[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
Home > Stuff you should read > Listen to your trainer                                                                                        Search this website / Newsletter / Contact
 
 

 

SPRINTEN EN CARDIO ALS ONDERDEEL VAN KRACHTTRAINING? ABSOLUUT!


 

 

Teveel sporters, de meeste bijna allemaal, vermijden elke vorm van cardio training maar dit is wel de finishing touch van een training.

 

Daarbij kun je nog meer kcal verbranden want ter afsluiting van de training kun je alle overgebleven energie eruit gooien! Maar voordat je als Usain Bolt een sprint naar de cross-trainer maakt wil ik wel duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is! Een cardio training wil niet zeggen dat je ook gebruik moet maken van cardio machines, ik geef de voorkeur aan oefeningen met losse materialen als dumbbells, halters en kettlebells maar ook gebruik ik veelvuldig de prowler, medicijn ballen, battle ropes, de air-dyne en de roeier maar uiteraard ook het eigen lichaamsgewicht! Try to do 100 push up's binnen 4 minuten, uiteraard met een goede techniek!

 

Naast het verbranden van extra kcal is het ontwikkelen van atletisch vermogen nog een belangrijk punt om altijd een finisher te doen!

Elke sporter, ongeacht de doelstelling, moet een halter complex kunnen volbrengen of een push up/squat ladder kunnen volbrengen of moet kunnen touwtje springen in tabata vorm. Helaas is dit voor veel krachtsporters niet te doen, ze besteden er ook geen aandacht (meer) aan want ze zijn bang om spiermassa te verliezen ... wat een onzin. Bullshit B to the S.

 

Ik werk (bijna) altijd met een "finisher" als laatste onderdeel van de training. Just do it!

 

Ben je bang om spiermassa te verliezen dan moet je dit of dit artikel lezen. Just do it!

 

Hoe kunnen sprinten en springen zorgen voor een sterker lichaam en het ontwikkelen van spiermassa?

 

   

 

Heb je weleens gezien hoe sprinters eerst een paar keer op en neer springen voordat ze plaatsnemen in de startblokken? Vast wel, maar waarom is dat? Springen activeert de hersenen en het centrale zenuwstelsel waardoor het brein de spiervezels beter kan aansturen. Dat fenomeen heet post-activationele potentatie. Meerdere wetenschappelijke studies hebben dit aangetoond en in de real-life praktijk zal dit betekenen dat je meer uit je squat's kunt halen wanneer je begint met een aantal sets van explosieve jump's. Voordat je gaat beginnen met bankdrukken kun je eerst een paar sets van plyometrische push up's doen.

 

   

 

PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL