[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10      
 
 
 
 
 ▪ Some random stuff I
 ▪ Some random stuff II
 ▪ Some random stuff III
 ▪ Some random stuff IV
 ▪ Some random stuff V
 ▪ Some random stuff VI
  Some random stuff VII
 ▪ Some random stuff VIII

LISTEN TO YOUR TRAINER; RANDOM STUFF, PART IV

ABOUT ARNOLD AND SOME INFORMATION FROM ME TO YOU!


 

 

Wil je eruit zien als Dwayne "The Rock" Johnson of Mark "Marky Mark" Wahlberg uit Pain en Gain??

 

Misschien als Arnold "Terminator" Schwarzengger? Of als Gerard "300" Butler? Of wil je in de ring heersen als Wladimir Klitschko? Of wil je

je naam op het bord zien staan bij Nederlandse kampioenschappen strongman of powerlifting? Misschien wil je wel een CrossFitter zijn

zodat je 25 snatches achter elkaar maken in combinatie met een muscle up ...

 

Of zijn jouw doelstellingen meer bescheiden? "Sommige mannen willen er gewoon uitzien als Matthew McConaughey en lekker chillen."

 

Wat jouw doelstelling ook is, er is geen fout antwoord.

 

Jouw doelen zijn jouw doelen!

 

Trek je niks aan van mensen die anders beweren!

 

Maar ... wat je niet kunt doen is dit succes aan het lot overlaten door géén programma/systeem te volgen!

 

Je moet ook géén resultaat verwachten als je een programma en/of trainingsschema volgt dat niet op jou is afgestemd!

 

Dit zijn veelal de (standaard) programma's uit de computer van Fit4Free/BasicFit of uit een bepaald tijdschrift.

 

En nee, ook de programma's van Arnold schwarzenegger uit de bodybuilding bijbel zullen niet voor resultaat zorgen!

 

En tenslotte, ook de trainingsschema's uit de Muscle&Fitness van Dwayne "The Rock" Johnson zorgen niet voor een mooi resultaat!

 


 

Tenslotte kun je ook niet blijven "hopen" dat je deze doelen gaat halen!

 

 

Dus ... wat voor doelen je ook hebt, je kunt ze niet bereiken met oefeningen die een hele andere uitkomst voor ogen hebben.

 

De hypertrofie methode toch toepassen? Als je daadwerkelijk een professionele bodybuilder wilt worden en je hebt dezelfde genen

en apotheker als de Mr. Universe dan zie ik geen probleem om net zoals hij te trainen ... maar blijf wel een realistische kijk houden.

Bodybuilding is een sport met bijbehorende levensstijl en niet iets wat je even als tussendoortje doet.

 

Het is een keuze die je maakt voor de lange termijn, vaak toch inclusief het gebruik van de verboden middelen. Het is wel jouw

eigen keuze waar ik niet tegen ben, maar ik wil alleen helpen door het leveren van de juiste (lees: eerlijke) informatie, want helaas

hoor je nog vaak genoeg dat jongens groot worden door rijst met kip, Brinta, tonijn en kwark maar dit verhaal kan meteen door

naar de sprookjeswereld!

 

Toch is dit naar mijn mening niet de meest effectieve en verstandige keuze om te kiezen. Zeker niet als je er gewoon goed uit wilt zien en

het goed wil doen bij de vrouwen, dan moet je begrijpen dat deze bodybuilding methode (hypertrofie training) zeker niet de beste optie is.

 

Waarom niet?

 

De hypertrofie methode heeft simpelweg (te) veel nadelen en daarbij besteed je geen tot weinig aandacht aan andere hele belangrijke

elementen als maximale kracht, explosiviteit en snelheid. Verder is de kans op een blessure heel erg groot, met name schouderklachten en

het upper cross syndrome (forward head syndrome) komt in de praktijk heel erg vaak voor!

 

Hypertrofie training is ook slechts één klein onderdeel van krachttraining en het is zeker niet de bedoeling om tijdens een complete training

voor alle oefeningen de hypertrofie methode te hanteren!

 

Tenslotte is het zoals gezegd belangrijk om realistisch te blijven! De populariteit van het alledaagse fitness stamt af van het bodybuilden

zoals we dat bij Arnold Schwarzenegger en zijn vrienden zagen. Een groot verschil tussen de gemiddelde sportschoolganger en de

professionele bodybuilders is o.a. dat wij geen anabole steroïden gebruiken.

 

Enkele mededelingen;

 

Als jij een programma volgt dat niet afgestemd is op jouw doelen, verspil je een hoop tijd met dingen die niet echt belangrijk zijn.

 

Het komt er allemaal op neer dat je moet uitzoeken hoe je er uit wil zien en hoe je wil dat jouw lichaam presteert.

 

Het is zeker mogelijk om voor praktisch alle oefeningen de hypertrofie methode toe te passen maar dan moet je wel de nadelen accepteren.

 

Zoek een trainer en/of sportschool die een trainingsprogramma kan ontwikkelen dat perfect aansluit op jouw doelstellingen!

 

Het persoonlijke trainingsschema als onderdeel van een compleet trainingssysteem is altijd de meest belangrijke factor!

 

Joe Weider: "No pain, no gain!"

 

 

No pain, no gain?

 

Geen pijn, geen winst?

 

De meest bekende en misschien ook de mooiste uitspraak uit de krachtsportwereld maar ...

 

Deze uitspraak is heel bekend en mooi maar verder kun en moet je er totaal geen waarde aan hechten! Dit is helaas geen goede methode

om te bepalen of je een goede en effectieve training volgt, en waar die "pain" dan vandaan kwam - uit de spier of uit overbelasting van de

gewrichtskapsels - daar werd/wordt niet op gelet.

 

Het Bodybuilderprincipe was gebaseerd op de volgende theorie: door veel herhalingen met veel gewichten te maken, ontstaat grote spier-

schade. Het gevolg is een ontstekingsreactie (spierpijn). Die ontstekingsreactie zou het lichaam aanzetten tot de aanmaak van testosteron

(mannelijk geslachtshormoon). En testosteron, zorgt voor spieraanwas – hypertrofie.

 

Daarom deed men veel series en herhalingen, bijvoorbeeld: 10 x 60%, 10 x 70%, 10x 80%, 10 x 90%. Omdat men dacht dat veel her-

halingen en series de spierschade veroorzaakten met als gevolg, de ontstekingsreactie, rekende men ook in het aantal tonnen dat werd

verplaatst in de training.

 

Tegenwoordig wordt meer gelet op de anatomische werking van de spier en de uitvoering is geschoeid op fysiotherapeutische leest om

overbelasting van gewrichten en kapsels te voorkomen. De principes zijn gebaseerd op internationale richtlijnen van o.a. Wereld Congres

Lage Rugklachten en principes uit de fysiotherapie die zijn ontwikkeld in de “orthopedische Rückenschule naar de richtlijnen van Brügger.

 

Er wordt veel meer gelet op de houding (holle rug, borst vooruit), tot hoever belast ik de spier en waar begint het gewrichtskapsel het over

te nemen, hoever mag een gewricht op een gezonde manier worden belast, enz. Er wordt tegenwoordig meer getraind op basis van weten-

schappelijk aangetoonde inzichten. Daarbij is ook vast komen te staan dat groeihormoon de aanmaak van testosteron in werking zet.

 

Dat is een belangrijk verschil met de methode die bodybuilders hebben bedacht. Deze is gebaseerd op het idee dat testosteron ontstaat

door de ontstekingsreactie ten gevolge van veel spierschade. Dit is dus helemaal niet waar. Spierschade (en de daar op volgende spierpijn)

kun je bij krachttrainen niet uitsluiten maar het staat volkomen los van de aanmaak van testosteron.

 

Go home and watch Pain & Gain!


 

Really, i mean it!

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL