[SPEEDLADDER TRAINING]   [speedhurdle training]   [SPEEDCHUTE TRAININg]   [AGILITY CONES TRAINING]   [REACTIE BAL TRAINING]

 

 
 
 
 
 
Home > Sportspecifieke training > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                       
 
 
 

SPEED HURDLE TRAINING


 

 

Wat je moet weten;

 

Speed hurdle training is een belangrijk onderdeel in het verbeteren van explosiviteit, lineaire en laterale snelheid, behendigheid en het

uithoudingsvermogen. Deze eigenschappen zijn zeker verder te ontwikkelen en te verbeteren door het trainen met de speed hurdles.

 

Samen met de speedladder zijn de speed hurdles onmisbaar in het programma van een sporter.

 

Oefeningen met speed hurdles zijn gericht op het trainen van specifieke bewegingspatronen.

 

Het trainen van deze bewegingspatronen stelt de sporter in staat om zijn uitvoersnelheid van die specifieke vaardigheid verder te

ontwikkelen en tijdens wedstrijden kan zich dit vertalen in een voordeel op de concurrentie;

 

Betere prestaties!

 


 

Doel

 

Achter iedere trainingsmethode zit een bepaald doel. Met snelheidstraining is het doel om het vermogen van de atleet te vergroten om een

hoge snelheid te verkrijgen tijdens een wijze van voortbewegen, voor zijn/haar sport.

 

Snelheidstraining en behendigheidstraining en tempotraining, daagt de geest/spier connectie uit, verbetert de coŲrdinatie en verbetert

daardoor het vermogen om een specifieke sportvaardigheid sneller en efficiŽnter uit te voeren.

 

Methode

 

Snelheid wordt bepaald door het vermenigvuldigen van pas lengte met pas frequentie. Daardoor, om snelheid te maximaliseren, moet een

sporter de pas lengte en de pas frequentie maximaliseren voor iedere stap.

 

Speed hurdle training doet dit door de sporter te dwingen om zich te concentreren op zijn stappen en vorm wanneer hij over iedere hurdle

stapt, wat zijn coŲrdinatie en efficiŽntie van iedere stap verbetert. Sporters voeren oefeningen uit in voorwaartse, achterwaartse, en de

laterale bewegingen in alle richtingen.

 

Voordelen

 

Trainen met speed hurdles heeft veel voordelen, aangezien ze een uitstekend hulpmiddel zijn voor het verhogen van de voetsnelheid en het

tillen van de knie. De stapfrequentie van de sporter wordt verhoogd door de hurdles, wat de sporter leert om efficiŽnter stappen te zetten

en de plaatsing van ieder stap effectiever te coŲrdineren.

 

Oefeningen met speed hurdles zijn ook een goede anaerobische conditie oefening, door de korte uitbarstingen met hoge intensiteit.

 

Voorbeelden van oefeningen

 

Er zijn verschillende oefeningen die atleten kunnen doen met speed hurdles. Algemene oefeningen bevatten het rennen door de hurdles

met een voet tussen iedere hurdle. Om vooruit te gaan kunnen twee stappen worden genomen.

 

Dan, kan de sporter deze oefeningen doen door ze lateraal uit te voeren; laterale bewegingen zijn zeer toepasbaar voor sporten als

basketball, voetbal, en american football. Meer geavanceerde oefeningen bevatten hip turns en snijbewegingen tussen de hurdles;

 

Sporters die aan voetbal of american football doen, kunnen deze oefeningen met een bal doen om de oefeningen specifiek voor de

sport uit te voeren.

 

Overwegingen

 

Geavanceerder maken van de oefeningen moet alleen worden gedaan als de sporter in staat is om de toegewezen sets en repetities

continu kan uitvoeren met de juiste vorm, voordat de sporter vermoeid raakt.

 

Als de techniek van de oefening wordt aangetast door vermoeidheid, is de set klaar.

 

Important note

 

En ďhet doel is om je te richten op resultaten, niet op het aftakelen of op spierpijn!Ē

 

Dit laatste is vaak een doel bij weerstand trainingsprogrammaís.

 
 
 

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL