[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

PRoject [SPORT]


 

 

Tegenwoordig beÔnvloedt krachttraining iedere sporter in het land, ongeacht de sport, man of vrouw en als sporter kun je enorm veel

voordeel behalen door middel van sportspecifieke (kracht)training. Vele sporters beseffen nu ook steeds meer dat krachttraining en

sportspecifieke programmaís voor meer kracht, explosiviteit, snelheid en wendbaarheid onmisbaar zijn om zichzelf beter voor te

bereiden op de keiharde concurrentie tijdens het sportseizoen.

 

Sterker worden, een toename van power (kracht x snelheid), het ontwikkelen van explosiviteit en snelheid, meer stabiliteit en mobiliteit,

een verbetering van het kracht-uithoudingsvermogen, een betere coŲrdinatie en balans, blessure preventie en een sneller herstel zijn

mogelijk door sportspecifieke trainingen te volgen. Een zeer belangrijke voorwaarde is wel dat de sportspecifieke training nooit de

sport negatief mag beÔnvloeden. De sportspecifieke trainingen zijn altijd bedoeld ter ondersteuning.

 

Sportspecifieke (kracht)training bij Eastside Performance is middels een innovatieve methode om atletisch vermogen op te bouwen

met een sterke focus op de individuele doelen en wensen van elke sporter. In ons programma komen de volgende zaken aan bod:

 

het vergroten van (maximale) kracht, snelheid en explosiviteit, het efficiŽnter leren bewegen, preventie van blessures, lineaire

en laterale snelheidsontwikkeling, voetsnelheid en agility, ontwikkeling van explosiviteit, functionele krachttraining en het

opbouwen van het sportspecifieke uithoudingsvermogen.

 

De flexibiliteit verbeteren we door self myofascial release technieken en door het toepassen van verschillende manieren van

stretching voor de overactieve spiergroepen. Daarbij is er zeker de nodige aandacht voor de mobiliteit van de gewrichten en de

activatie van onderactieve spiergroepen en om blessures te voorkomen identificeren wij de asymmetrieŽn in het lichaam zodat we

deze ook kunnen wegwerken.

 

De belangrijkste doelstelling van een volledige conditionering, inclusief de fysieke, technische, tactische en psychologische

aspecten van training, is het verbeteren van het vermogen van de sporter om groots te presteren. Sportspecifieke krachttraining

is daarbij een zeer belangrijk en onmisbaar onderdeel.

 

Kracht x snelheid is vermogen

 

Kracht is voor de meeste sporten een onmisbare factor, met name bij kracht- en snelheid gerelateerde sporten is het een prestatie bepalende factor.

 

Kracht is nodig om snelheid te maken, en om snelheid te kunnen houden. Het is ťťn van de grondmotorische eigenschappen, die een sporter

moet bezitten om te kunnen presteren. Er zijn in totaal vijf grondmotorische eigenschappen en als ťťn van deze prestatiebepalende eigenschappen

onvoldoende ontwikkeld is, blijven de prestaties achter. Het is dus belangrijk om niet alleen kracht te ontwikkelen, maar ook de spieren te 'leren' die

kracht op het juiste moment te kunnen omzetten in snelheid.

 

Het is tegenwoordig wel bekend dat dit een absolute vereiste maar waarom is sportspecifieke krachttraining zo belangrijk voor sporters?

 

De prestaties in de sport zijn de afgelopen jaren fenomenaal verbeterd. Bijvoorbeeld, twintig jaar geleden woog de gemiddelde American Football

lineman 110 kilo en deed hij 5,2 seconden over 40 meter. Het werd aangenomen dat de genetische limiet voor een speler bijna bereikt was. Nu doen

running backs die wegen wat running backs vroeger wogen 4,4 seconden over 40 meter!

Krachttraining heeft de meest positieve bijdrage geleverd aan dit type verbetering. Tegenwoordig beÔnvloedt krachttraining iedere sporter in het land,

ongeacht de sport, man of vrouw. Sporters beseffen nu steeds meer dat krachttraining en sportspecifieke programmaís voor meer kracht, explosiviteit,

snelheid en wendbaarheid onmisbaar is om zichzelf beter voor te bereiden op de keiharde concurrentie tijdens het sportseizoen.

 

Niet lang geleden dachten de meeste coaches dat krachttraining zou leiden tot te gespierde sporters, wat nadelig zou zijn voor een goede techniek.

Het is nu bewezen dat sportprestaties direct of indirect afhangen van de kwaliteiten van spierkracht. We moeten bedenken dat kracht de fundering is

voor letterlijk alle andere sport kwaliteiten.

 

Bijvoorbeeld, als je geen goede relatieve lichaamskracht hebt (kracht in relatie tot je lichaamsgewicht), zul je nooit snel kunnen rennen.

Dit komt door het feit dat alle aspecten van een goede ren techniek veel spierkracht vereisen. Met andere woorden, als je niet goed je knieŽn kunt

heffen, je geen goede houding hebt bij het zwaaien van de armen en geen goede afzet hebt, kun je niet snel zijn!

 

En dit is slechts een enkel voorbeeld. Veel universitaire studies hebben eveneens een hoge correlatie gevonden van springvermogen en behendigheid

in relatie tot de relatieve lichaamskracht. Dit betekent dat een sporter die sterk is voor zijn/haar lichaamsgewicht het vermogen heeft om hoger te springen

en sneller te bewegen, in vergelijking met hun zwakkere tegenhanger.

 

De belangrijkste doelstelling van een volledige conditionering, inclusief de fysieke, technische, tactische en psychologische aspecten van training,

is het verbeteren van het vermogen van de sporter om groots te presteren. Krachttraining is daarbij een zeer belangrijk en onmisbaar onderdeel.

 

De primaire functie van de meer dan 600 spieren van ons lichaam is om samen te trekken (korter te worden in lengte) om lichaamsdelen te bewegen.

 

En onthoud dat alleen de spieren kunnen aanzetten tot beweging.

 

Hoe sterker de spieren en hoe krachtiger het samentrekken, hoe sneller de sporter zal rennen, hoe hoger hij zal springen, hoe verder hij zal gooien,

trappen, en hoe harder hij zal slaan. Zo simpel is het eigenlijk!

 

Een additionele bonus van krachttraining is het voorkomen van blessures. Sporters die aan krachttraining doen, hebben de neiging veel minder

blessures te hebben. Dit komt doordat krachttraining de spierhechtingen versterkt en de dichtheid van de botten in de buurt van de oorsprong

van de spier vergroot. En als een blessure zich voordoet bij een sporter die goede krachttraining heeft gedaan, zal het waarschijnlijk niet

ernstig zijn en heeft het de neiging om sneller te genezen.

 

Een goed opgesteld sportspecifiek programma kan het laatste puzzelstukje zijn van jouw training voor succes!

 


 

Gerelateerde artikelen;

 

Are you a gamer?

 

Some simple knowledge

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL