[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
Home > Some random stuff > Stuff you should read > Listen to your trainer                                                         Search this website / Newsletter / Contact
 
 

 

HET HERSTELLEN VAN FOUTIEVE BEWEEGPATRONEN IS DE EERSTE REGEL;


 

 

Don't squat if you can't squat!

 

...

 

Ongeacht jouw doelstelling is het herstellen van foutieve beweegpatronen altijd de eerste vereiste!

Één van de dingen waar ik het meest op hamer is om een goed beweegpatroon aan te leren. Dit element wordt vaak over het hoofd gezien en ondergewaardeerd. Iedereen heeft er echter steeds opnieuw mee te maken. Als je niet goed beweegt en/of kunt bewegen, dan ben je extra blessuregevoelig en ook maak je niet optimaal gebruik van jouw mogelijkheden.

 

Zo zijn er helaas weinig sporters en/of mensen in de sportschool die over een goede heupflexibiliteit en schoudermobiliteit beschikken!

 

Hierdoor ontstaan heel erg veel blessures, met name de knieklachten, rugklachten en schouderklachten!

 

Als trainer is het mijn werk om sporters goed te leren bewegen. Mobiliteit, stabiliteit en flexibiliteit zijn zonder uitzondering integrale onderdelen van een persoonlijk trainingsschema. Altijd en overal!


Om dit te bereiken moet een trainer kunnen garanderen dat de trainingsroutine die hij/zij ontwikkelt heeft een goede balans heeft. Als een trainingsroutine een goede balans heeft, worden de spiergroepen en de bewegingsketens gelijkwaardig belast. Aan de andere hand, als een bepaalde bewegingsketen of spiergroep overbelast raakt, zal het zenuwstelsel proberen het te beschermen door de tegengestelde spier-groep aan te spannen.

 

Een goed voorbeeld van dit fenomeen is een man in de sportschool die 3-4 keer per week gaat bankdrukken, wat vaak tot spier falen leidt.


Het lichaam leert snel dat er een prioriteit moet zijn op het vermogen om veel gewicht te drukken ten koste van alles. Het resultaat is dat zijn houding zal veranderen als reactie op de belasting door het naar voren schuiven van de schouders. Dit schuiven geeft hem kracht, maar gaat vaak ten koste van een stijve nek, slechte schoudermechanismen en zelfs pijn aan de onderrug. Constante belasting bij een houding als deze kan leiden tot serieuzere blessures, zoals het scheuren van de rotatorenmanchet.


Iedereen heeft te maken met foutieve bewegingen, de één ernstiger en zichtbaarder dan de ander. Onze lichamen passen zich continu

aan de instructies aan. Voor velen van ons geldt hier een zithouding voor 8 tot 12 uur per dag. Door simpelweg op een apparaat te springen, verbetert het beweegpatroon niet. Ook hardlopen en gewichtheffen voldoen hier niet. De meeste mensen zijn zich er niet van bewust dat zij verkeerd bewegen en weten daardoor ook niet wat ze moeten verbeteren. Een ervaren trainer kan ieder detail opmerken

en aanpakken.

 

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL