[SPEEDLADDER TRAINING]   [speedhurdle training]   [SPEEDCHUTE TRAININg]   [AGILITY CONES TRAINING]   [REACTIE BAL TRAINING]

 

 
 
 
 
 
Home > Sportspecifieke training > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                  
 
 
 
 
 ▪ Trainingsschema
 ▪ Krachttraining
 ▪ Groeipijn bij kinderen
 ▪ De motoriek
 ▪ Training voor keepers
 ▪ Uithoudingsvermogen
 ▪ Sparq youth dvd

Sportspecifieke tRAINING VOOR de jeugd;


 

 

Wat je moet weten;

 

Sportspecifieke (kracht)training zorgt voor het verbeteren van de grondmotorische basisvaardigheden, het vergroten van de range of

motion en de flexibiliteit, het vergroten van de kracht en explosiviteit, het verbeteren van de snelheid en wendbaarheid, het versterken

van de rompspieren en de mogelijkheid om efficiŽnter en sneller te rennen.

 


 

De jeugd en (kracht)training;

 

 

In Nederland wordt (sport)specifieke training voor kinderen helaas nog heel erg weinig toegepast. Dit heeft te maken met onze sport-

cultuur maar ook met het gebrek aan kennis over deze vorm van trainen. Heel veel huidige Nederlandse (top)sporters leggen het vaak

af op pure power; niet alleen verlies je daardoor wedstrijden maar ook zie je veel blessures ontstaan.

 

Dit heeft zeker te maken het feit dat ze in de jeugd niet goed zijn begeleid met specifieke training. Dit blijft een zeer moeilijk onderwerp,

het is daarbij ook een "soort van cultureel" probleem. In Nederland heerst een soort van angst voor kracht. Als in Amerika een sporter

van zestien 100 kilo omhoog brengt, vindt iedereen het prachtig. Hier wordt het kindermisbruik gevonden.

 

In Amerika begint een kind van tien jaar ermee.

 

Als je zoals in Nederland pas op je zestiende, of nog later begint, heb je een enorme achterstand. Kracht kan alleen heel langzaam

opgebouwd worden. Michael Phelps is een groot zwemtalent, maar zijn wereldrecords hebben niks met magie te maken, hij heeft jaren

van goede training achter zich.

 

Het is natuurlijk geen garantie om topsporter te worden als je de juiste training en begeleiding krijgt maar naar mijn mening halen veel

sporters niet een hoger niveau omdat ze niet de juiste training hebben gehad of dat ze te laat zijn begonnen met specifieke training.  

 

Hoe, wat en wanneer??

 

 

Ik krijg heel vaak de vraag of het mogelijk is om bij kinderen de kracht, explosiviteit, wendbaarheid, snelheid en het reactie vermogen te

verbeteren en hier is maar ťťn antwoord mogelijk: 'Jazeker is dat mogelijk!'

 

Ik weet uit ervaring dat bij de kids zeker wel de intentie is om tot betere prestaties te komen maar door de vele mogelijkheden zie je door

het bos de bomen niet meer en is het helaas niet duidelijk hoe te beginnen.

 

Daarbij volgt vaak de volgende (logische) vraag:

 

"Vanaf welke leeftijd kun je dan beginnen met sportspecifieke training?"

 

Dit kun je niet echt aanduiden met een bepaalde leeftijd maar in principe hoe eerder hoe beter; je moet alleen goed kijken naar de kinderen

en naar de huidige motoriek, dit is heel belangrijk om vanuit daar te gaan bepalen waar je moet beginnen en met welk onderdeel.

 

Daarnaast is het heel belangrijk dat kinderen altijd plezier blijven houden en dat ze zelf begrijpen waarom deze manier van trainen nodig is!

 

krachttraining?

 

Helaas denken nog steeds veel mensen dat krachttraining voor kinderen gevaarlijk is. Veel ouders, sporttrainers en coaches geloven dat

krachttraining onveilig en nutteloos is voor kinderen. Ondanks dat er veel wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is met het tegenover-

gestelde resultaat. Onderzoek heeft juist uitgewezen dat in vergelijking met andere sporten krachttraining onder deskundige begeleiding

juist bijna geen blessures oplevert.

 

Zeker wat betreft ongelukken zoals botbreuken en kneuzingen, gewrichtsbanden- en kapselschade. Maar ook niet wat betreft blessures

aan spieren en spieraanhechtingen. Zoals dat met veel sporten wel het geval is. Daarnaast heeft biomechanisch onderzoek opgeleverd

en aangetoond dat bewegingen als gooien, werpen, slaan met een racket/knuppel en trappen tegen een bal veel meer kracht op de

groeischijven, gewrichten, spieren en aanhechtingen geeft dan krachttraining!

 

Niet trainen als een bodybuilder, maar als een (young) athlete!

 

De focus moet liggen op;

 

1) Flexibiliteit & mobiliteit

 

2) Core strength & stability training

 

3) Kracht, snelheid en explosiviteit

 

Met de aantekening dat een betere proprioceptie en het kinesthetische bewustzijn ook onmisbaar zijn.

 

Betere proprioceptie (balans) en kinesthetische bewustzijn (kinesthetic awareness) en dit zijn moeilijke woorden, maar dat wil zeggen

dat je precies weet waar je lichaam zich bevind (in welke positie en/of houding) en dat je de kwaliteit hebt om dit te controleren.

 

Heel veel sporters zowel jong als oud hebben moeite met bewegen en dit moet bij de jeugd aangeleerd worden. Wanneer je dit op een

goede manier gaat aanleren dan zal dit een zeer gote en positieve bijdrage leveren aan de kwaliteit van bewegen. Betere prestaties

en minder kans op een blessure zijn realistische doelstellingen die behaald kunnen worden.

 

Vooral de flexibiliteit & mobiliteit is dus belangrijk

 

 

Kinderen bevinden zich midden in de ontwikkeling van bewegen en vooral tijdens de sport worden veel verschillende soorten bewegingen

gemaakt als rennen, springen en gooien. Wanneer kinderen deze bewegingen eigenlijk niet kunnen uitvoeren dan is de kans op een blessure

zeer groot. 

 

Krachttraining is niet slecht, mits ...

 

Krachttraining is absoluut niet slecht voor kinderen mits er volgens bepaalde regels getraind wordt, maar dit geldt zowel voor kinderen als

ook voor volwassenen. Kinderen mogen niet trainen met maximale gewichten. Bij powerlifting, gewichtheffen en bodybuilding, wordt vaak

met maximale gewichten gewerkt, deze sporten worden daarom afgeraden omdat het kind daarbij wel degelijk een blessure risico loopt.

 

Uit een groot aantal onderzoeken is evenwel gebleken dat krachttraining met kinderen niet gevaarlijk, maar juist goed is!

 

Ten eerste begin je de krachttraining met kinderen altijd zonder gewichten, het is belangrijk om in eerste instantie over een goede

flexibiliteit en mobiliteit te beschikken zodat ze de oefeningen met de juiste techniek kunnen uitvoeren.

 

Sportspecifieke (kracht)training voor kinderen is geen probleem en is onder toezicht veiliger en beter te controleren dan de sport zelf.

 

Dit heeft te maken met het feit dat je bij deze vorm van training moet nadenken en tijdens een wedstrijd ga je niet nadenken over de

stand van je voeten en of je wel een rechte rug hebt.

 

Je moet zorgen dat dit een automatisme gaat worden zodat je sterker en explosiever zal worden en de kans op een blessure zal een heel

stuk kleiner worden; hoe vroeger je kunt gaan trainen met een speler hoe beter hij zal worden. Kinderen zijn continu bezig zijn met het

ontwikkelen van de motorische vaardigheden en dit gaat uiteraard niet helemaal tot in de perfectie goed, zeker niet in deze tijd waar

kinderen veel te weinig bewegen. Hoe meer je hier kunt helpen met de juiste oefeningen hoe beter dit proces zal verlopen.

 

Deze trainingsmethode valt in principe ook onder krachttraining maar daarbij moet je absoluut niet denken aan oefeningen die bijvoorbeeld

bodybuilders doen, het zijn oefeningen met het eigen lichaamsgewicht en deze oefeningen zijn in eerste instantie gericht op het verbeteren

van flexibiliteit en mobiliteit en het versterken van de rompspieren.

 

Desondanks hoor je toch nog altijd dat krachttraining slecht is voor kinderen maar dat is helemaal niet waar!!

 

Deze stelling berust dan ook zeker niet op wetenschappelijk bewezen feiten; de angst voor krachttrainen met kinderen is dus totaal niet

onderbouwd integendeel deze stelling is puur gevoelsmatig en uitsluitend gebaseerd op wat men heeft horen zeggen.

 

De training voor jeugdspelers vereist een andere aanpak dan de training voor senioren;

 

Klinkt logisch maar is blijkbaar toch nog niet bekend bij veel trainers ...

 

     

 

Ik zie over het algemeen veel trainers die elke training dezelfde warming-up doen en zelfs nog veel trainers die de kids rondjes laten lopen.

 

Als trainer ben je aan de spelers verplicht om je in de oefenstof te verdiepen. JIJ zorgt voor hun fysieke ontwikkeling!

 

Feit is dat deze vorm van trainen helaas door veel trainers word onderschat. Veel trainers weten niet weten hoe je deze specifieke groep

moet trainen, de kennis hiervoor is specialistisch en daardoor te beperkt bij de meeste trainers. Er word al op vroege leeftijd veel aandacht

besteed aan technische en tactische zaken maar dat is op dit moment nog helemaal niet belangrijk bij kinderen.

 

Op de eerste plaats is het belangrijk dat kinderen plezier hebben in de sport die beoefend word! Daarnaast is het belangrijk dat de kinderen

goed leren bewegen, de motoriek moet worden ontwikkeld zodat de kans op een (chronische) blessure zeer klein is.

 

Een effectieve training voor jeugdspelers samenstellen bestaat zeker niet uit het willekeurig uitkiezen van enkele leuke oefeningen. 

 

De training voor jeugdspelers vereist dus een specifieke aanpak maar helaas word dit door veel trainers en clubs vaak onderschat;

 

De training moet beginnen met een goede sportspecifieke warming up en daarna gebruik je effectieve oefeningen zodat de kinderen beter

worden in zowel de sport die ze beoefenen maar ook wat betreft de motorische vaardigheden. Tijdens het bekijken van de warming up

kun je al heel veel individuele feedback krijgen, deze informatie is zeer nuttig en moet gebruikt worden.

 

Zo kun je de tekortkomingen per speler zien en kun je de warming up meer personaliseren om de spelers ook individueel meer te onder-

steunen. Wanneer jeugdspelers op een gegeven moment over een goede basis beschikken en goed kunnen bewegen zullen de prestaties

al omhoog gaan waardoor ook de motivatie groter zal worden, daarnaast is de kans op een blessure veel kleiner.

 

Er zijn veel verschillende effectieve trainingsvormen die heel geschikt zijn voor jeugdspelers, vooral de oefeningen gericht op explosiviteit,

snelheid, wendbaarheid en het reactievermogen zijn zeer geschikt om te doen. Deze laatste trainingsvorm is zeer geschikt voor kinderen

omdat het onverwachte situaties nabootst, dit is zeer sportspecifiek want in wedstrijden weet je immers ook nooit van te voren wat er

gaat gebeuren. Daarom is deze vorm training zo nuttig omdat een groot gedeelte van de blessures ontstaan bij onverwachte acties

zelfs als er niet eens een bal in de buurt is zie je vaak blessures ontstaan.

 

Een sterke fysiek, snel rennen en een grote wendbaarheid zijn tegenwoordig belangrijke factoren bij veel explosieve sporten en tijdens

veel trainingen worden dan ook veel sprint oefeningen gedaan maar dit soort oefeningen zal niet zorgen voor meer snelheid en een

grotere wendbaarheid.

 

Het zijn de spieren van de core unit, de heupspieren en de bilspieren die zeer belangrijk zijn bij efficiŽnt en snel rennen.

 

Maar als deze spieren te strak zijn of niet krachtig genoeg zijn dan kun je kinderen nog zoveel verschillende sprint oefeningen laten doen

maar daar worden deze spieren niet beter en sterker van! Om deze spieren te trainen met jeugdspelers hoef je niet meteen naar de

sportschool: het is in eerste instantie belangrijk om een goede range of motion te krijgen.

 

Door het vergroten van de flexibiliteit van je lichaam kun je al beter presteren en tevens word de kans op een blessure veel kleiner.

 

Je hebt niet de flexibiliteit van een turner nodig om voor meer explosiviteit, kracht en snelheid te trainen maar je moet wel je gewrichten

in een normale bewegingsuitslag kunnen bewegen om te zorgen voor genoeg stabiliteit, controle en efficiency van het lichaam.

 

Vraag jezelf als trainer eens het volgende af:

 

'Wat zijn eigenlijk de doelstellingen van de kinderen zelf en help ik ze daar genoeg bij?'

 

Kinderen hebben altijd persoonlijke doelstellingen, ze vertellen het vaak niet uit zichzelf en misschien staan ze er nog niet echt bij stil

maar als je vraagt aan kinderen wat ze graag zouden willen dan krijg je altijd een antwoord en daar moet je ze dan wel bij kunnen helpen.

 

Niet iedereen wordt geboren met een bepaald talent voor een sport maar door de juiste training kun je daadwerkelijk beter worden!

 

Een goede trainer moet de spelers daadwerkelijk beter maken en niet zorgen voor tijdverdrijf. 

 

Motorische vaardigheden;

 

    

 

De meeste sporten hebben een totaal eigen bewegingspatroon; we noemen deze bewegingen de techniek van de sportsoort.

 

Wanneer een sporter niet over techniek beschikt, niet technisch vaardig is, dan zal presteren binnen de tak van sport zeer moeilijk worden.

 

Voor het uitvoeren van sportbewegingen is een zeer nauwkeurig samenspel van zenuwstelsel en spierstelsel noodzakelijk.

 

Dit samenspel is de motoriek waarbij het coŲrdinatievermogen de leiding geeft aan deze motoriek.

 

Een definitie van motoriek luidt: de organisatie en besturing van het motorische systeem.

 

Bij het trainen van jeugdspelers is het belangrijk om aandacht te besteden aan de motorische basisvaardigheden en de sportmotorische

basisvaardigheden. De motorische basisvaardigheden zijn kracht, snelheid en uithoudingsvermogen maar deze vaardigheden staan allemaal

met elkaar in verbinding omdat je altijd over een bepaalde combinatie van de deze eigenschappen beschikt.

 

Een goede coŲrdinatie en lenigheid is een absolute voorwaarde voor het uitvoeren van de motorische vaardigheden; deze zijn ook perfect

te trainen. Door motivatie en stimulatie ontwikkelt een kind zich sneller, maar naarmate het kind ouder wordt is er meer invloed van

buitenaf nodig om nieuwe functies te ontwikkelen.

 

Functies als fietsen, rennen, springen, schaatsen, fluiten en schrijven komen niet vanzelf, maar moeten aangeleerd worden.

 

Wanneer deze functies eenmaal aangeleerd zijn verdwijnen ze niet zomaar, dus ook niet wanneer deze bewegingen fout zijn aangeleerd!

 

Als je bewegingen verkeerd hebt aangeleerd of wanneer je geen goede controle hebt over je lichaam dan zullen deze verkeerde bewegingen

steeds ongemerkt gemaakt worden. Bij het steeds maar blijven herhalen van deze verkeerde bewegingen is het risico op een blessure erg

groot; deze blessure zal eerst chronisch beginnen en later een acute blessure worden.

 

Deze chronische blessure ontwikkeld zich tijdens de jeugd door het blijven herhalen van verkeerde bewegingen. Veel kinderen lopen heel

erg voorover gebogen en bij veel kinderen bewegen de knieŽn naar binnen bij het rennen en springen, dit zijn twee veel voorkomende

problemen bij kinderen. Als je hierop gaat trainen met onder andere de juiste spier activatie oefeningen dan kun je dit voorkomen.

 

Wanneer motorische basisvaardigheden al op jonge leeftijd goed worden aangeleerd dan kan het lichaam veel efficiŽnter bewegen en dit

komt uiteraard weer ten goede aan de sportprestaties. Jongeren leren heel erg snel, dus op jonge leeftijd is het makkelijk om deze

motorische vaardigheden aan te leren. De oefeningen zijn perfect te integreren in de sportspecifieke trainingen.

 

Trainingsmaterialen; plezier en resultaat!

 

  

 

Bij de training voor kinderen is plezier heel belangrijk, het is dan voor kinderen ook makkelijker om tot goede prestaties te komen.

 

Sterke punten en kwaliteiten kun je altijd nog meer verbeteren maar het is daarbij ook van groot belang om juist te kijken wat de zwakke

punten zijn. Sportspecifieke trainingsschema's en trainingsmaterialen kunnen hierbij zeker helpen.

 

Er zijn veel verschillende soorten trainingsmaterialen zoals bijvoorbeeld de speedladder en de hurdles; deze worden veel gebruikt bij (top)

clubs maar het is ook een perfect trainingsmiddel om de motorische vaardigheden bij jeugdspelers te verbeteren. Je moet als speler steeds

goed je hersenen gebruiken om bepaalde bewegingen te maken, deze bewegingen stimuleren je zenuwstelsel om sneller en explosiever te

kunnen bewegen.

 

Met deze trainingsmethode kun je de snelheid en wendbaarheid van een speler goed trainen. Wanneer je 'iets' waarneemt op het veld

dan gaat dit via een signaaltje vanuit je ogen naar de hersenen en datzelfde signaaltje moet vanuit je hersenen helemaal naar je voeten. 

 

De hersenen zijn hierin veel sneller, dus om zo snel mogelijk te kunnen reageren moet je dit gaan trainen.

 

Krachttraining voor kinderen;

 

Overal om je heen hoor je altijd dat krachttraining slecht is voor kinderen maar dat is helemaal niet waar!!

 

    

 

Het is niet juist om deze benadering te gebruiken, krachttraining is een term bestaande uit vele verschillende onderdelen, van (sport)

specifieke krachttraining voor kinderen tot powerlifting en van bodybuilders tot functionele krachttraining en van gewichtheffen tot high

intensity interval training voor een hoge vetverbranding.

 

Bovenstaande stelling berust dan ook zeker niet op wetenschappelijk bewezen feiten; de angst voor krachttrainen met kinderen is dus totaal

niet onderbouwd integendeel deze stelling is puur gevoelsmatig en uitsluitend gebaseerd op wat men heeft horen zeggen. Krachttraining zou

slecht zijn voor de groei en de groeischijven zouden schade oplopen; maar men weet niet eens wat een groeischijf is!

 

Krachttraining is absoluut niet slecht voor kinderen mits er volgens bepaalde regels getraind wordt, maar dit geld zowel voor kinderen als ook

voor volwassenen. Kinderen mogen niet trainen met maximale gewichten; dit is wel uit den boze. Bij powerlifting, gewichtheffen en body-

building, wordt vaak met maximale gewichten gewerkt, deze sporten worden daarom afgeraden omdat het kind daarbij wel degelijk een

blessure risico loopt.

 

Uit een groot aantal onderzoeken is evenwel gebleken dat krachttraining met kinderen niet gevaarlijk, maar juist goed is! Ten eerste begin je

de krachttraining met kinderen altijd zonder gewichten, een push up is een oefening die perfect kunt doen met kinderen. Bij deze oefening

gebruik je geen extra gewichten en dit is wel krachttraining. Een verticale sprong omhoog gevolgd door een sprint is een vorm van sport-

specifieke training.

 

 

Off season training is zeer belangrijk om te werken aan je fysieke gesteldheid voor betere prestaties; eigenlijk is je seizoen nooit afgelopen!

 

De zomerstop en winterstop zijn ideale momenten om te werken aan bijvoorbeeld je maximale kracht en explosieve kracht. Dit heeft mede te

maken omdat er in deze periode geen rekening gehouden hoeft te worden met wedstrijden; ook kun je werken aan je zwakke punten om deze

te verbeteren. Als er tijdens de winter- en zomerstop geen wedstrijden zijn en de trainingen ook niet doorgaan, is het belangrijk om door te

trainen. Op die manier houd je je lichaam fit, word je beter en voorkom je blessures.

 

Na de winter- en zomerstop ontstaan de meeste blessures omdat je lichaam dan niet meer gewend is aan de belasting en vermoeidheid.

Onderzoek heeft aangetoond dat dit vooral gebeurd in de eerste helft van het seizoen en dan met name in de de tweede helft van de

wedstrijden. Daaruit kan je concluderen dat voetballers fitter worden naarmate het seizoen vordert, in plaats van fit te beginnen. Dit is

natuurlijk niet de optimale manier om het seizoen goed te starten of de winterstop uit te komen en uiteindelijk blessurevrij te beŽindigen.

 
 
SPORTSPECIFIEK TRAININGSSCHEMA VOOR JEUGDSPELERS INCL. DVD

 

Bij PT Nijmegen kunt u terecht voor een persoonlijk, sportspecifiek trainingsschema specifiek gericht op jeugdspelers;

Het verbeteren van de motorische vaardigheden staat voorop zodat er een goede basis voor bewegen ontstaat waardoor de prestaties beter worden, de motivatie zal groeien en de kans op een (chronische) blessure word veel kleiner. Het lichaam word sterker en explosiever, het reactievermogen gaat omhoog en het uithoudingsvermogen word op een sportspecifieke manier vergroot.

 

Bij de oefeningen uit het trainingsschema hoeft geen gebruik te worden gemaakt van gewichten of ander krachtapparatuur;

Alle oefeningen zijn uit te voeren op bijvoorbeeld een grasveld of op een atletiekbaan.

Het trainingsschema zorgt ook voor een verbetering van het uithoudingsvermogen op een sportspecifieke manier.

 

 

Het gehele trainingsschema bestaat uit de volgende onderdelen:

 

▪ Warm up schema : Spier activatie programma voor een goede flexibiliteit en mobiliteit
▪ Plyometrische training : Oefeningen voor het vergroten van de kracht en de explosiviteit
▪ Speed training : Oefeningen voor meer snelheid, zowel startsnelheid als sprintsnelheid
▪ Agility training : Oefeningen voor een betere en grotere wendbaarheid
▪ Reactie training : Oefeningen voor een beter en sneller reactievermogen
▪ Quickness training : Oefeningen voor de 1e fase snelheid
▪ Core strength training : Oefeningen voor de rompspieren

   

De schema's worden opgesteld aan de hand van uw doelstellingen en/of de doelstellingen van het team.

Het schema is zeer duidelijk doordat er gebruik wordt gemaakt van foto's, een zeer duidelijke uitleg en eventueel videobeelden.

Alle oefeningen uit het trainingsschema kunnen op het veld of in de zaal worden uitgevoerd, zonder gebruik van hulpmiddelen.

De trainingsschema's worden zowel geleverd per e-mail (.pdf) als per post.

Ondersteuning/advies per e-mail/telefoon is uiteraard mogelijk; geheel gratis. 

 

 

Compleet trainingsschema voor jeugdspelers;
SPARQ training inclusief dvd en spier activatie schema & warm up schema* 
Ä 49,95

 

 

Bestelwijze van een persoonlijk trainingsschema; sportspecifiek voor jeugdspelers incl dvd:

Klik op bovenstaande button om een trainingsschema aan te vragen of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft bovenstaand programma specifiek voor jeugdspelers te bestellen. U kunt ook eerst een mail sturen met uw wensen en/of doelstellingen omdat er zeer veel mogelijkheden zijn om op een sportspecifieke manier te gaan trainen. Ik zal zo snel mogelijk contact met u opnemen om na onderling overleg het programma aan de hand van persoonlijke doelstellingen op te stellen.

 

Het trainingsschema met de dvd wordt opgestuurd per post en u ontvangt het schema per e-mail in .pdf formaat.

Mocht u nog vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen; info@pt-nijmegen.nl

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ een trainingsschema aan te vragen; 

 

 

* De spier activatie en warming up worden heel erg onderschat maar toch zijn dit onmisbare factoren voor een sporter.

De warming up die door de meeste sporters gedaan wordt draagt totaal niet bij aan een goede prestatie, laat staan om een blessure te voorkomen en daarnaast is een goede flexibiliteit en mobiliteit de basis van een sterk en explosief lichaam; als sporter moet je beschikken over zowel een goede flexibiliteit als mobiliteit waardoor je meer snelheid en explosiviteit kunt ontwikkelen tijdens trainingen en wedstrijden.

Klik hier voor meer informatie over blessure preventie, warming up en spier activatie;

 
 
SPORTSPECIFIEK TRAININGSSCHEMA VOOR JEUGDSPELERS;

 

Bij PT Nijmegen kunt u een sportspecifiek trainingsschema aanvragen speciaal gericht op jeugdspelers;

Het verbeteren van de motorische vaardigheden staat voorop zodat er een goede basis voor bewegen ontstaat waardoor de prestaties beter worden, de motivatie zal groeien en de kans op een (chronische) blessure word veel kleiner. Het lichaam word sterker en explosiever, het reactievermogen gaat omhoog en het uithoudingsvermogen word op een sportspecifieke manier vergroot.

 

Bij de oefeningen uit dit trainingsschema hoeft geen gebruik te worden gemaakt van gewichten of ander krachtapparatuur;

Alle oefeningen zijn uit te voeren op bijvoorbeeld een grasveld of op een atletiekbaan.

 

Het trainingsschema bestaat uit de volgende onderdelen;

Activatie oefeningen (flexibiliteit & mobiliteit) om de motorische vaardigheden te verbeteren

Effectieve sportspecifieke oefeningen voor meer snelheid en een betere wendbaarheid

Het vergroten van de kracht & explosiviteit

Core strength oefeningen voor sterke rompspieren

 

Bovenstaand trainingsschema zorgt tevens voor een verbetering van het uithoudingsvermogen op een sportspecifieke manier.

   

De schema's worden opgesteld aan de hand van uw doelstellingen en/of de doelstellingen van het team.

Het schema is zeer duidelijk doordat er gebruik wordt gemaakt van foto's, een zeer duidelijke uitleg en eventueel videobeelden.

Alle oefeningen uit het trainingsschema kunnen op het veld of in de zaal worden uitgevoerd, zonder gebruik van hulpmiddelen.

De trainingsschema's worden zowel geleverd per e-mail (.pdf) als per post.

Ondersteuning/advies per e-mail/telefoon is uiteraard mogelijk; geheel gratis. 

 

 
Compleet sportspecifiek programma;
SPARQ voor jeugdspelers inclusief spier activatie schema/warm up schema* 
Ä 34,95
 

 

 

Sportspecifiek trainingsschema;
SPARQ voor jeugdspelers;
Ä 29,95
 

 

Bestelwijze van een persoonlijk trainingsschema; sportspecifiek voor jeugdspelers:

Klik op bovenstaande button om een trainingsschema aan te vragen of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft om bovenstaand programma specifiek voor jeugdspelers te bestellen. U kunt ook eerst een mail sturen met uw wensen en/of doelstellingen omdat er zeer veel mogelijkheden zijn om op een sportspecifieke manier te gaan trainen. Ik zal zo snel mogelijk contact met u opnemen om na onderling overleg het programma aan de hand van persoonlijke doelstellingen op te stellen.

 

Het trainingsschema wordt opgestuurd per post en u ontvangt het schema per e-mail in .pdf formaat.

Mocht u nog vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen; info@pt-nijmegen.nl

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ een trainingsschema aan te vragen; 

 

 

* De spier activatie en warming up worden heel erg onderschat maar toch zijn dit onmisbare factoren voor een sporter.

De warming up die door de meeste sporters gedaan wordt draagt totaal niet bij aan een goede prestatie, laat staan om een blessure te voorkomen en daarnaast is een goede flexibiliteit en mobiliteit de basis van een sterk en explosief lichaam; als sporter moet je beschikken over zowel een goede flexibiliteit als mobiliteit waardoor je meer snelheid en explosiviteit kunt ontwikkelen tijdens trainingen en wedstrijden.

Klik hier voor meer informatie over blessure preventie, warming up en spier activatie;

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL