[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                 
 
 
 

AFVALLEN 2.0


 

 

In de basis is afvallen heel simpel: "Meer energie verbruiken dan dat je binnenkrijgt."

 

Daarom is de energiebalans ook een wet, de Natuurkundige wet van de Thermodynamica en aan deze wet valt niet te tarten.

 

Lichaamsgewicht verliezen is echt geen rocket-science maar het word wel wat ingewikkelder om het vetpercentage te verlagen en

tegelijkertijd zoveel mogelijk spiermassa te behouden. Voeding is de sleutel naar succes en krachttraining is hierin een essentieel

onderdeel, omdat je de spieren constant een prikkel van progressieve overload moet geven. Droogtrainen bestaat niet dus hier

ga ik verder niet op in.

 

Voeding is de belangrijkste determinant om het vetpercentage te verlagen, krachttraining is nodig om verlies van spiermassa te

minimaliseren en te zorgen voor een goede lichaamsbouw en cardio is absoluut niet nodig!

 

En met betrekking tot de buikspieren. We hebben ze allemaal. Ja, jij ook.

 

Ze zijn alleen niet bij iedereen zichtbaar en dit heeft met één ding te maken: een te hoog vetpercentage.

 

Als jij je vetpercentage naar beneden brengt dan komen ze uiteindelijk tevoorschijn.

 

Dit is zelfs haalbaar zonder ook maar één buikspieroefening te doen en ook de reguliere, saaie cardio is niet nodig!

 


 

De hoogste tijd voor verandering; 'Hoe krijg ik zichtbare buikspieren?'

 

 

Vermijd en geloof niet in de zogenaamde 'wondermiddelen' en ben je op zoek naar die snelle en makkelijke oplossing?

 

Laat ik je dan maar meteen uit de droom helpen en vertellen dat er geen snelle en makkelijke oplossing bestaat!

 

Er is geen wonderpil, thermische lap en/of magisch zalfje die jouw lichaamsvet voor je ogen doet smelten!

 

Ook bestaan er geen speciale 'voedingsproducten' die hier voor zorgen. 

 

Tot slot kan je alle 'Slim-Belly-achtige-varianten' ook in de prullenbak gooien. Dat mensen denken dat de Slim Belly werkt

komt niet door deze items zelf, maar het bijgesloten voedingsadvies dat je braaf volgt. Geniale marketing, dat wel!

 

Allemaal bedrijven die mooie resultaten beloven, maar het uiteindelijk niet waar kunnen maken.

 

Waarom niet? Omdat het is gebaseerd op onzin!

 

De waarheid

 

 

Je kunt jezelf elke dag helemaal suf trainen, maar als je daarnaast niet je voeding aanpast is er weinig resultaat en zullen

jouw buikspieren helaas verscholen blijven onder een laagje vet. Je kunt ook veel beter kijken naar je lichaamssamenstelling

met betrekking tot je spiermassa en vetpercentage dan naar het aantal kilo's op de weegschaal. 

 

Het is tegenwoordig gelukkig reeds bekend dat het eindeloos uitvoeren van sit up's en crunches je niet gaat helpen bij het

bereiken van de six-pack, maar toch zijn deze oefeningen nog aanwezig in de sportschool ...

 

Ook de vele machines die de buikspieren zouden moeten trainen zijn helaas nog steeds aanwezig binnen de muren van de

 sportschool en als er 'begeleiding' aanwezig is dan zijn dit meestal weer de hamsterwiel-toezichthouders die perfect uitleg

kunnen geven over de startknop van de loopband.

 

Laat je niet in de luren leggen door al die metertjes op cardio machines. Ze proberen je wijs te maken dat de kilo's vet

als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer je staat te zweten op de loopband en de crosstrainer, maar in werkelijkheid

zorgt al die 'training' ervoor dat je lichaam steeds zuiniger met vet en glucose leert omgaan.

 

Verlaag je vetpercentage

 

 

De basis voor het zichtbaar maken van je buikspieren heeft te maken met het verlagen van je vetpercentage. De basis voor

het verlagen van je vetpercentage is het creëren van een calorietekort. De basis voor het creëren van een calorietekort is

meer energie verbruiken dan dat er binnen komt aan calorieën.

 

Gebruik voeding als basis om dit calorietekort te creëren, krachttraining om de stofwisseling te verhogen, conditioning als

element om de hartslag te verhogen tijdens trainingen en het is niet nodig om cardio toe te passen in jouw afslankstrategie.

 

Richt je op het groter geheel in plaats van jezelf te verliezen in minuscule details en kies voor strength & conditioning.

 

Klik hier voor meer informatie over dit onderwerp.

 

Ontwikkel je buikspieren

 

 

Het ontwikkelen van de buikspieren (ook al groeien ze moeilijk en is dit grotendeels een genetische aangelegenheid) door middel

van training gaat er geenszins voor zorgen dat ze zichtbaar worden als je nog steeds een te hoog vetpercentage hebt. Jouw

buikspieren gaan er wel beter door tot wasdom komen wanneer je vetpercentage laag genoeg is.

 

Compound

 

 

Kies voor compound oefeningen als squats, deadlifts, pull up's, push up's en kettlebell swing's. Bij dit soort oefeningen moeten

de buikspieren enorm hard werken om te stabiliseren en ook de 'plank' en de varianten daarvan zijn prima oefeningen. Wil je

daarnaast de buikspieren nog meer isoleren kies dan voor oefeningen als de hanging leg raise of barbell roll out's, zie foto.

 

Werk samen met je lichaam

 

Er zijn mensen die een calorietekort zien als synoniem voor een crashdieet. Bij een crashdieet verlaag jij je energie-inname

zo radicaal en drastisch dat het lichaam er alles aan doet om dit te grote calorietekort ongedaan te maken. Je houdt dit

uiteraard niet vol, gaat weer vreten en komt vervolgens het driedubbele aan ...

 

Dit zal iedereen ongetwijfeld bekend in de oren klinken. Je werkt op dat moment tegen je lichaam, in plaats van met je

lichaam en slimmer dan je lichaam zal je nooit worden.

 

Haastige spoed is zelden goed.

 

Verlaag stap voor stap je calorie-inname op basis van resultaten in de praktijk.

 

Doe het minimale, voor het maximale resultaat.

 

Geduld is een schone zaak maar een realistische benadering is de sleutel tot succes!

 

Eet minimaal 6 maaltijden per dag

 

De grootste onzin uit de vorige eeuw is dat je elke 2,5 tot 3 uur een maaltijd moet nuttigen, om zodoende je stofwisseling te

verhogen of op pijl te houden. Maaltijdfrequentie is een persoonlijke voorkeur zo lang je op een dag maar de benodigdheden

binnen krijgt die je lichaam nodig heeft.

 

Of je deze hoeveelheden verdeelt over 3 of 6 maaltijden maakt niet uit, zo lang je het maar binnen krijgt!

 

Ook de 20-30 gram eiwitgrens per maaltijd is een mythe die nog steeds in stand wordt gehouden door menig sport diëtist,

maar ook de prullenbak in kan. Hanteer een maaltijdfrequentie die past binnen jouw levensstijl en jou het gewenste resultaat

oplevert, maar zorg daarbij wel voor een bewuste vorm van regelmaat.

 

Het is aan jou ...

 

 

We willen allemaal snel resultaat en nog liever gisteren dan vandaag. Dat vind ik ook zo mooi aan het veranderen van je

lichaamssamenstelling. Nieuwe schoenen en kleren kun je zo online bestellen, daar hoef je weinig tot niks voor te doen.

 

Bij het veranderen van je lichaamssamenstelling werkt het zo echter niet. Daar moet je toch echt dingen voor doen

en net zo goed dingen voor laten. En weet je wat? Trek daar maar gerust minimaal een jaar voor uit. Je hebt er toch

ook jaren over gedaan om zo te worden?

 

Het ligt niet aan je veel te zware botten, het ligt niet aan het vasthouden van vocht en het ligt ook niet aan de kwade

voedingsindustrie. Het ligt niet aan je leeftijd en het ligt ook niet aan tijdgebrek en/of geen wilskracht.

 

Het ligt allemaal aan jezelf!

 

Geen bullshit excuses en anderen de schuld in de schoenen schuiven, maar eerlijk zijn naar jezelf.

 

Ja, dat is confronterend, maar het begint allemaal bij die bewustwording!

 

Quick fixes zijn er niet, wondermiddelen bestaan niet en progressie gaat nooit in een constante rechte lijn.

 

En als je weer stopt met dit proces? Dan moet je weer opnieuw beginnen.

 

Simpel, maar mijn advies zou zijn om niet steeds te stoppen!

 

Als je niet stopt met dit proces van voeding en trainen dan hoef je ook niet steeds opnieuw te beginnen.

 

Als je doet wat je altijd deed, krijg je wat je altijd kreeg en dat is waarom ik van deze levensstijl houd.

 

Het is aan jou en aan niemand anders!

 

Dus kies wat je wilt, ga er voor en blijf het doen, want de enige oplossing is consistentie.

 

Tenslotte ...

 

 

De energiebalans is altijd leidend.

 

Het zal mij een worst wezen wat alle magazines je proberen wijs te maken.

 

Afslanken is het gevolg van een calorietekort en aankomen het gevolg van een structureel calorieoverschot.

 

Dit is geen super-sexy-marketing-informatie, maar wel de absolute eerlijke en realistische waarheid.

 

Plaatselijke vetverbranding is op natuurlijke wijze onmogelijk. Het zou ongelofelijk handig zijn om een crèmepje op je pens te

smeren om vervolgens te gaan slapen en wakker te worden met een zichtbare 6-pack. Zorg over een langere periode voor

een calorietekort en ook de hardnekkige plaatsen komen aan de beurt.

 

Jouw lichaam kent geen namen van producten. Jouw lichaam heeft geen idee of je een gehaktstaaf naar binnen werkt of

een pepernoot. Jouw lichaam handelt op basis van voedingsstoffen en niet op basis van namen die wij mensen met de

inhoud van onze hersenpannetjes hebben bedacht.

 

Er bestaan geen dikmakende of slankmakende voedingsstoffen. Een voedingspatroon laag in koolhydraten heeft op de langer

termijn geen significant groter effect dan een voedingspatroon laag in vet zolang de calorie-inname hetzelfde is en de hoeveelheid

eiwitten ook. De energiebalans is altijd leidend en er bestaan geen superfoods maar gelukkig is deze hype gaan liggen en laten we de

kanaries hier terecht weer van genieten. Superfoods zijn een prima aanvulling op je voedingspatroon, maar verwacht er geen wonderen

van. Groeien in het Himalaya-gebergte doen ze vast, maar die Goji bes die jij in je mond propt komt daar niet vandaan.

 

Je hebt geen last van gluten. Ongelofelijk klote als je hier wel oprecht last van hebt en uitzondering op de regel bent. Ik voel met je

mee dat je in restaurants er alles aan moet doen om het personeel te overtuigen dat je echt niet tegen gluten kunt, omdat alles en

iedereen opeens hinder ondervindt van gluten.

 

Steek de hand altijd in eigen boezem en geef nooit iets en/of iemand de schuld.

 

Diep van binnen weet je ook heus wel dat je structureel teveel vreet en zuipt en dat de oplossing is om dit te matigen.

 

Je kunt jezelf natuurlijk wel blijven wijsmaken dat het aan je zware botten ligt of dat de energiebalans als fysiologische wetmatigheid

op jou nou net niet van toepassing is, maar daar heb je alleen jezelf mee.

 


 

Gerelateerde artikelen;

 

De op één na beste oefening voor de buikspieren

 

Hoe moet ik de buikspieren trainen

 

Afvallen 2.0

 

Het stimuleren van de vetverbranding & zichtbare buikspieren ontwikkelen, part 1

 

Het stimuleren van de vetverbranding & zichtbare buikspieren ontwikkelen, part 2

 

It's no rocket science to drop some weight

 

Nutrition is no rocket science, part 2

 

Abs are made in the kitchen

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL