[warm up]  [de enkelS]  [posterior chain]  [lower crossed syndrome]  [bilspieren]  [heupspieren]  [hamstrings]  [buikspieren]

 

 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer                                                                           Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

 

 ▪ Sterke rompspieren

 ▪ Rotatie training

 ▪ Stop met rekken!!
 ▪ Flexibiliteit vergroten
 ▪ Spier activatie
 ▪ Explosiviteit vergroten
 ▪ Foam roller
 

 

 

 

 

 

 

                          Meer info

KORTE EN LANGE SPIEREN ... ??

SPIEREN KUN JE NIET KORTER OF LANGER MAKEN!!


 

 

Wat je moet weten;

 

Je hoort heel vaak sporters, trainers en diverse therapeuten praten over korte en lange spieren ... maar 'dat' bestaat helemaal niet!

 

Ik weet wat men bedoeld, maar een spier heeft altijd een vaste lengte en die kan niet kleiner of groter worden.

 

En ook niet korter of langer! Dit concept van korte en langere spieren verkrijgen door middel van een activiteit is onjuist.

 

Het is fysiologisch zelfs onmogelijk om door middel van activiteit de lengte van je spier aan te passen, simpelweg omdat je door

activiteit de morfologie van de spieren niet kan aanpassen. De absolute lengte van een spier wordt bepaald door de aanhechtingspunten,

deze zijn na de geboorte vrijwel direct vastgelegd en het is onmogelijk deze op een natuurlijke manier aan te passen.

 

Alleen door middel van een operatie na bijvoorbeeld een spierscheuring zou dit kunnen maar het oude idee dat krachttraining zal zorgen

voor korte spieren en lenigheids oefeningen voor langere spieren is simpelweg een mythe ...

 


 

Fysiologisch en wetenschappelijk gezien is het simpelweg onzin en onmogelijk!

 

 

Het is wel mogelijk dat je te strakke spieren hebt en deze zorgen voor een verkeerde houding en dat je niet efficiŽnt kunt bewegen

waardoor blessures ontstaan. Bij te strakke spieren (korte spieren in de volksmond) wordt altijd aangeraden om rekoefeningen te doen

maar dit is precies wat je juist niet moet doen!

 

Het is dan net alsof je een elastiek die al helemaal uitgerekt is probeert nog verder uit te rekken ...

 

 

Te strakke spieren verkeren in dit soort situaties al in een constante rek situatie, hierdoor wordt het uiteraard lastig om ze nog verder te

rekken en lijkt het dus alsof ze niet lenig zijn; De oplossing is om geen rekoefeningen te doen maar juist het versterken van de spieren!

 

Knopen in de spieren (littekenophoping) moet je verwijderen door het gebruik van de foam roller en daarnaast moet je de flexibiliteit en

mobiliteit door middel van spier activatie oefeningen gaan vergroten. 

 

Spier activatie oefeningen

 

 

Te strakke spieren zorgen voor een beperkte flexibiliteit en mobiliteit maar hier wordt veelal geen aandacht aan besteed.

 

Er worden slechts wat rekoefeningen gedaan in de warming up! Op de eerste plaats moet je stoppen met deze statische rekoefeningen

en gaan beginnen met spier activatie oefeningen.

 

Spier activatie oefeningen zijn daadwerkelijk oefeningen en geen statische of dynamische stretch bewegingen.

 

Spier activatie oefeningen zorgen voor een goede flexibiliteit en mobiliteit van het lichaam, waardoor de range of motion groter wordt.

 

De flexibiliteit en mobiliteit van een speler wordt vaak over het hoofd gezien, laat staan dat er oefeningen voor gedaan worden.

 

Wanneer je lichaam niet kan beschikken over een goede flexibiliteit en mobiliteit dan kun je letterlijk gezien eigenlijk niet eens goed

bewegen. Laat staan het uitvoeren van een sport!

 

Je lichaam is dan continu aan het compenseren om toch tot de beweging te kunnen komen die jij wilt maken, je beweegt dan met een

slechte techniek en dit zak gegarandeerd leiden tot een blessure.

 

De squat is een knie dominante beweging die elke sporter perfect moet kunnen beheersen.

 

Met de overhead squat test kun je kijken waar beperkingen zich bevinden;

 

 

Om een sterk lichaam te krijgen waardoor je goede prestaties kunt neerzetten moet je de squat in je training integreren maar het

is wel heel belangrijk om deze oefening goed uit te voeren met de juiste techniek.

 

Het komt helaas weinig voor dat de squat goed uitgevoerd word.

 

Een trainer die niet over de juiste kennis beschikt of de veelal slechte begeleiding is een veelvoorkomend probleem maar het kan ook zijn

dat je de squat niet goed kunt uitvoeren vanwege tekortkomingen in de mobiliteit, flexibiliteit of spierbalans, maar hoe kom je erachter

waar het probleem zit en wat je dan zou moeten doen?

 

Met de overhead squat test kun je erachter komen waar jouw zwakke punten liggen waardoor je de squat niet goed kunt uitvoeren.

 

De tekortkomingen van je lichaam waardoor je de squat niet goed kunt uitvoeren zullen er ook voor zorgen dat je lichaam bij andere

oefeningen problemen zal hebben met de uitvoering. 

 


 

Gerelateerde artikelen;

 

Tha real gym rulez!

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 

De strength standards & de game changer

 

De grote drie oefeningen voor elke sporter

 

Sterker worden en spiermassa ontwikkelen

 

Kracht en explosiviteit

 

Warming up

 

Squat en deadlift

 

Rust en herstel

 

De-load week

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL