[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10        
 
 
 

WANTED: RESULTS, PART 3


 

 

Big or strong?

 

Why stronger is better!

 

Stap een sportschool binnen, loop direct door naar het gedeelte van de krachttraining en je ziet voornamelijk hetzelfde beeld!

 

De meerderheid van de (kracht)sporters doen eigenlijk allemaal hetzelfde. Bekende en populaire oefeningen als bankdrukken, de lat

pull down, ez-stang biceps curls en de triceps push down hebben de voorkeur. Als je het aantal herhalingen gaat tellen waarmee

de oefening gedaan wordt dan is dat meestal ergens tussen de 8 en 12 herhalingen.

 

Ten slotte zul je zien dat deze sporters zich altijd concentreren op bepaalde lichaamsdelen, meestal één of twee verschillende

spiergroepen. Oefeningen voor de borstspieren en schouders of alleen oefeningen voor de armspieren en de sporters die de

beenspieren (onderlichaam) trainen zijn uiteraard in de minderheid.

 


 

Er is die ene standaard routine, maar het is de hoogste tijd om deze te verlaten!

 

 

Over het algemeen volgen de meeste krachtsporters allemaal dezelfde routine. Er worden een aantal herhalingen gemaakt en

daarna is er de thee-pauze om lekker te kletsen ... vervolgens weer een set wederom gevolgd door een koffie-pauze ...

tenslotte ga je naar de derde set en uiteraard wordt deze ook weer afgesloten met een pauze. En middels deze

methode komt men de training wel door.

 

Deze saaie en nutteloze methode is uitgevonden en/of bedacht door bodybuilders en deze kennen we dus langzamerhand wel.

 

Het is voor de meeste sporters ook niet eens de beste optie!

 

Deze bekende rituelen en benadering van krachttraining zijn klassieke voorbeelden uit de wereld van de bodybuilding, dit is

de manier waarop bodybuilders de krachtsport benaderen en bijbehorende specifieke doelstellingen willen behalen.

 

Dit is uiteraard het ontwikkelen van zoveel mogelijk spiermassa en nog eens zoveel mogelijk spiermassa ontwikkelen.

 

Deze aanpak bestaat al heel erg lang (begin 19e eeuw) maar is ook tegenwoordig nog steeds de standaard manier van trainen in

de meeste commerciële sportscholen ... maar absoluut niet de meest effectieve manier van trainen voor de meeste (kracht)sporters.

 

Er zijn tegenwoordig heel veel andere methoden om de krachttraining te benaderen, doelstellingen te behalen en de kans op een blessure

heel, heel erg klein te maken.

 

Niet alleen zijn er nieuwe en moderne vormen van training maar er zijn ook vele methoden uit het (verre) verleden die wel nog

steeds heel erg effectief zijn. Waarom dan nog steeds deze benadering vanuit de bodybuilding??

 

Be more like a soldier!

 

 

Het moderne olympische gewichtheffen maakt gebruik van high-speed lifttechnieken die van oorsprong uit de oude griekse tijd komt.

De oude grieken gebruikt eeuwen geleden uiteraard geen olympische halterstangen, maar de trainingsmethode is tegenwoordig niet

voor niks tegenwoordig nog steeds een Olympisch onderdeel. Soldaten beschikken als geen ander de kunst van calisthenics, dit zijn

oefeningen met het eigen lichaamsgewicht om zowel spierkracht als spiermassa te ontwikkelen.

 

Voor soldaten staat vooral het ontwikkelen van functionele kracht centraal en deze methode wordt al vele jaren met succes

gebruikt! De lifts uit de wereld van de powerlifting (deadlift, squat en bankdrukken) worden zeker gebruikt door (kracht)sporters

en vooral bankdrukken is natuurlijk uitermate populair maar de methode zoals die gebruikt wordt door de bijvoorbeeld powerlifters

(zware gewichten, weinig herhalingen) is vaak nergens te bekennen.

 

Waarom domineert de methode die bodybuilders hanteren nog steeds (bijna) alle krachtsporters terwijl dit voor de meeste

sporters absoluut niet de meest effectieve manier van trainen is? En zelfs zorgt voor vele, vele klachten en blessures?

 

Het antwoord is vrij simpel

 

 

Bodybuilders als Charles Atlas uit 1920, Arnold 'Terminator' Schwarzenegger en Ronnie Coleman (foto) hebben bodybuilding als sport

zeer populair gemaakt en op dit moment is Dwayne 'The Rock' Johnson de meest geliefde bodybuilder.

 

Maar er is een probleem ...

 

Deze manier van trainen is niet efficiënt en is daadwerkelijk ontworpen en bedacht voor mannen die een genetische aanleg hebben

voor het ontwikkelen van een absurde hoeveelheid spiermassa die normaal gesproken de meeste mannen niet kunnen ontwikkelen!

 

Daarnaast zijn de traditionele bodybuilding schema's afgeleid van mannen die big-time steroïden gebruiken.

 

Daarom werken deze trainingsschema's ook niet voor de normale krachtsporters.

 

Geef iemand een keuze en uiteraard wil iedereen liever de sterkste (grootste) jongen van de klas zijn dan de langste en daarom heeft

deze methode heel lang kunnen bestaan omdat niemand met een beter alternatief kwam.

 

Het ontwikkelen van kracht is voor de meeste sporters niet alleen een betere doelstelling maar het vergroten van de maximale kracht

is ook een veel betere methode van trainen dan wanneer je slechts traint om 'groter' te worden.

 

Hypertrofie training richt zich op het groter worden van de spieren maar deze methode heeft een aantal grote nadelen. Het is een

hele éénzijdige manier van trainen, er ontstaat een gebrek aan kracht, explosiviteit en snelheid bij de sporter, er ontstaat een gebrek

aan flexibiliteit en mobiliteit, het lichaam raakt uit balans, veelal met naar voren gedraaide schouders, de kans op een blessure is heel

groot en tenslotte wordt deze manier van trainen veelal als zeer saai ervaren.

 

Trainingen gericht op sterker worden (maximale kracht) en het ontwikkelen van power en explosiviteit (kracht x snelheid) hebben

veel meer voordelen dan de manier die bodybuilders hanteren!

 

Always train for strength

 

 

Ongeacht wie of wat je bent, maximale kracht is de basis voor alles! Alles!

 

De basis van elke mens, sporter en/of atleet moet bestaan uit oefeningen gericht op maximale kracht.

 

Waarom?

 

Omdat een (te) zwak lichaam alleen maar voor problemen zal zorgen.

 

Door het vergroten van de maximale kracht ontstaat een solide basis en een sterk lichaam.

 

Dit is voor praktisch alle andere vormen van (kracht)training en sport onmisbaar!

 

Een (te) zwak lichaam zorgt alleen maar voor problemen!

 

 

Wanneer een sterke basis van waaruit het lichaam kan bewegen ontbreekt en je gaat toch verder met trainen dan zal dat alleen maar

leiden tot problemen en vooral in de vorm van blessures. Één van de beste en meest effectieve manieren om maximale kracht te

ontwikkelen is de maximum effort methode en in tegenstelling tot vele andere methoden is deze superieur!

 

Sterker worden is absoluut nodig voor het menselijk lichaam!

 

Sterker worden is zelfs de belangrijkste factor, ongeacht de doelstelling!

 

 

Sterker worden is naast een populaire doelstelling ook absoluut nodig voor het menselijk lichaam! De natuurlijke aanmaak van testosteron

en groeihormoon is te stimuleren middels (zware) krachttraining maar wat is sterk en wanneer ben je sterk?

 

De hoeveelheid kilo's die je kunt verplaatsen bij de belangrijke oefeningen (bench press, deadlift, squat) spelen een grote rol van betekenis

maar daarbij moet je ook op een functionele manier trainen.

 

Voor mij is sterk zijn (kracht) niet alleen het vermogen om een zwaar gewicht te drukken of te squatten.

 

Sterk zijn betekent ook dat de spieren over een groot uithoudingsvermogen beschikken zodat je ook oefeningen met het eigen lichaams-

gewicht kan uitvoeren. Voorbeeld hiervan zijn dips, chin up's, push up's, of de balans en kracht om een volledige pistol squat op één been

te doen of een perfecte core brug te behouden gedurende een langere tijd.

 

Listen to mr. Rooney

 

 

Gerelateerde artikelen;

 

Lift heavy and sprint

 

Sprint like a man!

 

Deadlift and more

 

Sterker worden 4.0 de posterior chain, de deadlift en sprinten

 

Trainen naar beweging

 

Sterker worden en kracht ontwikkelen

 

Sterker worden en spiermassa opbouwen 1.0

 

Sterker worden 2.0 maximale kracht

 

Sterker worden 3.0 groeihormoon aanmaken & de loaded carries

 

Sterker worden 5.0 Rocky, Lee Boyce, cardio en het belang van overload

 

 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL