[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                     
 
 
 

CONDITIONING VERSUS CARDIO


 

 

Wat je moet weten;

 

Ik haat cardio en in mijn gym te Nijmegen is dan ook geen ruimte voor cardio machines!

 

Wel voor kunstgras en voor de Prowler! En battle ropes en kettlebells.

 

Traditionele vormen van cardio zijn niet alleen Łber-saai maar ook niet aan te raden ...

 

Behalve als je ervan houdt om klein en zwak te worden en als je graag blessures door overbelasting wilt ervaren.

 

In dat geval is cardio een geweldige keuze!

 

Maar, de realiteit is dat traditionele cardio geen zeer weinig positieve voordelen biedt!

 

En het is zeker gťťn geschikte methode om af te vallen (vetverbranding) en een sterk en strak (lean & mean) lichaam te ontwikkelen!

 


 

Conditioning gives you power!

 

 

De meest gespierde, strakke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door conditioning met een hoge intensiteit!

 

Niet door middel van traditionele-slaapverwekkende-cardio-activiteiten op de loopband.

 

Kijk ter voorbeeld maar eens naar Olympische sprinters, NBA basketballers, wide receivers & quarterbacks uit de NFL of UFC vechters.

 

Deze sporters kunnen het zich ook niet veroorloven om spiermassa te verliezen of hun krachtproductie te verlagen.

 

Ze moeten te allen tijde sterk, snel, opgepompt en explosief zijn en dat wordt gerealiseerd door het het volgen van conditioning trainingen.

 

Uiteraard blijft ook hier de max effort gericht op maximale kracht de basis van elke training en sporter!

 

Don't do cardio, you don't need it!

 

Think conditioning!

 

De vier grote voordelen van Conditioning;

 

 

1. Een ijzersterke conditie

 

Conditioning maakt het hart- en longsysteem uiterst sterk, meer nog dan duurtraining als bijvoorbeeld hardlopen. Steeds meer onder-

zoek laat zien dat HITT protocollen (waaronder meerdere sprints) niet alleen het anaerobe vermogen vergroten maar zelfs het aerobe

uithoudingsvermogen. Dat wil zeggen: het duuruithoudingsvermogen afgemeten aan de VO2max. Twee vliegen in een klap!

 

2. Strak en sterk

 

Hoge intensiteit training (HITT) is een zeer effectieve manier om vet te verliezen. Door de zeer hoge naverbranding (EPOC) blijft de

verbrandingsoven nog lange tijd na de training nabranden met slinkend vet als gevolg. Eigenlijk moeten we niet over "vetverlies" praten

maar over het vergroten van de vetvrije massa, want er is een groot verschil tussen afvallen (weight loss) en vetverbranding (fat loss). 

 

We willen namelijk niet alleen vet verliezen maar juist spiermassa vervangen door spiermassa. Daardoor zien we er "strak" uit, zijn we

sterk en hebben we een hogere stofwisseling want spieren verbruiken meer energie dan vet. Conditioning is daarvoor de ideale methode

omdat het zoals gezegd veel calorieŽn verbrandt en tegelijk spiermassa ontwikkelt.

 

3. Meer spiermassa en meer power

 

Conditioning (o.a. sprinttraining) ontwikkelt spiermassa en spreekt met name de zo belangrijke snelle spiervezels aan. Een dubbel effect

dus: spiermassa ontwikkeling en een toename van de explosiviteit. En een paar sterke en explosieve benen en armen zijn letterlijk de

fundering voor elke sporter!

 

4. Anabole status

 

Door de training wil je de anabole hormonen (die zorgen voor de opbouw) zoals testosteron, groeihormoon en insuline stimuleren.

Conditioning is hiervoor de ideale methode. Door de relatief korte trainingsduur hou je ook een negatieve toename van het stress (lees:

afbraak) hormoon cortisol buiten de deur wat een niet te verwaarlozen neveneffect is.

 

Metabolic conditioning

 

 

You need more than 10/20 seconds of power!

 

Het anaerobe uithoudingsvermogen is het vermogen om maximale inspanningen te verrichten gedurende 20 tot 60 seconden.

 

Praktisch iedereen kan 10 tot 20 seconden kracht leveren maar niet veel mensen kunnen op dat niveau langer dan 10-20 seconden

presteren. In sporten met series van explosieve bewegingen is een (zeer) goed ontwikkeld anaeroob uithoudingsvermogen cruciaal.

 

Maar ook bij krachttraining met als doelstelling sterker worden, spiermassa ontwikkelen en/of afvallen is dit een zeer belangrijk

onderdeel! Zeker op weg naar het behalen van resultaat en het niet oplopen van (chronische) klachten en blessures! 

 

Het doel ...

 

 

Het is de doelstelling om vermoeidheid te creŽren door het combineren van meerdere oefeningen en het maken van vele herhalingen

waarbij zoveel mogelijk verschillende spiergroepen actief zijn. Omdat we bij metabolic conditioning ook gebruik maken van krachttraining

leidt dit tot een indrukwekkende stofwisselingsstoornis en dat is juist de bedoeling!

 

Wat is ook alweer de stofwisseling?

 

De som van alle chemische reacties die nodig zijn om in leven te blijven!

 

Er is gťťn betere vorm van trainen om vet te verbranden, terwijl tegelijkertijd het behoud en ontwikkelen van spiermassa ook door gaat!

 

That's powerful!

 

Intensiteit over Volume

 

 

Intensiteit en volume zijn omgekeerd evenredig.

 

Altijd!

 

Een 100 meter sprint kan supersnel maar om een marathon uit te lopen moet de snelheid omlaag!

 

In een intensiteit/volume grafiek is dit duidelijk te zien want dat zijn de twee uitersten.

 

Cardio sucks!

 

 

Wat wij in de volksmond 'cardio' noemen, komt eigenlijk van een langer woord genaamd cardio-respiratoir. Dit staat eigenlijk voor een

samenwerking tussen twee lichaamssystemen. Zowel het systeem voor de bloedsomloop, hierbij behoren het hart en de bloedvaten,

als het respiratoire systeem (ademhalingssysteem) waarbij de longen een grote rol spelen. Cardio training zorgt voor een efficiŽntere

en effectievere samenwerking tussen deze twee systemen, waardoor de conditie en de gezondheid toe zullen nemen.

 

Tijdens cardio training is voornamelijk het aerobe energiesysteem actief. Betere resultaten worden over het algemeen behaald door

iemand die het best getraind is om zoveel mogelijk zuurstof naar de (spier)cellen te brengen en deze efficiŽnt te verwerken. Veel

cardio training zorgt er dan ook voor dat de zuurstofopname in het lichaam steeds beter wordt.

 

Cardio doe je dus vooral ter verbetering van de gezondheid en uithoudingsvermogen. Heel veel, zo niet de meeste, mensen doen cardio

echter om af te vallen en hoewel tijdens cardio inderdaad vet als voorkeursleverancier voor brandstof wordt gebruikt door het lichaam

is het niet de juiste keuze als een sterk & atletisch lichaam jouw doelstelling is!

 

Klik hier voor meer informatie over dit onderwerp.
 

It makes no sense to me, and it shouldn't make any to you, either!

 

 

Wil je drie keer per week slechts tijd verspillen? Ga lekker op de home-trainer zitten en lees jouw favoriete tijdschrift!

 

Is een marathon uitlopen jouw doelstelling? Dan kun je gebruik kunnen maken van asfalt en/of van de loopband!

 

Is een fietstocht in de bergen van Spanje jouw doelstelling? Pak de telefoon en reserveer drie keer per week de spinningfiets!

 

Wil je zwakker worden en spiermassa inleveren? Luister naar de polo-dragende hamsterwiel-toezichthouders en kies voor de cross-trainer!

 

Is afvallen, een sterk lichaam ontwikkelen en een goede conditie opbouwen jouw doelstelling?

 

Kies voor krachttraining inclusief conditioning!

 

Zorg voor een metabolic boost!

 

Klik hier voor meer informatie over dit onderwerp.
 

Boost your metabolism!

 

 

Cardio training is vanuit mijn visie een onmisbaar element voor elke sporter maar de betekenis van de term 'cardio' is door een bepaalde

groep trainers en sporters veranderd ... cardio heeft tegenwoordig blijkbaar een nieuwe betekenis gekregen!

 

Tegenwoordig staat de term 'cardio' voor lange, langzame en saaie sessies van minimaal 30 minuten op een Cross-trainer en/of loopband.

 

We moeten het woord 'cardio' dan ook laten pensioneren, net als het woord 'aerobics' een paar jaar geleden gelukkig uit de gratie viel.

 

Cardio is te politiek geworden, het betekent te veel en tegelijkertijd ook te weinig.

 

De term conditioning is een betere benaming en de Tabata is de perfecte methode om de stofwisseling te verhogen!

 

Het is hier de doelstelling om de hartslag te verhogen door middel van krachttraining.

 


 

Gerelateerde artikelen;

 

Barbell Training + Jumping + Sprinting + Bodyweight Training + Recovery = Increased Speed and Strength = Power

 

If you want to look like an athlete, you've got to train like an athlete

 

10 must do things for power

 

More about strength

 

More about power

 

More about conditioning

 

More about the De-load week

 

Back to the basic

 

Warm up

 

 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL