[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

SPRINTING VERSUS RUNNING = GOOD VS BAD = conditioning vs cardio


 

 

Wat je moet weten;

 

Tijdens een workshop of wanneer ik groep(en) mensen aanspreek, vraag ik ze of het eten van 1000 calorieŽn uit fast-food hetzelfde

effect op het lichaam zal hebben als 1000 calorieŽn uit groenten en fruit. Zonder uitzondering geeft iedereen hetzelfde antwoord.

 

Uiteraard is dit niet hetzelfde en men gelooft dus inderdaad niet dat een calorie zomaar een calorie is.

 

In termen van energie-inname zijn de meeste mensen het dus met elkaar eens dat door het ontwerp en de evolutie van het menselijk

lichaam, er bepaalde voeding is die kan dienen als sleutel om specifieke paden te openen om de gezondheid te bevorderen (spierwinst,

vetverlies, etc.) of juist te verslechteren (diabetes, kanker, hart- en vaatziekten) wanneer geen toegang tot die goede paden wordt

verkregen.

 

Nou, als we het allemaal met elkaar eens kunnen zijn over de energie-inname, begrijp ik niet waarom mensen het maar zelden op

dezelfde manier over de calorie-output hebben. Als er een optimaal input mechanisme van calorieŽn bestaat om een optimale

gezondheid te behalen, bestaat er dan ook een optimaal output mechanisme?

 


 

Sprinten = Meer kracht en snelheid = Meer power = Sterker lichaam = Meer spiermassa!

 

 

Als je op zoek bent naar spiergroei, vetverbranding en gezondheid, stel ik dat sprinten een sleutel is die (praktisch) niemand gebruikt!

 

En, die duizend calorieŽn die je verbrandt met joggen zijn zeker niet hetzelfde zijn als wanneer je deze verbrandt met sprinten!

 

Nog niet een beetje hetzelfde!

 

Bovendien, als je gaat hardlopen/joggen dan gebruik je het lichaam niet op de manier waarvoor het ontworpen is.

 

Daar is sprinten voor!

 

Het lichaam is gemaakt om te sprinten!

 

Ik bedoel, waarom heb je een achillespees als we gemaakt zouden zijn om op onze hielen te rennen?

 

Waarom hebben we enorme bilspieren als we gemaakt zouden zijn om simpelweg te joggen en kijken hoe lang we het vol kunnen houden?

 

Waarom hebben we enorm grote monnikskapspieren? 

 

Waarom zijn in hemelsnaam onze quadriceps zo groot als we ze slechts gebruiken voor spiervretende excentrieke bewegingen als joggen?

 

Het slaat naar mijn mening nergens op en jij zou hetzelfde gevoel moeten hebben.

 

Sprinten is een ware meting van kracht;

 

 

Grote afstanden hardlopen/joggen zal leiden tot mindere prestaties bij de krachttraining.

 

Jouw spiermassa vermindert en dat moet je schijnbaar maar accepteren ...

 

Met als gevolg het "sterke en mooie" lichaam van een duursporter!

 

Aan de andere kant ...

 

Door sprinten kun je zwaarder liften, omdat deze kwaliteiten elkaar aanvullen.

 

Om je marathontijd te verbeteren moet je naar buiten gaan en kilometers maken, gewicht verliezen (inclusief spieren) en bereid zijn

om pijn te lijden. Om je tijd op de 100 meter sprint te verbeteren moet je sterk worden, spieren kweken, vet verbranden en explosieve

technische work-out's uitvoeren.

 

Dus als je sneller wil rennen, moet je een aantal dingen doen:

 

Je moet je relatieve lichaamskracht vergroten, dus je moet sterker worden voor jouw lichaamsgewicht. Je kunt dit bereiken door spieren

te kweken of vet te verbranden, of allebei.

 

Je moet je sprinttechniek verbeteren. Dit wordt bereikt door technisch werk, wat de coŲrdinatie zal verbeteren. Hier herken je misschien

specifieke gebieden waarin je kracht kunt verbeteren tijdens het ontwikkelen van sprintspecifieke spieruithoudingsvermogen.

 

Dus, om samen te vatten, sprinttraining omvat verbeteringen in snelheid, kracht, dieet, uithoudingsvermogen, coŲrdinatie, en lenigheid.

Klinkt toch wel erg naar fitness volgens mij. Daarbij komt dat sprinten ook bevorderlijk is voor iedere marathonrenner. Jammer genoeg is

het tegenovergestelde niet waar.

 

Maar voordat ik boze e-mails krijg van hardloopfanaten die het uiteraard niet met mij eens zijn wil ik zeker niet deze sport afkraken en

stellen dat top lange afstandslopers niet indrukwekkend zijn in termen van tijd! Ik zeg alleen dat ze doorgaans niet indrukwekkend zijn

in termen van lichaamsbouw.

 

Een man die 42 kilometer lang rond de 3 minuten per kilometer loopt is zeker indrukwekkend in vermogen, geen twijfel over mogelijk,

maar hij is waarschijnlijk niet bezig met het krijgen van grotere armen en/of benen en hij heeft ook geen indrukwekkende fysiek!

 

Sterker worden, spiermassa opbouwen en/of afvallen ... strength & conditioning training is hierbij onmisbaar!

 

Do you want to be this cardio guy?

 

 

Or this guy?

 

 

Teveel sporters, de meeste bijna allemaal, vermijden elke vorm van cardio training maar dit is wel de finishing touch van een training.

 

Daarbij kun je nog meer kcal verbranden want ter afsluiting van de training kun je alle overgebleven energie eruit gooien! Maar voordat

je als Usain Bolt een sprint naar de cross-trainer maakt wil ik wel duidelijk maken dat dit niet de bedoeling is!

 

Een cardio training wil niet zeggen dat je ook gebruik moet maken van cardio machines, ik geef de voorkeur aan oefeningen met losse

materialen als dumbbells, halters en kettlebells maar ook gebruik ik veelvuldig de prowler, medicijn ballen, battle ropes, de air-dyne en

de roeier maar uiteraard ook het eigen lichaamsgewicht! Try to do 100 push up's binnen 4 minuten, uiteraard met een goede techniek!

 

Naast het verbranden van extra kcal is het ontwikkelen van atletisch vermogen nog een belangrijk punt om altijd een finisher te doen!

 

Elke sporter, ongeacht de doelstelling, moet een halter complex kunnen volbrengen of een push up/squat ladder kunnen volbrengen of

moet kunnen touwtje springen in tabata vorm. Helaas is dit voor veel krachtsporters niet te doen, ze besteden er ook geen aandacht

(meer) aan want ze zijn bang om spiermassa te verliezen ... wat een onzin. Bullshit B to the S.

 

Think, think, think, think ... i think i know the answer!!

 

 

Gerelateerde artikelen;

 

Kracht en explosiviteit ontwikkelen als onderdeel van de zes elementen

 

Waarom oefeningen gericht op explosiviteit 1.0

 

Waarom oefeningen gericht op explosiviteit 2.0

 

Sprinten als onderdeel van krachttraining? Absoluut!

 

Shortest lesson ever; Lift heavy and sprint!

 

Listen to your trainer & sprint like a man!

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL