SELF MYOFASCIAL RELEASE; DE QUADRICEPS, MEDICIJN BAL EN TENNIS BALLEN


De foam roller kun je gebruiken voor de quadriceps maar de quadriceps kun je ook 'rollen' met een medicijn bal. Logisch dat je nu bij jezelf denkt: "Waarom een medicijn bal en geen foam roller?" Een medicijn bal heeft een kleiner drukpunt waardoor je de spier, in dit geval de quadriceps, een diepere massage kunt geven. De triggerpoint in deze spier bevinden zich meestal dieper in de spier en met de foam roller

kun je (meestal) niet genoeg druk geven om deze te masseren. Een kleine kanttekening: Deze techniek is niet aan te raden voor beginners, eerst met de foam roller beginnen en vervolgens kun je overstappen naar de medicijn bal.

 

Waarom extra aandacht voor de quadriceps?

 

De quadriceps zijn hele sterke en harde spieren die veel gebruikt worden, zowel in het dagelijks leven als in de sport. Maar de quadriceps zijn ook de spieren die het meest aan het compenseren zijn wanneer je continu zit, ligt en op de bank hangt. De vele uren die je op deze manier dagelijks doorbrengt zorgen voor een over-ontwikkeling van heupflexie wat zal leiden tot zwakke bilspieren en het slecht functioneren hiervan.

 

Het lichaam is een geweldige "machine" en zal altijd zorgen dat een bepaalde beweging gemaakt kan worden maar dit zal niet altijd op de juiste manier zijn. Het is daarbij belangrijk om te weten/begrijpen dat niet altijd de juiste spieren zullen zorgen voor een bepaalde beweging.

 

Een spiergroep die niet goed kan functioneren of te zwak is om de eigen taak (functie) te kunnen uitvoeren dat andere spieren moeten zorgen dat de beweging toch gemaakt kan worden of dat de belasting toch gedragen kan worden.

 

In dit geval zijn de bilspieren te zwak en moeten de quadriceps veel extra werk verrichten ter compensatie.

 

Rectus femoris;

 

 

 

De quadriceps (bovenbeenspieren) bestaan uit vier verschillende spieren maar voor nu wil ik het graag alleen over n van de vier spieren hebben en dat is de rectus femoris. Deze spier heeft twee functies, namelijk extensie van de knie en flexie van de heup en dit zijn hele belangrijke functies!

 

Wanneer de rectus femoris bijvoorbeeld door overbelasting te strak wordt en niet meer volledig kan functioneren dan zijn er dus meteen twee functies die niet goed uitgevoerd kunnen worden. Het gevolg is dat de heupspieren niet meer goed kunnen functioneren waardoor de bilspieren worden beperkt in hun beweging en de knien worden beperkt in hun bewegen. Het is een hele kettingreactie ...

 

Veel sporters hebben een anterior pelvic tilt (bekkenkanteling) en de rectus femoris is hier mede schuldig aan. Deze bekkenkanteling zorgt voor vele ververvelende klachten/blessures als de rugklachten en de hamstring blessures.

 

Daarnaast worden ook vele knieklachten veroorzaakt door een te strakke rectus femoris waardoor deze spieren aan de knieschijf (patella) gaan trekken. Hierdoor ontstaat een disbalans en dit kan leiden tot een blessure als het scheuren van de kniebanden. Veel hardlopers hebben last van pijnlijke knieen vanwege de itb band.

 

Het is helaas nooit op voorhand te zeggen wie welke klachten/blessures zal krijgen, omdat hier meerdere factoren van belang zijn. Verder is dit ook heel erg afhankelijk van de sport die beoefend wordt en onder andere de dagelijkse werkzaamheden. De ene persoon kan jaren doorgaan zonder klachten/blessures op te lopen en de ander krijgt na een half jaar al klachten! Er is wel de "garantie" dat je uiteindelijk een blessure zal oplopen ... 

 

Squeeze your ball's;

 

 

Het activeren van spieren is niet alleen moeilijk uit te leggen maar voor vele sporters ook een hele moeilijke opgave. In sommige gevallen zelfs een onmogelijke opgave omdat de spieren die zou willen aanspannen geen signaal meer ontvangen van het centrale zenuwstelsel. Dit is bijvoorbeeld een veel voorkomend probleem bij de bilspieren.

 

In de praktijk werk ik heel erg veel met oefeningen waarbij geen sprake is van een beweging, bijvoorbeeld de bridge/plank. Heel veel sporters hebben moeite met het zelf bewust aanspannen van de bilspieren en buikspieren. Om dit aan te leren kun je gebruik maken van twee tennis- ballen. Wat is de bedoeling? Tijdens een oefening knijp je zo hard als mogelijk in de tennisballen en dit houd je vast gedurende de oefening.

Squeeze your ball's! Nu kun je goed ervaren wat het is om spieren aan te spannen terwijl je geen beweging maakt.

 

Waarom is het belangrijk om spieren te activeren?

 

▪  Het verbeteren en vergroten van de range of motion

 

▪  Herstellen van de balans tussen de spieren

 

▪  Het herstellen van te strakke en stijve spieren

 

▪  Het lichaam voorbereiden op de training en/of wedstrijd

 

▪  Mobiliseren van kleine spieren rondom de gewrichten

 

   

 

PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL