[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 
 

  Warming up

 ▪ Self myofascial release

 ▪ Foam roller
 ▪ De-load week
 ▪ Actief herstel
 ▪ Spier activatie
 ▪ Kinetic chain

ADDICTED?? VERSLAAFD AAN TRAINEN??


 

 

Situatie schets vooraf;

 

De meeste mensen duiken, zeker de eerste paar maanden, als een kip zonder kop vol gas de sportschool in, om vervolgens weer een paar

weken niet te komen omdat ze niet meteen effect zien of merken. Daarna gaan de trainingen vaak met up's en down's want er is steeds

weer geen resultaat! Dit is niet de juiste manier van trainen! Het gaat erom dat je over een langere periode van bijvoorbeeld een jaar,

elke week zonder uitzondering 1 tot 3 keer per week traint.

 

Doe jij dat op de juiste manier, dan zul je zeker resultaat behalen!

 

Helaas is dit niet de praktijk en uiteindelijk zal een groot deel van deze sporters compleet stoppen!

 

Frustratie en geen noemenswaardig resultaat zijn hiervoor de redenen!

 

Een ander gedeelte van de sporters die ooit vol motivatie waren begonnen slaan compleet door en raken zelfs verslaafd aan trainen!

 

Maar ook bij deze groep sporters is helaas vaak geen resultaat ... omdat je ook teveel kunt trainen!

 

Slechts een klein aantal sporters volgen de juiste route maar hier is wel sprake van resultaat!

 

Continuïteit is zeer belangrijk en onderdeel van de sleutel tot succes!

 


 

Trainen, trainen en nog eens trainen!!

 

Verslaafd aan trainen!

 

Naast de mensen die niet of te weinig sporten is er ook een grote groep die teveel trainen ...

 

Is dit een probleem? "Ja!"

 

Kun je teveel trainen? "Ja!"

 

Kun je verkeerd trainen? "Ja!"

 

Het is dus geen kwestie van hoe meer hoe beter;

 

Het gaat niet om de kwantiteit maar om de kwaliteit!

 

Ben je dan verslaafd?

 

Ja en nee!

 

Het kan zijn dat je over de verkeerde informatie beschikt en dat je daardoor de sportschool teveel bezoekt maar als dit niet het geval is

dan ben je waarschijnlijk verslaafd aan trainen. You're hooked and that's bad ...

 

Je kunt hier natuurlijk domweg mee doorgaan maar dat zal uiteindelijk alleen maar zorgen voor ellende in de vorm van klachten en

blessures, veelal chronisch van aard. Daarnaast bereik je het gewenste resultaat absoluut niet!

 

Slim trainen!

 

 

Voordat ik verder ga met dit artikel wil ik zeggen dat je in de praktijk uiteraard elke dag kan trainen, je kan ook elke dag aan krachttraining

doen en je kan ook elke dag bankdrukken. Is dit effectief? Nee! Zorgt dit voor klachten en blessures? Ja!

 

Maar het zou wel kunnen ...

 

Het beste resultaat krijg je door 3 tot maximaal 4 keer per week aan krachttraining te doen!

 

Dit is heel anders dan de meeste mensen denken, nog steeds bestaat de gedachte dat er zeker 5 tot 6 keer per week getraind moet

worden. De rustdagen (lees: hersteldagen) worden heel erg onderschat terwijl juist deze dagen zorgen voor resultaat na een intensieve

training. Deze verkeerde gedachte met betrekking tot krachttraining draagt in grote mate bij tot de verslaving!

 

Bij te weinig rust kun je niet (geheel) herstellen en dit zal op den duur leiden tot overtraining. Dit betekent uiteraard niet dat je op de

rustdagen niks mag of moet doen! Een andere vorm van beweging als voetbal, basketbal, hardlopen of zwemmen zijn uitermate geschikt

om enerzijds te herstellen van de krachttraining en anderzijds toch te blijven bewegen. Het is daarbij niet de bedoeling om tot het uiterste

te gaan maar dit moet je meer zien in de vorm van bewegen, een actief herstel.

 

Maar op een rustdag mag je ook naar de nieuwste film van Brad Pitt kijken ... ik geef de voorkeur aan Jason Statham!

 

Dus ... slim trainen!

 

 

Naast hard "werken" in de sportschool is vooral "slim trainen" belangrijk en van cruciaal belang voor het succes van een sporter. Als het

lichaam door een gebrek aan rust niet in staat is om een goed herstel tussen trainingen en/of wedstrijden te bereiken, zal de effectiviteit

van de sporter na verloop van tijd significant afnemen. Dit zal trapsgewijs steeds verder afnemen waardoor het herstelproces steeds

minder effectief zal zijn.

 

Ik heb veel ervaring met diverse werkzaamheden in de fitnesswereld en daardoor heb ik vele sporters gezien die praktisch elke dag

kwamen trainen. In al die jaren heb ik nooit de term "verslaving" gehoord, het was altijd meer:

 

"Oooh, ik had toch niks te doen …"

 

Het probleem;

 

Er zijn veel mannen en vrouwen die er alles voor over hebben om een mooi lichaam te krijgen. Soms trainen ze wel 6 of 7 keer in de week,

vooral omdat het "goed voelt". In vele gevallen wordt het sporten ook als niet leuk ervaren maar als een must om een bepaald einddoel te

behalen. Op de eerste plaats wil ik zeggen dat er in principe geen einddoel is maar ik begrijp wat hier bedoeld wordt. Dit zijn de welbekende

doelstellingen als sterker worden, spiermassa ontwikkelen, de six-pack en uiteraard afvallen.

 

Het eindresultaat staat centraal maar toch zijn die eindresultaten vaak niet zoals gewenst, veel voorkomende problemen zijn stagnatie in

de spierontwikkeling en het moeilijk weg krijgen van het buikvet.

 

Naat verkeerd trainen is overtraining hier vaak de oorzaak van.

 

Er wordt meer getraind dan nodig is om het maximale resultaat te behalen.

 

Terwijl het lichaam nog aan het herstellen is van de vorige training, staat de volgende training alweer voor de deur.

 

Training is een aanslag op vele systemen en processen in je lijf.

 

Bij een effectieve training wordt het lichaam blootgesteld aan nieuwe impulsen, waardoor het lichaam gedwongen wordt om zich aan te

passen. Deze prikkeling vindt plaats tijdens de training, maar de aanpassing (herstel) erna. Als dit proces te vroeg onderbroken wordt met

de volgende prikkeling komt het lichaam nooit tot het punt van aanpassen (supercompensatie).

 

Er is dan geen vooruitgang behaald en die zware training was voor niets. Daarnaast is het enorm belastend voor je lichaam en neemt de

kans op overtraining, blessures en een verstoorde hormoonhuishouding toe.

 

Waarom toch weinig tot geen resultaat??

 

Besteed meer tijd in de keuken!

 

 

Optimaal resultaat behalen is als een puzzel;

 

De trainingen krijgen de volle aandacht maar voeding is eigenlijk belangrijker!

 

Het moet wel en/en zijn en niet of/of ...

 

Optimaal resultaat behalen is een puzzel waarvan ieder stukje aanwezig moet zijn in de juiste verdeling. Over het algemeen zie ik bij

(kracht)sporters (met name de sporters die teveel trainen) de volgende aandachtsverdeling:

 

75% training, 20% juiste voeding (vooral veel supplementen) en 5% als overige met een beetje rust.

 

Een betere verdeling is;

 

40% training, 60% voeding, hersteltrainingen en/of rust en ter aanvulling supplementen.

 

Minder vaak sporten vergt een change of mindset, maar als je je geest de baas bent en het je lukt, zul je snel resultaat ervaren.

 

Je bent sterker, voelt je fitter en je zult merken dat je zelfs na vele jaren training nog prima vooruitgang kunt boeken.

 

Maar ...

 

Okay, je bent gestopt met snoep en chips en er is geen plaats meer voor het suikerklontje in de koffie maar dat wil niet zeggen dat jouw

voeding al in orde is! Wederom komen er uit de wondere wereld van de bodybuilding veel fabeltjes over voeding die iedereen weer gaat

overnemen. Als baby's wordt weer overgeschakeld op havermout en Brinta, bananen, eieren zonder de dooier (eigeel), witte rijst met kip,

tonijn uit blik op waterbasis en de good-old smaakloze kwark staan op het boodschappenlijstje. In theorie is er niks mis met deze produkten

maar het kan uiteraard anders.

 

Kies voor gegrilde kip met home-made cranberry saus, rib-eye's en entre-cotes van grasgevoerde runderen, nasi (en dus geen witte rijst),

sushi, superfruit, 100% versgeperste fruitsappen/smoothies, zoete aardappelen of vers gebakken spelt brood. Het is ieder voor zich en de

één heeft meer tijd en vaak vooral zin om in de keuken te staan dan de ander maar hierdoor kun je de sport en de voeding wel veel langer

volhouden. Het is belangrijk om te kiezen voor een gedrag die goed vol te houden is en dat is niet de methode van de bodybuilders.    

 

Uiteraard moet je trainen en/of aan sport doen maar voeding en rust zijn de basis en vormen meer dan de helft van het gehele proces naar

het behalen van doelstellingen en resultaat zonder het oplopen van klachten en blessures!

 

Bij het woord dieet (het gaat hierbij niet om de letterlijke betekenis van het woord) denkt men altijd aan afvallen en dat dit voor slechts

een korte termijn is. Dat het stopt en dat er een einddatum aan gekoppeld is. "Ik ga een paar weken op dieet en daarna kan ik weer

‘normaal’ eten". Vervolgens komen ze het driedubbele aan, heeft het dieet volgens hun niet gewerkt en hoppen ze weer naar een ander

dieet om daar hun geluk te beproeven. Denk niet in termen van diëten, maar in het stap voor stap aanpassen/veranderen van je levensstijl.

 

Blijf een realistische kijk houden en vergelijk jezelf niet met de topsporter of Hollywood acteur!

 

Voor een topsporter is het vaak beter mogelijk om dagelijks te trainen, naast dat ze een strikte periodisering (trainingsplan) hebben staat

de rest van de dag/week/maand vaak volledig in het teken van de sport en een optimaal herstel. Daarnaast hoeven deze topsporters geen

40 uur op kantoor door te brengen om de rekeningen te kunnen betalen. Het is misschien het element waardoor topsporters vaak als lui

worden bestempeld maar de combinatie trainen en rust is heel belangrijk, vooral rust en herstel zijn hele belangrijke elementen.

 

Maar voor de meesten is en blijft sport een hobby en wordt er naast de vele uren in de gym vaak fulltime gewerkt en zijn stress en matige

voeding aan de orde van de dag. Dit zijn allemaal factoren die het herstel van je training sterk beïnvloeden.

 

Rust (herstel) is een belangrijke pijler en zorgt mede voor resultaat;

 

Een rustdag is een dag waarop je geen zware dingen tilt, duwt of trekt, maar verder is hier mijn definitie van rust anders dan van wikipedia.

 

Rustdagen zijn absoluut noodzakelijk om resultaat te behalen en sterker te worden maar dat wil niet zeggen dat je op een rustdag op de

bank moet gaan liggen en jezelf voor de gek houden dat je op deze manier rust moet houden van de trainer/coach/instructeur!

 

De gedachte is vaak "hoe meer hoe beter" en dus zie je in de praktijk dat er wel vijf tot zes keer per week getraind wordt met vaak

nauwelijks 6,5 uur slaap per nacht. Daarnaast is de voeding vaak ook niet in orde en is er geen goede basis. Er wordt veel geld besteedt

aan supplementen terwijl de normale voeding niet op orde is. Te veel, te weinig, verkeerde en/of slechte voeding zal niet zorgen voor een

goed herstel. Honderdvijftig euro per maand besteden aan supplementen en kipfilet van Euroshopper eten, it's not the right way to go!!

 


 

Gerelateerde artikelen;

 

Rust en herstel

 

My number 1 rule

 

Actief herstel

 

Hoeveel keer per week moet ik trainen

 

Uit de praktijk van een high school athlete

 

De onmisbare de-load week

 

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL