[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10      
 
 
 

(P)revalidatie;


 

 

Als sporter ben je op fysiek gebied altijd (zeer) kwetsbaar, dus een goede voorbereiding is zeer belangrijk om het risico op

een (chronische/acute) blessure zo klein mogelijk te houden.

 

Immers, niets is zo beangstigend voor een sporter als een blessure.

 

Weken of zelfs maanden uit de roulatie, je conditie en spieren die je lijdzaam moet zien aftakelen en je doodvervelen op de

bank. Niks aan. Het zijn niet alleen topsporters die in een horizontale positie belanden met een verzwikking, scheuring of breuk.

Ook voor fitnessfiguren, zaterdagmiddaghockeyers en dansmariekes kan een blessure behoorlijk roet in het eten gooien bij het

bereiken van hun doelen en dit wil je niet!

 

De (ervaren) bankzitters weten het, er is niets zo erg als stil moeten zitten terwijl je zou willen sporten en het bekijken van jouw

teamgenoten vanaf de zijkant is niet prettig. Daarom, voorkomen is beter dan genezen.

 

Ik heb nergens last van ...

 

Zolang sporters geen problemen hebben in de vorm van klachten en/of blessures hoor je ze nooit klagen, maar daardoor zijn

veel sporters wel te laat. Er wordt helaas pas actie ondernomen als er sprake is van een blessure! Pre-habilitatie is beter dan

re-validatie en heel veel blessures zijn te voorkomen!

 

Het hoe-en-wat omtrent blessures

 

Een blessure heeft vaak te maken met een (te) zwak lichaam en/of te zwakke spieren die op een gegeven moment de belasting

niet meer aankunnen. Dit kan bijvoorbeeld zorgen voor een spierscheuring. Door een overbelasting van bepaalde spieren ben je

al een tijdje bezig met het maken van de blessure alleen dat merk je niet en daardoor heb je dan inderdaad nog nergens last van.

Maar op een gegeven moment zegt het lichaam: tot hier en niet verder!  Het is nu genoeg geweest en dit uit zich vaak bij een actie

of sprong waardoor een gedeeltelijk of complete spierscheuring ontstaat. Daarnaast komt het ook heel vaak voor dat de blessure

zich zal uiten bij een beweging en niet eens bij lichamelijk contact met de tegenstander. Op dat moment is er vaak ook niemand

anders in de buurt en ontstaat de blessure omdat het lichaam op een gegeven moment gewoon wil aangeven dat het klaar is.

Tot hier en niet verder.

 

Geef blessures geen kans

 

Geef blessures geen kans door je lichaam zo goed te trainen dat er voor jou geen weken bivakkeren op de bank bijzit. Sterker

worden en het vergoten van de power output maken het lichaam veel beter bestand tegen invloeden van buitenaf. Oefeningen

die je stabiliteit en flexibiliteit vergroten, verkleinen de kans op een blessure en je wordt sterker en sneller.

 

Bij de meeste explosieve sporten zijn met name de gewrichten (enkel, knie, heup) de meest kwestbare plekken en bij de

spieren zijn de hamstrings een groot probleem maar door krachttraining kun je het risico van een blessure aanzienlijk verkleinen.

 

Spierblessures (hamstring) zijn gewoon niet nodig en kunnen voorkomen worden maar daar moet je wel wat voor doen!

 

Als je niks en/of te weinig doet dan is er altijd die mooie garantie op een blessure en dat zal altijd slechts een kwestie van tijd zijn.

 

Geef klachten/blessures geen kans en start met sportspecifieke krachttraining.

 
 


 

 
 

 

Since 2008 PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL