[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

PRoject [WOMEN]


 

 

Is een marathon uitlopen jouw doelstelling? Dan kun je gebruik kunnen maken van asfalt of van de loopband. 

 

Is een fietstocht in de bergen van Spanje jouw doelstelling? Pak de telefoon en reserveer drie keer per week de spinningfiets.

 

Wil je zwakker worden en spiermassa inleveren? Luister naar de polo-dragende-hamsterwiel-toezichthouders en kies voor de cross-trainer.

 

Is afvallen, een sterk lichaam ontwikkelen en een goede conditie opbouwen jouw doelstelling?

 

Kies voor strength & conditioning!

 

Sterker worden! Meer kracht, snelheid en explosiviteit (power) ontwikkelen! Burn calories! Je verbrandt zeer veel opgeslagen

lichaamsvet en de stofwisseling gaat omhoog. Conditioning zorgt voor het ontwikkelen van spiermassa en voor de aanmaak van

groeihormoon. Het aanspreken van de belangrijke fast-twitch spiervezels en de VO2 max gaat omhoog. Het uithoudingsvermogen

zal sterk verbeteren, er ontstaat een ijzersterke conditie en het is goed voor het hart! En dat is immers ook een spier!

 

De voordelen van strength & conditioning zijn indrukwekkend te noemen en eigenlijk hoef je alleen maar te kijken naar deze

opsomming van voordelen en je weet genoeg!

 

Inleiding

 

Er wordt de laatste tijd in de fitnesswereld veel gesproken over serieuze krachttraining voor vrouwen en de ontelbare voordelen van

het trainen met gewichten. Je ziet er artikelen over in de belangrijkste fitness publicaties en (gelukkig) is er een verschuiving gaande van

de algemene opvatting over het beeld van de vrouw, zowel in de fitnesswereld als in de maatschappij.

 

Er wordt geleidelijk aan steeds meer afstand genomen van de delicate, bescheiden loopband wandelaar en de never-ending-hamsterwiel-

cross-trainer-achtige machines naar een meer 'hardcore' imago. Girls gone strong and strong is the new sexy!

 

Dit nieuwe beeld propageert niet alleen weelderige, pezige spieren, maar waardeert ook echte kracht en daarmee een stoerder imago voor

de vrouw. Sterk is hip, daar bestaat geen twijfel over. Vrouwen over de hele wereld komen in contact met hun innerlijke power, waarbij ze trots

hun kracht kunnen tonen naar de buitenwereld.

 

Sterk zijn maakt het leven makkelijker, in elke betekenis van het woord.

 

Sterk maakt je sexy-er, tot meer in staat en zelfstandiger!

 

Kracht is het antwoord en krachttraining is de manier om dat te bereiken.

 

Strength & Conditioning

 

Als vrouw heb je enorm veel potentie om sterk te worden en daarbij ontstaat absoluut geen mannelijke spierontwikkeling! Integendeel, als

jij met veel gewicht traint, zal je een spierontwikkeling ondergaan, die in lijn is met jouw specifieke genen. De 'dames' in de categorie Miss

Olympia, gebruiken middelen, waardoor ze (ver) voorbij hun genetische grenzen gaan.

 

Als jij gewoon serieus traint zul je slanker en strakker worden, tot een grens die door jouw lichamelijke aanleg wordt bepaald. Jouw genen

kun je niet veranderen, maar je kan er wel het optimale uithalen. Dat kan door consistent te trainen, op een manier die bij jouw lichaam past,

maar belangrijker nog, het is in hoge mate afhankelijk van je eet- en drinkpatroon. Een voedingspatroon dat bestaat uit puur voedsel, rijk

aan eiwitten, groenten en gezonde vetten, zal bijdragen aan een slanke fysiek en vormt een integraal onderdeel van het onderhouden

van een fit en strak lichaam.

 

De newbies ...

 

Laat daarbij de machines voor wat ze zijn, deze zijn perfect voor de newbies maar voor jou zijn er de compound oefeningen als de squat,

deadlift, hip thruster en lunges voor kracht. De kettlebell swing en de cleans voor explosiviteit, de farmers walk voor het kracht/uithoudings-

vermogen en de rope battle in combinatie met de prowler voor conditioning. En uiteraard mogen de oefeningen met het eigen lichaams-

gewicht zoals pull up's, push up's en de bridge niet ontbreken in jouw programma!

 

Deze oefeningen zijn niet alleen superieur voor het opbouwen van kracht, maar verbranden ook enorm veel calorieŽn.

 

Met andere woorden zul je iedere keer dat je met samengestelde bewegingen traint, een boost ervaren van enkele uitstekende

krachtopbouwende hormonen en een enorme vetverbranding.

 

Thank you EPOC effect, but how about the muscles and cardio?

 

Sterker worden! Meer kracht, snelheid en explosiviteit ontwikkelen! Burn calories! Je verbrandt zeer veel opgeslagen lichaamsvet

en de stofwisseling gaat omhoog. Conditioning zorgt voor een ijzersterke conditie en voor een sterk en strak lichaam.

 

Het aanspreken van de belangrijke fast-twitch spiervezels en de VO2 max gaat omhoog. Het uithoudingsvermogen zal sterk

verbeteren en het is goed voor het hart! En dat is immers ook een spier!

 

De voordelen van strength & conditioning zijn indrukwekkend te noemen en eigenlijk hoef je alleen maar te kijken naar deze

opsomming van voordelen en je weet genoeg!

 

Het enige wat je nu nog hoeft te doen is jezelf de volgende vraag stellen:

 

'Doe ik aan strength & conditioning training?'

 

De meest sterke en strakke lichamen in deze wereld zijn opgebouwd door strength & conditioning training en niet door middel

van sit up's en de traditionele-slaapverwekkende-cardio-activiteiten! Laat je dus niet in de luren leggen door al die metertjes

op cardio machines. Ze proberen je wijs te maken dat de kilo's vet als sneeuw voor de zon verdwijnen wanneer je staat te

zweten op de loopband en de crosstrainer, maar in werkelijkheid zorgt al die 'training' ervoor dat je lichaam steeds

zuiniger met vet en glucose leert omgaan.

 

Als je strakker in je vel wilt zitten, train dan met gewichten. Drie keer per week, als het even kan. Krachttraining zet jouw stof-

wisseling niet een paar tandjes lager, zoals duurtraining, maar juist een paar tandjes hoger. Krachttraining zorgt ervoor dat

je lichaam continu meer calorieŽn verbruikt. Dus niet alleen als je traint, maar ook als je in de auto zit, op je werkt bent of slaapt.

 

Krachttraining is absoluut essentieel voor het bereiken van visuele veranderingen in het lichaam maar de voordelen van krachttraining

gaan veel verder dan alleen het visuele aspect. Krachttraining zorgt voor sterke banden en pezen die dienen ter ondersteuning van

onze gewrichten, waardoor de kans op blessures wordt verkleind. Ook de botdichtheid stijgt extreem, waardoor de kans op

osteoporose kleiner wordt.

 

Krachttraining verbetert de kwaliteit van het leven, het stelt ons in staat om dagelijkse activiteiten als tillen duwen en trekken beter uit

te voeren. De fysieke en geestelijke voordelen zijn talloos, en het hoeft niet alleen te gaan om het creŽren van een 'lean body' maar

om het vertrouwen en de controle die krachttraining ons geeft.

 


 

Gerelateerde artikelen;

 

Are you a gamer?

 

Some simple knowledge

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL