[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

PRoject [ROOKIE]


 

 

De kwaliteit van bewegen (techniek) is altijd de belangrijkste pijler op weg naar resultaat. Als er geen goede basis aanwezig is dan zal in principe alles

verkeerd gaan en ontstaan er hoogstwaarschijnlijk vele (chronische) klachten en blessures. Naast de kwaliteit van bewegen is de coördinatie ook een

belangrijke factor. Je moet weten (lees: begrijpen) hoe het lichaam functioneert en daarbij moet je onder andere ook op één been kunnen staan, maar

niet op een Bosu ball!

 

De techniek en uitvoering moet altijd perfect zijn en als trainer kun je dit niet vaak genoeg zeggen. Heb jij een trainer die hier niks van zegt dan is het

aan te raden om op zoek te gaan naar een nieuwe trainer. Oefeningen goed en correct uitvoeren is altijd belangrijker dan de extra kilo's, maar toch

gaat hier vaak de meeste aandacht naar toe.

 

Kun je lid worden bij een sportschool en direct beginnen met bankdrukken? Absoluut!

 

Kun je ook meteen beginnen met de halter squat gericht op maximale kracht? Ja!

 

Kun je daarna ook zware gewichten boven je hoofd uitdrukken? Zeker weten!

 

Kun je al direct gaan deadliften? Yes sir!

 

Starten met de Olympische lifts tijdens de eerste wod? Uiteraard!

 

Een enorme hoeveelheid oefeningen voor de biceps en triceps op één en dezelfde dag uitvoeren? Hell yeah, i love it!

 

De six-pack proberen te veroveren door elke dag 1000 sit up's te doen? Off course!

 

Is dit de weg die jij moet volgen? Absoluut niet!

 

Het is geen kwestie van de sportschool binnen lopen, een aantal leuke oefeningen kiezen en deze met zoveel mogelijk gewicht uitvoeren.

 

Zo zwaar mogelijk trainen is helaas wel vaak de realiteit waardoor er een enorm hoog percentage sporters met blessures te maken heeft.

 

Wanneer je de sportschool binnen stapt kun je gaan bewegen, oefeningen doen of je kunt gaan trainen en hoewel deze drie punten

voor de meeste sporters sterk op elkaar lijken is er in werkelijk een wereld van verschil!

 

Bij bewegen en het willekeurig combineren van oefeningen zul je nauwelijks tot géén resultaat behalen!

 

Het is heel belangrijk om te gaan trainen vanuit een persoonlijk trainingsschema bestaande uit oefeningen die voor jou geschikt zijn.

 

Trainingsschema's van een bodybuilder uit een tijdschrift overnemen is ook een grote boosdoener. Jezelf vergelijken met Arnold Schwarzenegger of

de Rock is ook niet aan te raden en het kan ook zijn dat je verslaafd aan trainen bent geworden.

 

Wat is Project [ROOKIE]

 

Project [ROOKIE] is specifiek ontwikkeld voor mensen die geen tot weinig ervaring met krachttraining hebben. De eerste periode van trainen

staat geheel in het teken van het correct aanleren van belangrijke bewegingen als de squat, hip hinge, deadlift, swing, pull up en de push up.

 

De progressie die volgt zal door ons worden vastgesteld aan de hand van jouw vorderingen ...

 

Het is belangrijk om ...

 

Je moet altijd bij deze basis starten om functioneel te kunnen bewegen want als de basis niet goed is kun je vele oefeningen simpelweg niet

goed uitvoeren en hierdoor gaat het lichaam compenseren. Deze compensatie zorgt op de langere termijn voor klachten en zelfs voor vele

(chronische) blessures.

 

Om te kunnen werken aan persoonlijke doelstellingen moet je goed kunnen bewegen en niet alleen aandacht besteden aan de diverse

spiergroepen! De gewrichten, pezen en banden moeten optimaal kunnen functioneren en ook is het belangrijk om over een goede range

of motion te beschikken. De enkels, knieën, heup, wervelkolom en schouders zijn ook zeer belangrijk en tevens verantwoordelijk voor

het maken van de bewegingen.

 

De mate waarin het lichaam kan beschikken over flexibiliteit, mobiliteit en stabiliteit beschouw ik als de kwaliteit van bewegen. Bij deze vorm

van trainen gebruik je geen extra gewichten en deze vorm van trainen is een gericht op het herstellen en/of vergroten van de flexibiliteit en

mobiliteit van het lichaam. Hierdoor kun je veel beter bewegen, presteren en tevens word de kans op een blessure veel kleiner tot zelfs nihil.

 

Heel veel lichamelijke problemen, klachten en blessures ontstaan juist door een gebrek aan flexibiliteit, mobiliteit en stabiliteit.

 

Met betrekking tot het trainingsschema kiezen wij voor jouw de juiste varianten m.b.t. deze bewegingen/oefeningen, want zoals eerder

gezegd kun je niet zomaar met deze oefeningen beginnen. Zeker niet als je deze oefeningen nog nooit hebt gedaan.

 

Er zijn vijf belangrijke basis oefeningen die je moet kunnen uitvoeren en dit zijn de squat, deadlift, benchpress, row en overhead press

maar  hiervoor bestaat een complete progressie. Je kunt zeker niet zomaar met deze oefeningen aan de slag gaan, dit zal alleen

maar voor klachten en blessures zorgen.

Als je de basis overslaat en meteen overgaat tot de moeilijke oefeningen, dan zal je uiteindelijk veel pijnstillers moeten gaan slikken

om de pijn te stoppen. Het begint allemaal bij risico of voordeel. Slechte uitvoering van oefeningen zal tot blessures leiden, doordat je

op allerlei manieren gaat compenseren en dit doe je vaak onbewust. Het is belangrijk om te onthouden dat de moeilijke of 'populaire'

oefeningen niet altijd goed voor jou zijn!

 

Beheers de basis, daarna is er de progressie en tenslotte komt de overload!

 

Project [ROOKIE] zal na verloop van tijd automatisch overgaan in Project [MEN], Project [WOMEN], Project [SPORT] of Project [KIDS]

 


 

Gerelateerde artikelen;

 

Are you a gamer?

 

Some simple knowledge

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL