema bevat ook tabellen met een tijd-indicatie zodat voor elke speler een beoordeling opgezocht kan worden.

Dit is ideaal voor meerdere periodieke metingen; na verloop van tijd kun je de spelers testen en kijken of er wel een vooruitgang

geboekt is.

 

Dit programma bevat twee oefeningen die een speler moet uitvoeren, je noteert van elke oefening de beste tijd van twee runs en deze

ga je vervolgens met elkaar vergelijken. Deze twee tijden staan in een bepaalde verhouding met elkaar, zo kun je te weten komen of de

speler meer aan de snelheid moet werken of juist meer aan de wendbaarheid. Dit heeft natuurlijk ook weer te maken met de soort sport

die een speler doet en bijvoorbeeld op welke positie in het veld die speler staat.

 

Na het plaatsen van uw bestelling van bovenstaand schema zal ik contact met u opnemen om dit schema te gaan opstellen.

Dit is vanwege de specifieke oefeningen die ik voor u moet opstellen aan de hand van de sport die beoefend word. Voor elke sport zijn

andere oefeningen van belang. Voordat ik het schema ga maken heb ik wat informatie nodig om een goed sportspecifiek programma

op te kunnen stellen.

 

De oefeningen uit bovenstaand schema kunnen worden uitgevoerd op het veld of op de baan.

U hoeft niet te beschikken over allerlei attributen om de oefeningen uit het schema te kunnen uitvoeren

Voor bovenstaand schema is het niet nodig om naar de sportschool te gaan.

1) Sportspecifiek Trainingsschema // Opgesteld naar persoonlijke doelstellingen

 

2) Warming Up Programma

 

3) Core Strength & Stability Trainingsschema

 

 

Ä 44,95

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ een persoonlijk trainingsschema aan te vragen

 
 

 
 
// Sportspecifiek Trainingsschema Aanvragen #wendbaarheid

Persoonlijk Sportspecifiek Trainingsschema // Inclusief Warming Up Programma

 

 

Ä 29,95

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ een persoonlijk trainingsschema aan te vragen

 
 

 
 

Aanvullende informatie m.b.t. het aanvragen van het persoonlijke programma;

 

Heeft u vragen over uw huidige training en/of trainingschema aarzel dan niet en vraag geheel vrijblijvend advies aan bij PT Nijmegen.

 

Voor alle overige vragen en/of opmerkingen kunt u uiteraard altijd bij PT Nijmegen terecht. Heeft u vragen over uw sportactiviteiten of

wilt u weten of uw huidige sportactiviteiten goed zijn om uw doelstellingen te kunnen behalen; neem dan contact op met PT-Nijmegen;

 

info@pt-nijmegen.nl 

 

Belangrijke kenmerken van het persoonlijk trainingsschema;

 

1) Doelgericht en persoonlijk trainingsschema met effectieve oefeningen waardoor een intensieve training zal ontstaan.

 

2) U ontvangt geen standaard trainingsschema, maar een persoonlijk opgesteld trainingsschema aan de hand van uw doelstellingen.

 

3) Het trainingsschema bestaat uit effectieve oefeningen en een doelgerichte trainingsmethode.

 

4) Het schema bevat bij elke oefening een goede uitleg en is visueel ook duidelijk door het gebruik van foto's.

 

5) Nadat u het schema heeft ontvangen is het uiteraard altijd mogelijk om het trainingsschema nog aan te passen. 

 

6) Persoonlijk contact is altijd mogelijk via telefoon of e-mail maar ook uiteraard op locatie in Nijmegen.

 

7) Mijn begeleiding stopt NIET zodra ik het schema heb verstuurd; u kunt altijd geheel kosteloos bij mij terecht tijdens uw trainingen.

 

8) Voor blijvende resultaten is het wel heel belangrijk om het schema na 6-8 weken aan te passen en/of te vernieuwen.

 
 

 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL