[warming up]  [SQUAT & deADLIFT]  [posterior chain]  [lower crossed syndrome]  [bilspieren]  [heupspieren]  [hamstrings]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 
 
 ▪ De beste manier ...
 ▪ Afvallen/krachttraining
 ▪ Effectieve vetverbr.
 ▪ Hoge stofwisseling
 ▪ High intensity training
 ▪ Waarom cardio training
  Core strength training
 ▪ Sterke rugspieren

Vetverbranding en een hoge stofwisseling;

Als je begrijpt wat ik bedoel ...


 

 

Afvallen is nog steeds één van de meest besproken onderwerpen en hierover worden vele discussies gehouden.

 

Waarom?

 

De meest effectieve manier om af te vallen is echt wel bekend en daarbij is helemaal geen ruimte meer voor discussie.

 

De eerste vereiste is dat de hartslag tijdens de training flink omhoog moet. Om dit te bereiken is high intensity interval training de meest

effectieve manier van trainen als je gewicht in de vorm van opgeslagen lichaamsvet wilt verliezen.

 

Uiteraard zijn er vele verschillende mogelijkheden en elke trainer heeft daarin een eigen visie maar dat is verder geen probleem en omdat

je elke 6-8 weken moet wisselen van methode is dit alleen maar gunstig voor de sporters zodat de trainingen niet snel saai zullen worden.  

 

Uit ervaring heb ik wel gezien hoe het komt dat deze discussie blijft bestaan:

 

Er zijn veel goede (professionele) trainers die een juist advies kunnen geven wanneer je wilt trainen om af te vallen maar helaas houden

trainers met onvoldoende kennis en de geweldige marketing mannetjes met mooie produkten deze discussie in leven. Sporters gaan

twijfelen want het klinkt allemaal zo mooi en vooral makkelijk en daardoor blijven er veel misverstanden bestaan over wat nu de

juiste methode is.

 

Ik heb meerdere artikelen geschreven m.b.t. dit onderwerp; een hoge vetverbranding, een blijvende hoge stofwisseling, afvallen door

krachttraining, high intensity interval training en het hoe en waarom over cardio training want het is zeker niet geheel nutteloos.

 

Je moet cardio alleen op de juiste manier uitvoeren en de cardio machines in de sportschool op de juiste manier gebruiken in combinatie

met jouw persoonlijke doelstelling!

 

Maar ... toch blijft er veel onduidelijkheid bestaan over hoe je moet trainen om af te vallen. Het is zeker ook niet alleen de training want

de dagelijkse voeding is daarbij van cruciaal belang en ook ik begrijp dat het best frustrerend is wanneer je van vele personen allerlei

verschillende meningen, verhalen en manieren hoort en op een gegeven moment weet je inderdaad niet meer wie je nog moet geloven!

 

Is you this person?

 

Doe je aan hardlopen en heb je dezelfde gedachte?

 

 

Blijven hardlopen

 

Cardio

 

Cross-trainer

 

Aerobic

 

Krachttraining is het antwoord!

 

Als je begrijpt wat ik bedoel ...

 

Ik wil zeker niet zeggen dat cardio slecht voor is, in tegendeel hardlopen, fietsen etc zijn juist zeer goed voor je lichaam maar het is niet

geschikt om op een goede manier af te vallen en te verwachten dat je een mooi lichaam zal krijgen.

 

De combinatie met krachttraining zou perfect zijn, zeker wanneer je dit in één training kan verwerken. Op deze manier zal een interval

training ontstaan en deze trainingsmethode zorgt voor goede resultaten, zelfs voor het beste resultaat wanneer jouw doelstelling

bestaat uit afvallen en sterker worden.

 

Het moet anders!

 

Cardio training is een trainingsvorm die gericht is op het uithoudingsvermogen, wel moet er dan op een hoge intensiteit getraind worden.

Het is een training die zich niet richt op spierkracht, maar op het hart, de longen en de bloedvaten. Het is ook zeker wel een zeer

effectieve vorm van bewegen, omdat het makkelijk is toe te passen en snel goede resultaten geeft. Uiteraard mits cardio training

beoefend word op een hoge intensiteit.

 

Tijdens cardio zijn veel spiergroepen tegelijkertijd onafgebroken in beweging, waardoor de hartslag omhoog gaat.

 

Doe je bij krachttraining vooral kortdurende zware oefeningen, bij cardio draait het om langdurende relatief lichte oefeningen.

 

Is krachttraining vooral anaëroob dus zonder dat je er al te veel zuurstof bij nodig hebt, cardio is vrijwel geheel aëroob.

 

Het draait om de hoeveelheid zuurstof die je kunt opnemen.

 

Wat is er zo verkeerd aan een (langdurige) cardio training?

 

 

Cortisol is een hormoon die je lichaam kan aanmaken en deze wordt ook wel het 'stresshormoon' genoemd omdat het vrijkomt bij elke

vorm van stress, zowel fysieke stress als psychologische stress. Het lichaam ziet de langdurige cardio sessies als een soort fysieke

vorm van stress en daardoor stijgt het cortisolniveau van je lichaam. Een verhoogd cortisolniveau versterkt je eetlust en hang

naar suiker en voedingsmiddelen met een hoge glycemische waarde in combinatie met veel vet.

 

Deze voedingsmiddelen werken kalmerend, als een soort antidepressiva, en verhogen het serotonine- en endorfineniveau in de hersenen

dat gedaald is als gevolg van een hoog cortisolniveau. Het stofwisselingsproces van je lichaam gaat steeds langzamer werken en hierdoor

ontstaat ook het fenomeen skinny fat!

 

Dit is weliswaar een slank lichaam (maar zeker geen mooi en strak lichaam) met een te hoog vetpercentage en vrijwel altijd zwakke

spieren met een slechte lichaamshouding. Dit slanke lichaam is het gevolg van deze langdurige cardio trainingen en een slecht

voedingspatroon, bestaande uit te weinig gezonde en verantwoorde voeding.

 

Door cardio gaat de stofwisseling ook steeds langzamer!

 

De verbranding gaat dus steeds langzamer werken en zodra er meer gegeten wordt vliegen de pondjes er weer aan. Afvallen met dieet en

cardio gaat sneller. Maar ook hier kleven nadelen aan. Ten eerste leert het lichaam van iemand die veel cardio doet heel snel zuiniger om

te gaan met energie, wat betekent dat je steeds langer of intensiever bezig zult moeten zijn, om even veel vet kwijt te raken.

 

Zal een beginner met een uur intensieve cardio nog zo’n 600 calorieën verbranden, na een jaar zal dit nog maar 400 zijn! Bovendien doet

cardio training niets voor de spiermassa en te veel cardio gaat zelfs ten koste van de spiermassa. Vier kilo extra spiermassa betekent dat

iemand dagelijks 100 calorieën extra zal verbranden, zonder daar verder iets voor te hoeven doen.

Dat komt neer op 5 kg puur vet per jaar.

 

Genoeg over cardio training ...

 

Spieren zijn van cruciaal belang

 

Aangezien vet langzame energie is en je lichaam vooral vet verbruikt in rust, is je ruststofwisseling een belangrijke factor als je wilt

afvallen. De hoogte van je ruststofwisseling bepaalt voor 60 tot 75% je dagelijkse energieverbruik. Een belangrijke factor die de hoogte

van die ruststofwisseling bepaalt, is je spiermassa. Je spiermassa bepaalt voor 22% de hoogte van je russtofwisseling. Als je spiermassa

verliest, gaat je ruststofwisseling omlaag en verliest je lichaam een deel van zijn vetverbrandende capaciteit.

 

Het is daarom voor het slagen van een afvalprogramma van groot belang dat je geen spiermassa verliest tijdens het afvallen. Verlies

van spiermassa betekent een lagere ruststofwisseling, een lager vet verbruik, meer moeite om af te vallen en meer moeite om na

het afvallen op gewicht te blijven

 

Krachttraining

 

Krachttraining helpt om verlies van spiermassa te voorkomen tijdens het afvallen. Sterker nog, met krachttraining kun je tijdens het afvallen

spieren opbouwen. Daardoor gaat je lichaam meer energie verbruiken en val je nog sneller af.

 

Een toename van je spiermassa met 2.5 kilo lijdt tot een stijging van je ruststofwisseling met ongeveer 6%.

 

Maar dat is nog niet alles ...

 

Een individuele krachttrainingssessie verhoogt je ruststofwisseling direct na de training tot wel 15 uur.

 

Daarnaast is de verbranding van vetten na een krachttraining met 60% verhoogd.

 

Case closed!!!

 

 

Wil je echte resultaten behalen dan moet je korte en intensieve trainingen volgen. Je hoeft ook niet elke dag te trainen om aansprekende

resultaten te behalen, drie tot vier trainingen per week met een hoge intensiteit zorgen voor goede resultaten.

 

Een korte intensieve training moet ongeveer 1 uur tijd in beslag nemen.

 

Op basis van wetenschappelijk bewezen feiten is een interval training met een hoge intensiteit de meest effectieve manier om af te vallen.

 

Deze manier van trainen zorgt voor een hoge vetverbranding en een blijvende verhoogde stofwisseling.

 

De training moet bestaan uit effectieve oefeningen met losse materialen (medicine ballen, kettlebells, halters) waarbij je tegelijkertijd

meerdere spiergroepen aanspreekt in combinatie met cardiovasculaire oefeningen gericht op het uithoudingsvermogen, bijvoorbeeld

de Concept II roeier, de Airdyne of een old school springtouw.

 
 
PERSOONLIJK H.I.T.T. TRAININGSSCHEMA AANVRAGEN GERICHT OP VETVERBRANDING;

 

Bij PT Nijmegen kunt u terecht voor een persoonlijk trainingsschema die gericht is om de vetverbranding & stofwisseling te verhogen!

De trainingsmethode zorgt voor een verhoging van de dagelijkse stofwisseling en het schema zorgt ervoor dat je beschikt over meer energie.

 

Er word in het schema ook rekening gehouden met het aantal dagen dat u wilt trainen per week en uw belastbaarheid, blessures en/of klachten. Dit schema krijgt u toegestuurd, zodat u het in uw eigen sportcentrum kunt uitvoeren.

Om resultaten te behalen en te blijven behalen moet je elke 6-8 weken je schema aanpassen en/of vernieuwen omdat je lichaam went aan de belasting van het trainingsschema. Daarom zijn de schema's elke keer weer anders, zo heb je na een jaar goed trainen 8 verschillende schema's. Elk schema bevat nieuwe oefeningen en een nieuwe trainingsmethode, zodat het lichaam steeds opnieuw geprikkeld word om zo tot een steeds hoger trainingsniveau te komen. 

 

Het schema is zeer duidelijk, het word gemaakt met visueel duidelijke foto's en/of plaatjes en bij elke oefening zit een duidelijke uitleg.

Nadat u het schema heeft ontvangen kunt u uiteraard altijd nog bij PT Nijmegen terecht voor ondersteuning van het schema. Dit kan persoonlijk maar natuurlijk ook per per e-mail of telefoon. Het is ook mogelijk om achteraf nog aanpassingen te doen aan het schema.

Het schema word geheel opgesteld aan de hand van uw eigen doelstellingen!

 

Doelgericht persoonlijk trainingsschema

U ontvangt geen standaard trainingsschema, maar een persoonlijk opgesteld trainingsschema aan de hand van uw doelstellingen.

Het trainingsschema word ook gemaakt aan de hand van het aantal dagen dat u wilt trainen per week.

Het persoonlijke trainingsschema  bevat effectieve oefeningen en een effectieve trainingsmethode.

Het schema bevat een duidelijke uitleg en is visueel ook duidelijk door het gebruik van foto's en plaatjes.

Wanneer u het schema heeft ontvangen is het uiteraard mogelijk om het trainingsschema aan te passen. 

Voor blijvende resultaten is het wel heel belangrijk om het schema na 6-8 weken aan te passen en/of te vernieuwen.

Na het ontvangen van het trainingsschema kunnen er uiteraard bepaalde oefeningen worden aangepast.

U kunt altijd geheel kosteloos bij mij terecht voor hulp tijdens uw trainingen.

 


 

Persoonlijk trainingsschema inclusief voedingsschema, energiebehoefte berekening en een compleet weekmenu

€ 39,95

 

 

 

Persoonlijk trainingsschema gericht op de vetverbranding;

€ 24,95

 

 

Bestelwijze van het persoonlijk trainingsschema:

Klik op bovenstaande bestel button of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft dit programma te bestellen.

Ik zal dan zo snel mogelijk contact met u opnemen voor het opstellen van het persoonlijke trainingsschema.

 

U ontvangt het trainingsschema per post en per e-mail in .pdf formaat.

Mocht u vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen.

 

Klik hier om vanuit België een trainingsschema aan te vragen; 

 
 

                       

 

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL