[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10            
 
 
 

 

 ▪ Self myofascial release
 ▪ Herstel trainingen
 ▪ Actief herstel
 ▪ Warming up
 ▪ Spier activatie oefening
  Movement preparation
 ▪ Core strength training
 

 

 

 

 

 

 

                       Meer info

LISTEN TO YOUR TRAINER ABOUT THE FOAM ROLLER AND JOE D.


 

 

What you need to know;

 

If Joe Defranco is talking, you are listening!

 

The foam roller and baseball/lacrosse ball are two very important implements you will need!

 

If you don't have them, get them!

 

They are instrumental in you feeling better and performing better!

 

I will say it again.

 

If you don't have them, go out and get them!

 


 

If you don't have them, go out and get them!

 

De foam roller en de honkbal (lacrosse ball) als onderdeel van self myofascial release

 

   

 

Reeds eerder heb ik een uitgebreid artikel over de foam roller geschreven en dit is een must-read!

 

De foam roller is absoluut onmisbaar voor elke sporter! Het is een onderdeel van self myofascial release techniek en wordt

gebruikt door diverse (olympische) sporters en ervaren trainers en fysiotherapeuten van topniveau. De sporters die ik begeleid

bij Eastside Performance gebruiken altijd de foam roller.

 

Ter warming up om de spieren te masseren, knopen en littekenweefsel te verwijderen, ter activatie van bepaalde spieren,

om beperkingen te verhelpen, als onderdeel van core strength & stability training of als filler.

 

De foam roller (foam rollen) is absoluut een essentiŽel onderdeel van de training en iedereen moet de foam roller gebruiken!

 

Gebruik van de foam roller zorgt voor een betere flexibiliteit/mobiliteit, grotere bewegingsuitslag (range of motion), een vermindering

van littekenweefsel en verklevingen (knopen), een vermindering van de spierspanning en voor een betere kwaliteit van bewegen.

 

You need to roll and here is why

 

 

De foam roller is een soort van sportmassage en onderdeel van self myofascial release.

 

De foam roller zorgt voor een goed herstel van de spieren en voor verwijdering van triggerpoint's.

 

Door het gebruik van de foam roller zal de range of motion (flexibiliteit) sterk verbeteren.

 

De kwaliteit van de spieren zal toenemen.

 

Ook het verhelpen van stijve en strakke spieren zal door gebruik van de foam roller een feit zijn.

 

De foam roller is ter blessure preventie en zorgt voor een betere doorbloeding van de spieren.

 

You feel better, before and after the training!!

 

You need to roll ... Like RvP!

 


 

De foam roller verwijdert triggerpoints (knopen en verklevingen) in de spieren en daardoor zal de flexibiliteit/mobiliteit

van het lichaam sterk verbeteren. Dit zorgt voor blessurepreventie, een betere lichaamshouding en een verbetering van

de prestaties. Daarnaast heeft de foam roller ook een positief effect op de bloedvaten. Foam roller sessies maken de

bloedvaten minder stijf en de concentratie no-precursoren in het bloed worden hoger.

 

I donít care about the science part, explain the foam roller first in cave man terms!

 

De foam roller in het kort

 

De foam roller is een onderdeel van self myofascial release techniek en (nog) niet heel erg bekend in Nederland ...

maar de foam roller is absoluut onmisbaar voor elke (top)sporter. De foam roller wordt gebruikt door diverse topsporters,

ervaren trainers en fysiotherapeuten van topniveau. 

 

Gebruik van de foam roller zorgt voor een betere flexibiliteit/mobiliteit, een groter bewegingsuitslag (range of motion), een

vermindering van littekenweefsel en verklevingen (knopen), een vermindering van de spierspanning en voor een betere kwaliteit

van bewegen. Gebruik van de foam roller zorgt ervoor dat je beter kan functioneren en daardoor wordt de kans op blessures veel

kleiner. Daarnaast is de foam roller onmisbaar bij core strength & stability training voor sterke rompspieren en lichaamshouding.

 

Gebruik de foam roller in de warm up en dit zal helpen met het spierherstel waardoor de verlate spierpijn kan worden voorkomen.

 

De honkbal en/of lacrosse ball

 

 

Voor de bilspieren kun je het beste een honkbal gebruiken, in Amerika gebruiken ze veelal een lacrosse ball maar deze is te

vergelijken met een honkbal. Er is sprake van een kleiner en harder drukpunt dan bij de foam roller en met betrekking tot

de bilspieren geef ik hier de voorkeur aan. In de bilspieren zitten heel erg veel triggerpoints en met de bal kun je deze beter

behandelen dan met de foam roller.

 

Waarom de bilspieren rollen? 

 

Rugklachten ontstaan heel erg vaak door te zwakke en te strakke bilspieren. Deze trekken dan als het ware aan de rugspieren

waardoor de pijn ontstaat. Deze staan continu onder spanning en daardoor ontstaan rugklachten maar als je aandacht gaat

besteden aan deze rugklachten dan zal er niks te vinden zijn! Het probleem bevind zich immers ook niet bij de rugspieren! Uit

de praktijk kan ik zeggen dat er bij mensen met rugklachten een reductie van 75-100% is met betrekking tot de rugklachten!

 

Knopen/verklevingen moeten verwijderd worden! 

 

Niet met rekken, maar met rollen!

 

 

 

Een spier kun je vergelijken met een elastiek en de triggerpoints kun je zien als een knoop in het elastiek.

 

Elke triggerpoint laat het lichaam minder goed functioneren!

 

Hoe meer knopen (triggerpoints) in het elastiek (spier) des te slechter wordt de flexibiliteit. Wanneer een spier vele knopen bevat

is de mobiliteit erg slecht en veelal worden rekoefeningen gedaan maar dit is niet de oplossing ... deze knopen moet je verwijderen

door middel van een stevige massage en hier gebruiken we de foam roller voor.

 

Onze lichamen bevatten speciale lagen in de weefsels, fascia genoemd. Deze structuren verbinden alle weke delen zoals spieren, pezen,

banden etc. in ons lichaam. De fascia zorgt voor een flexibel skelet. Als deze weefsels optimaal zijn zijn ze glad en flexibel zodat spieren,

zenuwen, bloedvaten en organen goed kunnen functioneren.

 

Stel een stuk plakband voor, de gladde kant is gezond weefsel de plakkerige kant zijn verklevingen. De gladde kant glijdt gemakkelijk over

de verschillende weefsels en de plakkerige kant voelt strak gespannen tijdens bewegingen. Deze verklevingen, in bijvoorbeeld het spier-

weefsel zorgen ervoor dat een spier niet goed kan functioneren. De spier gaat dan klachten geven zoals pijn en stijfheid. Een verkleving

aan een zenuw veroorzaakt tintelingen, pijn en een doof gevoel.

 

Don't stretch

 

 

Heel veel sporters gaan rekken en strekken maar dit zou ik niet aanraden. Wanneer het lichaam beschikt over (te) weinig flexibiliteit dan

verkeren de spieren al in een constante rek situatie, hierdoor wordt het uiteraard lastig om ze nog verder te rekken en lijkt het dus alsof

ze niet lenig zijn; De oplossing is om geen rekoefeningen te doen maar juist het versterken van de spieren!

 

Daarnaast moet je knopen in de spieren (littekenophoping) verwijderen, bijvoorbeeld door spier activatie oefeningen en het gebruik van

de foam roller als onderdeel van self myofascial release. Bij sportspecifieke krachttraining is het belangrijk om in de training de volume van

belasting meer te verleggen naar de hamstrings en glutes en minder naar de quadriceps om zodoende het verstoorde balans te herstellen,

wanneer het probleem hersteld is, moet men dit proberen te behouden door een gelijke volume van belasting te hebben tussen de

quadriceps en de hamstrings.

 

If you don't have it, scroll down and get it!

 

 

De foam roller voelt aan als een sportmassage en de druk zorgt ervoor dat zenuwen en spieren ontspannen. Het bloed gaat beter stromen

en er de spier kan meer zuurstof opnemen waardoor het lichaam (de spieren) zich beter kan herstellen.

 

Met andere woorden, de foam roller kan pijn verlichten, waardoor de spieren beter aanvoelen. Verwijdering van triggerpoint's, verbetering

van de range of motion, verbeterd de flexibiliteit van zowel spieren als lichaam, preventie en vermindering van pijn.

 

It make's you feel better, before and after the training!

 

Anno 2014 ergens in BraziliŽ ...

 

 

De spelers van het Nederlands elftal maken gebruik van de foam roller en de stick tijdens het WK 2014 in Brasil.

 
 

// FOAM ROLLER PAKKET AANVRAGEN

 

 

 

Compleet pakket bestaande uit;

 Foam roller 30/90 x 15 cm (Perform Better/Elite FTS)

 Instructie dvd (Gofit foam roller techniques)

 Handleiding (97 pagina's)

 Warm up routine (activatie/foam roller/self myofascial release)

 

 

Foam roller pakket inclusief 90 cm foam roller

 

Ä 99,95 

 

inclusief btw & verzendkosten

 

 

Foam roller pakket inclusief 30 cm foam roller

 

Ä 79,95 

 

inclusief btw & verzendkosten

 

 

Foam roller pakket inclusief 30 en 90 cm foam roller

 

Ä 149,95 

 

inclusief btw & verzendkosten

 

 

 


 

 

 

Foam roller (90 cm) inclusief warm up routine; activatie/foam roller/self myofascial release.

 

Ä 69,95 

 

inclusief btw & verzendkosten

 

 

Foam roller (30 cm) inclusief warm up routine; activatie/foam roller/self myofascial release.

 

Ä 49,95 

 

inclusief btw & verzendkosten

 

 

Foam roller (30 cm & 90 cm) inclusief warm up routine; activatie/foam roller/self myofascial release.

 

Ä 120,00 Ä 99,95 

 

inclusief btw & verzendkosten

 

 

Bestelwijze van de foam roller en/of pakket;

Klik op bovenstaande 'bestel button' of stuur een e-mail naar info@pt-nijmegen.nl waarin u aangeeft om een foam roller of pakket te bestellen.

Na ontvangst van uw betaling ontvangt u een bevestiging per e-mail en word uw bestelling zo snel mogelijk verstuurd naar het opgegeven adres.

De foam rollers zijn altijd op voorraad en word binnen 2-3 dagen naar u toe verzonden.

Mocht u vragen hebben of wilt u eerst advies dan kunt u met deze vragen ook terecht bij PT Nijmegen;

wanneer er na ontvangst van de bestelde producten iets niet naar wens is dan hoor ik dat graag van u.

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ het foam roller pakket aan te vragen; 

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL