Home > Sportspecifieke training
 
 
 

sportSPECIFIEKE KRACHTTRAINING | UPGRADE YOUR POWER


 

 

Tegenwoordig beÔnvloedt krachttraining iedere sporter in het land, ongeacht de sport, man of vrouw en als sporter kun je enorm

veel voordeel behalen door middel van sportspecifieke krachttraining. Vele sporters beseffen nu gelukkig ook steeds meer dat

krachttraining en sportspecifieke programmaís voor meer kracht, explosiviteit, snelheid en wendbaarheid onmisbaar zijn om

zichzelf beter voor te bereiden op de keiharde concurrentie tijdens het sportseizoen.

 

Sterker worden, een toename van power (kracht x snelheid), het ontwikkelen van explosiviteit en snelheid, meer stabiliteit en

mobiliteit, een verbetering van het kracht-uithoudingsvermogen, een betere coŲrdinatie en balans, blessure preventie en een

sneller herstel zijn mogelijk door sportspecifieke trainingen te volgen.

 

Een zeer belangrijke voorwaarde is wel dat de sportspecifieke training nooit de sport negatief mag beÔnvloeden.

 

Deze trainingen moeten altijd ter ondersteuning van de sport dienen!

 

Vanuit mijn visie zijn de sportspecifieke trainingen middels een innovatieve methode om atletisch vermogen op te bouwen met

een sterke focus op de individuele doelen en wensen van elke sporter. In mijn programma komen de volgende zaken aan bod:

 

1) Het vergroten van (maximale) kracht, snelheid en explosiviteit

 

2) EfficiŽnter leren bewegen

 

3) Preventie van blessures

 

4) Het ontwikkelen van lineaire en laterale snelheidsontwikkeling, voetsnelheid en agility

 

5) De ontwikkeling van power (kracht x explosiviteit) door functionele krachttraining

 

6) Het opbouwen van het sportspecifieke uithoudingsvermogen

 

De flexibiliteit verbeteren we door self myofascial release technieken en door het toepassen van verschillende manieren van

stretching voor de overactieve spiergroepen. Daarbij is er zeker de nodige aandacht voor de mobiliteit van de gewrichten en

de activatie van onderactieve spiergroepen en om blessures te voorkomen identificeren wij de asymmetrieŽn in het lichaam

zodat we deze ook kunnen wegwerken.

 

De belangrijkste doelstelling van een volledige conditionering, inclusief de fysieke, technische, tactische en psychologische

aspecten van training, is het verbeteren van het vermogen van de sporter om groots te presteren. Sportspecifieke kracht-

training is daarbij een zeer belangrijk en onmisbaar onderdeel.

 

Kracht x snelheid is vermogen

 

 

Kracht is voor de meeste sporten een onmisbare factor, met name bij kracht- en snelheid gerelateerde sporten is het een prestatie

bepalende factor. Kracht is nodig om snelheid te maken, en om snelheid te kunnen houden. Het is ťťn van de grondmotorische

eigenschappen, die een sporter moet bezitten om te kunnen presteren.

 

Er zijn in totaal vijf grondmotorische eigenschappen en als ťťn van deze prestatiebepalende eigenschappen onvoldoende

ontwikkeld is, blijven de prestaties achter. Het is dus belangrijk om niet alleen veel kracht te ontwikkelen, maar ook de spieren

te 'leren' die kracht op het juiste moment te kunnen omzetten in snelheid.

 

Waarom is sportspecifieke krachttraining zo belangrijk voor sporters? Waarom een absolute vereiste?

 

Tegenwoordig beÔnvloedt krachttraining iedere sporter in het land, ongeacht de sport, man of vrouw. Sporters beseffen nu steeds

meer dat krachttraining en sportspecifieke programmaís voor meer kracht, explosiviteit, snelheid en wendbaarheid onmisbaar is

om zichzelf beter voor te bereiden op de keiharde concurrentie tijdens het sportseizoen.

 

Kracht x Snelheid = Power = More Speed = Explosive Athlete

 

 

Niet lang geleden dachten de meeste coaches dat krachttraining zou leiden tot te gespierde sporters, wat nadelig zou zijn voor

een goede techniek. Het is nu bewezen dat sportprestaties direct of indirect afhangen van de kwaliteiten van spierkracht. We

moeten bedenken dat kracht de fundering is voor letterlijk alle andere sport kwaliteiten.

 

Bijvoorbeeld, als je geen goede relatieve lichaamskracht hebt (kracht in relatie tot je lichaamsgewicht), zul je nooit snel kunnen

rennen. En als je hoger wilt springen en/of als je sneller wilt worden dan moet op de eerste plaats de relatieve kracht omhoog!

 

Dit komt door het feit dat alle aspecten van een goede ren techniek veel spierkracht vereisen. Met andere woorden, als je niet

goed je knieŽn kunt heffen, je geen goede houding hebt bij het zwaaien van de armen en geen goede afzet hebt, kun je niet

snel zijn!

 

En dit is slechts een enkel voorbeeld

 

Veel universitaire studies hebben eveneens een hoge correlatie gevonden van springvermogen en behendigheid in relatie

tot de relatieve lichaamskracht. Dit betekent dat een sporter die sterk is voor zijn/haar lichaamsgewicht het vermogen heeft

om hoger te springen en sneller te bewegen, in vergelijking met hun zwakkere tegenhanger.

 

De belangrijkste doelstelling van een volledige sportspecifieke conditionering, inclusief de fysieke, technische, tactische

en psychologische aspecten van training, is het verbeteren van het vermogen van de sporter om groots te presteren.

Krachttraining is daarbij een zeer belangrijk en onmisbaar onderdeel.

 

De primaire functie van de meer dan 600 spieren van ons lichaam is om samen te trekken (korter te worden in lengte) om

lichaamsdelen te bewegen. En onthoud dat alleen de spieren kunnen aanzetten tot beweging.

 

"Hoe sterker de spieren, hoe krachtiger het samentrekken."

 

"Hoe sneller de sporter zal rennen, hoe hoger hij zal springen."

 

"Hoe verder hij zal gooien, trappen, en hoe harder hij zal slaan."

 

 

Een additionele bonus van krachttraining is het voorkomen van blessures. Sporters die aan krachttraining doen, hebben

de neiging veel minder blessures te hebben. Dit komt doordat krachttraining de spierhechtingen versterkt en de dichtheid

van de botten in de buurt van de oorsprong van de spier vergroot. En als een blessure zich voordoet bij een sporter die

goede krachttraining heeft gedaan, zal het waarschijnlijk niet ernstig zijn en heeft het de neiging om sneller te genezen.

 

Een goed opgesteld sportspecifiek programma kan het laatste puzzelstukje zijn van jouw training voor succes!

 
 

// SPORTSPECIFIEK TRAININGSSCHEMA AANVRAGEN #SPORT

 
 

Het gehele programma zal worden opgesteld aan de hand van jouw persoonlijke doelstellingen.

 

De sport die jij beoefend staat altijd centraal en het trainingsschema zal nooit een negatieve invloed hebben op jouw sport.

 

Bij het opstellen van het programma houd ik ook rekening met de huidige ervaring en (chronische) klachten/blessures.

 

Het persoonlijke trainingsschema is geen 'kant-en-klaar' programma.

 

Na het aanvragen van het programma neem ik altijd contact met u op voor aanvullende informatie.

 

Het trainingsschema is zeer duidelijk door het gebruik van foto's en/of illustraties en bij elke oefening een complete uitleg.

 

Het gehele programma bestaat uit meerdere .pdf bestanden en deze worden per mail verstuurd.

 
 

 
 
// Compleet sportspecifiek programma aanvragen

1) Sportspecifiek Trainingsschema // Opgesteld naar persoonlijke doelstellingen

 

2) Warming Up Programma

 

3) Core Strength & Stability Trainingsschema

 

 

Ä 44,95

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ een persoonlijk trainingsschema aan te vragen;

 
 

 
 
// Sportspecifiek Trainingsschema Aanvragen

Persoonlijk Sportspecifiek Trainingsschema // Inclusief Warming Up Programma

 

 

Ä 29,95

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ een persoonlijk trainingsschema aan te vragen;

 
 

 
 

Aanvullende informatie m.b.t. het aanvragen van het persoonlijke programma;

 

Heeft u vragen over uw huidige training en/of trainingschema aarzel dan niet en vraag geheel vrijblijvend advies aan bij PT Nijmegen.

 

Voor alle overige vragen en/of opmerkingen kunt u uiteraard altijd bij PT Nijmegen terecht. Heeft u vragen over uw sportactiviteiten of

wilt u weten of uw huidige sportactiviteiten goed zijn om uw doelstellingen te kunnen behalen; neem dan contact op met PT-Nijmegen;

 

info@pt-nijmegen.nl 

 

Belangrijke kenmerken van het persoonlijk trainingsschema;

 

1) Doelgericht en persoonlijk trainingsschema met effectieve oefeningen waardoor een intensieve training zal ontstaan.

 

2) U ontvangt geen standaard trainingsschema, maar een persoonlijk opgesteld trainingsschema aan de hand van uw doelstellingen.

 

3) Het trainingsschema bestaat uit effectieve oefeningen en een doelgerichte trainingsmethode.

 

4) Het schema bevat bij elke oefening een goede uitleg en is visueel ook duidelijk door het gebruik van foto's.

 

5) Nadat u het schema heeft ontvangen is het uiteraard altijd mogelijk om het trainingsschema nog aan te passen. 

 

6) Persoonlijk contact is altijd mogelijk via telefoon of e-mail maar ook uiteraard op locatie in Nijmegen.

 

7) Mijn begeleiding stopt NIET zodra ik het schema heb verstuurd; u kunt altijd geheel kosteloos bij mij terecht tijdens uw trainingen.

 

8) Voor blijvende resultaten is het wel heel belangrijk om het schema na 6-8 weken aan te passen en/of te vernieuwen.

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL