Home > Sportspecifieke training
 
 
 

sportSPECIFIEKE KRACHTTRAINING | UPGRADE YOUR POWER


 

 

Tegenwoordig beÔnvloedt krachttraining iedere sporter in het land, ongeacht de sport, man of vrouw en als sporter kun je enorm

veel voordeel behalen door middel van sportspecifieke krachttraining. Vele sporters beseffen nu gelukkig ook steeds meer dat

krachttraining en sportspecifieke programmaís voor meer kracht, explosiviteit, snelheid en wendbaarheid onmisbaar zijn om

zichzelf beter voor te bereiden op de keiharde concurrentie tijdens het sportseizoen.

 

Sterker worden, een toename van power (kracht x snelheid), het ontwikkelen van explosiviteit en snelheid, meer stabiliteit en

mobiliteit, een verbetering van het kracht-uithoudingsvermogen, een betere coŲrdinatie en balans, blessure preventie en een

sneller herstel zijn mogelijk door sportspecifieke trainingen te volgen.

 

Een zeer belangrijke voorwaarde is wel dat de sportspecifieke training nooit de sport negatief mag beÔnvloeden.

 

Deze trainingen moeten altijd ter ondersteuning van de sport dienen!

 

Vanuit mijn visie zijn de sportspecifieke trainingen middels een innovatieve methode om atletisch vermogen op te bouwen met

een sterke focus op de individuele doelen en wensen van elke sporter. In mijn programma komen de volgende zaken aan bod:

 

1) Het vergroten van (maximale) kracht, snelheid en explosiviteit

 

2) EfficiŽnter leren bewegen

 

3) Preventie van blessures

 

4) Het ontwikkelen van lineaire en laterale snelheidsontwikkeling, voetsnelheid en agility

 

5) De ontwikkeling van power (kracht x explosiviteit) door functionele krachttraining

 

6) Het opbouwen van het sportspecifieke uithoudingsvermogen

 

De flexibiliteit verbeteren we door self myofascial release technieken en door het toepassen van verschillende manieren van

stretching voor de overactieve spiergroepen. Daarbij is er zeker de nodige aandacht voor de mobiliteit van de gewrichten en

de activatie van onderactieve spiergroepen en om blessures te voorkomen identificeren wij de asymmetrieŽn in het lichaam

zodat we deze ook kunnen wegwerken.

 

De belangrijkste doelstelling van een volledige conditionering, inclusief de fysieke, technische, tactische en psychologische

aspecten van training, is het verbeteren van het vermogen van de sporter om groots te presteren. Sportspecifieke kracht-

training is daarbij een zeer belangrijk en onmisbaar onderdeel.

 

Kracht x snelheid is vermogen

 

 

Kracht is voor de meeste sporten een onmisbare factor, met name bij kracht- en snelheid gerelateerde sporten is het een prestatie

bepalende factor. Kracht is nodig om snelheid te maken, en om snelheid te kunnen houden. Het is ťťn van de grondmotorische

eigenschappen, die een sporter moet bezitten om te kunnen presteren.

 

Er zijn in totaal vijf grondmotorische eigenschappen en als ťťn van deze prestatiebepalende eigenschappen onvoldoende

ontwikkeld is, blijven de prestaties achter. Het is dus belangrijk om niet alleen veel kracht te ontwikkelen, maar ook de spieren

te 'leren' die kracht op het juiste moment te kunnen omzetten in snelheid.

 

Waarom is sportspecifieke krachttraining zo belangrijk voor sporters? Waarom een absolute vereiste?

 

Tegenwoordig beÔnvloedt krachttraining iedere sporter in het land, ongeacht de sport, man of vrouw. Sporters beseffen nu steeds

meer dat krachttraining en sportspecifieke programmaís voor meer kracht, explosiviteit, snelheid en wendbaarheid onmisbaar is

om zichzelf beter voor te bereiden op de keiharde concurrentie tijdens het sportseizoen.

 

Kracht x Snelheid = Power = More Speed = Explosive Athlete

 

 

Niet lang geleden dachten de meeste coaches dat krachttraining zou leiden tot te gespierde sporters, wat nadelig zou zijn voor

een goede techniek. Het is nu bewezen dat sportprestaties direct of indirect afhangen van de kwaliteiten van spierkracht. We

moeten bedenken dat kracht de fundering is voor letterlijk alle andere sport kwaliteiten.

 

Bijvoorbeeld, als je geen goede relatieve lichaamskracht hebt (kracht in relatie tot je lichaamsgewicht), zul je nooit snel kunnen

rennen. En als je hoger wilt springen en/of als je sneller wilt worden dan moet op de eerste plaats de relatieve kracht omhoog!

 

Dit komt door het feit dat alle aspecten van een goede ren techniek veel spierkracht vereisen. Met andere woorden, als je niet

goed je knieŽn kunt heffen, je geen goede houding hebt bij het zwaaien van de armen en geen goede afzet hebt, kun je niet

snel zijn!

 

En dit is slechts een enkel voorbeeld

 

Veel universitaire studies hebben eveneens een hoge correlatie gevonden van springvermogen en behendigheid in relatie

tot de relatieve lichaamskracht. Dit betekent dat een sporter die sterk is voor zijn/haar lichaamsgewicht het vermogen heeft

om hoger te springen en sneller te bewegen, in vergelijking met hun zwakkere tegenhanger.

 

De belangrijkste doelstelling van een volledige sportspecifieke conditionering, inclusief de fysieke, technische, tactische

en psychologische aspecten van training, is het verbeteren van het vermogen van de sporter om groots te presteren.

Krachttraining is daarbij een zeer belangrijk en onmisbaar onderdeel.

 

De primaire functie van de meer dan 600 spieren van ons lichaam is om samen te trekken (korter te worden in lengte) om

lichaamsdelen te bewegen. En onthoud dat alleen de spieren kunnen aanzetten tot beweging.

 

"Hoe sterker de spieren, hoe krachtiger het samentrekken."

 

"Hoe sneller de sporter zal rennen, hoe hoger hij zal springen."

 

"Hoe verder hij zal gooien, trappen, en hoe harder hij zal slaan."

 

 

Een additionele bonus van krachttraining is het voorkomen van blessures. Sporters die aan krachttraining doen, hebben

de neiging veel minder blessures te hebben. Dit komt doordat krachttraining de spierhechtingen versterkt en de dichtheid

van de botten in de buurt van de oorsprong van de spier vergroot. En als een blessure zich voordoet bij een sporter die

goede krachttraining heeft gedaan, zal het waarschijnlijk niet ernstig zijn en heeft het de neiging om sneller te genezen.

 

Een goed opgesteld sportspecifiek programma kan het laatste puzzelstukje zijn van jouw training voor succes!

 
 

// SPORTSPECIFIEK TRAININGSSCHEMA AANVRAGEN; GERICHT OP EXPLOSIEVE EN MAXIMALE KRACHT;

 

Bij PT Nijmegen kunt u terecht voor diverse sportspecifieke trainingsschema's, dit is onder meer afhankelijk van de persoonlijke

doelstelling en uiteraard de sport die beoefend wordt; De trainingsschema's staan geheel in het teken ter ondersteuning van de

sport die jij beoefend zodat je betere prestaties kunt leveren tijdens wedstrijden en trainingen. Het risico op een blessure zal

ook aanzienlijk kleiner worden bij het volgen van een goed sportspecifiek schema. Het sportspecifieke trainingsschema word

naar persoonlijke doelstellingen opgesteld en zal nooit de sport op een negatieve manier beÔnvloeden. Uiteraard kan het

schema ook worden opgesteld voor het gehele team.

 

▪ Doelgericht en persoonlijk trainingsschema met effectieve oefeningen waardoor een intensieve training zal ontstaan.

 

▪ U ontvangt geen standaard trainingsschema, maar een persoonlijk opgesteld trainingsschema aan de hand van uw doelstellingen.

 

▪ Het trainingsschema  bestaat uit effectieve oefeningen en een doelgerichte trainingsmethode.

 

▪ Het schema bevat bij elke oefening een goede uitleg en is visueel ook duidelijk door het gebruik van foto's.

 

▪ Nadat u het schema heeft ontvangen is het uiteraard altijd mogelijk om het trainingsschema nog aan te passen. 

 

▪ Persoonlijk contact is altijd mogelijk via telefoon of e-mail maar ook uiteraard op locatie in Nijmegen.

 

▪ Mijn begeleiding stopt NIET zodra ik het schema heb verstuurd; u kunt altijd geheel kosteloos bij mij terecht tijdens uw trainingen.

 

▪ Voor blijvende resultaten is het wel heel belangrijk om het schema na 6-8 weken aan te passen en/of te vernieuwen.

 

Periodiseren; elke 6-8 weken voor blijvende resultaten!

 

Voor blijvende resultaten is het heel belangrijk om elke 6-8 weken een nieuw en/of aangepast trainingsschema te volgen; wanneer je

dit niet doet en je gaat gewoon verder met de trainingen dan zal je lichaam zich aanpassen aan het schema. Het huidige trainingsschema

met de daarbij behorende belasting en oefeningen zijn gťťn uitdaging meer voor het lichaam en daardoor zal dit schema niet verder zorgen

voor nog meer resultaat! Dit proces heet periodiseren en een goede periodisering zal zorgen voor de gewenste blijvende resultaten; dit is

de sleutel tot succes. Daarnaast is het ook belangrijk om elke keer technisch moeilijkere oefeningen te nemen zodat de spieren steeds

sterker worden en nog beter leren om samen te werken waardoor de spiercoŲrdinatie zal verbeteren. Het nieuwe schema moet het vorige

schema op een logische manier opvolgen zodat er continu een vooruitgang geboekt kan worden. Het lichaam krijgt zo elke keer weer een

nieuwe uitdaging!

 

∑ Het schema word geheel opgesteld aan de hand van uw eigen doelstellingen!

∑ Het schema is visueel zeer duidelijk door het gebruik van foto's en/of illustraties met bij elke oefening een duidelijke uitleg.

∑ Bij aanschaf van een trainingsschema krijgt u onbeperkt gratis begeleiding per e-mail of telefoon.

∑ Nadat u het trainingsschema heeft ontvangen kunt u uiteraard altijd nog bij PT Nijmegen terecht voor ondersteuning van het schema; 

 

 
Compleet sportspecifiek programma;
Inclusief spier activatie schema/warm up schema* 
Ä 34,95
 

 

 

Sportspecifiek trainingsschema;
Ä 29,95
 

 

Bestelwijze van het persoonlijke trainingsschema;

Klik op bovenstaande bestel button of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft dit trainingsschema te willen bestellen.

Ik zal dan zo snel mogelijk contact met u opnemen voor het opstellen van het persoonlijke trainingsschema; binnen 2 dagen word het trainingsschema verstuurd.

 

U ontvangt het trainingsschema per post en per e-mail in .pdf formaat.

Mocht u vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen.

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ een trainingsschema aan te vragen; 

 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL