[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10        
 
 
 

PRoject [food] PART 2


 

 

Veel mensen zijn de draad helemaal kwijt met betrekking tot voeding en daardoor is er tegenwoordig veel behoefte aan reële

richtlijnen om een goed en verantwoord voedingspatroon te ontwikkelen.

 

Men probeert de oplossing te zoeken in de wonderdieten maar daar worden we niet beter van, integendeel de slimme-

marketing-jongens die het concept bedacht hebben worden er alleen maar beter van.

 

Goede voeding moet over een langere termijn vol te houden zijn …

 

En met een lange termijn bedoel ik de rest van jouw leven en niet alleen de komende drie maanden!

 

Daarbij hebben de meeste mensen nog steeds enorm veel moeite met wat je zou moeten eten en de benodigde hoeveelheden.

 

Wat moet je eten en wat is een gezonde voeding?

 

 

Dit lijkt een simpele vraag en er zijn veel mensen die dit denken te weten maar geef eens antwoord op deze vraag zonder producten

te noemen! Nee, ook zonder de termen koolhydraten, eiwitten en vetten te gebruiken!

 

Wat is een gezonde voeding?

 

// Eet zoals de natuur het bedoeld heeft

 

// Beperk de gluten- en zuivelinname

 

// Pas op voor de (geraffineerde) suikers

 

// Eet vezelrijke en biologische voeding

 

// Mijd kunstmatige toevoegingen (E-nummers)

 

// Koop zoveel mogelijk produkten zonder streepjescode

 

// Kies voor de groenteboer, keurslager, bakker en natuurwinkel

 

Eet natuurlijk!

 

 

Traditioneel eten is natuurlijk eten maar natuurlijk heeft hier twee betekenissen;

 

Op de eerste plaats onbewerkt, ongeraffineerd en zonder kunstmatige toevoegingen.

 

Op de tweede plaats bedoel ik met natuurlijk dat het is afgestemd op de aard en natuur van je lichaam.

 

Eet die voedingsmiddelen die je lichaam voeden omdat het er biologisch gezien mee overweg kan en dat zo bereid is dat je

lichaam het kan afbreken en de voedingsstoffen eruit kan halen.

 

Eet meer dingen die van de boerderij komen in plaats van uit de fabriek.

 

Hoe minder bewerkingen, hoe beter. Neem bijvoorbeeld volle rauwe melk in plaats van gepasteuriseerde magere melk.

Havermoutkorrels in plaats van vlokken en verse rode kool in plaats van uit een pot. Twee vuistregels zijn: eet dingen

die je zelf hebt gemaakt of zou kunnen maken.

 

En eet niets wat je oma nu niet in de supermarkt zou herkennen.

 

Wist je dat 80% van de producten uit de huidige supermarkt 100 jaar geleden nog niet eens bestonden?

 

Deze ‘dingen’ kun je beter laten staan;

 

// Chemische toevoegingen, kleurstoffen, conserveringsstoffen, smaakstoffen.

 

// Kunstmatig toegevoegde vitamines en mineralen.

 

// Plantaardige olien als ze verwerkt zijn (gehydrogeneerde en/of geharde vetten)

 

// Alle ingrediënten die je niet herkent.

 

// Melkpoeder en light-producten.

 

// Suiker, glucose en fructose of kunstmatige zoetstoffen.

 

// Vlees, zuivel en eieren van dieren die niet hun natuurlijke voeding en leefomstandigheden hebben gehad.

 

Weet wat je eet

 

 

Wij staan in onze moderne maatschappij behoorlijk ver af van onze voedselbronnen. Eten komt uit de supermarkt, het wordt

gecontroleerd door allerlei instanties of het wel ‘veilig’ is en of je er niet ziek van wordt. Daarnaast is er een groot vertrouwen

in voedselfabrikanten en dit is niet altijd terecht. Je moet je kind echt leren dat melk van de koe komt en niet uit de fabriek.

 

Dit is typerend voor hoe we als samenleving met onze voedselproductie omgaan. De meeste mensen zijn zich echt

helemaal niet bewust van hoe hun eten geproduceerd wordt. En dat terwijl alle bewerkingen vaak niet ten gunste

komen van je gezondheid.

 

“Kijk jij wel eens op het etiket?”

 

“Waar kijk jij naar?”

 

“Calorieen, vet, suiker?”

 

“E-nummers?”

 

“Hoeveel van wat je eet komt van het land en hoeveel uit de fabriek?”

 

“Zijn de mineralen en vitamines die erin zitten synthetisch?”

 

Zelfs als we natuurlijke, verse voeding eten, hebben we er geen idee van waar het van-daan komt. Boontjes uit Kenia, peultjes

uit Marokko. Komt het van een tuinder waar ze ruim pesticiden en kunstmest voor je gezonde sla gebruiken? En de kip die je

eet, komt die van de boer waar ze in de wei gelopen heeft of heeft ze nooit gras en zon gezien?

 

Het maakt uit!

 

 

De verschillende manieren waarop je eten wordt geproduceerd zorgen voor een heel ander eindproduct. Zo heeft bewogen

vlees (dieren in de wei en in het wild) een compleet andere vetzuursamenstelling dan vlees van dieren die vooral binnen

stil hebben gestaan.

 

Weet waar jouw eten vandaan komt, dat is een eerste stap naar gezond eten!

 

Dus koop wat in de natuur groeit en/of heeft geleefd!

 

Deze producten hebben van Moeder Natuur ook niet voor niks geen mooie streepjes-code gekregen ... en de E-nummers

bestaan in haar wereld gelukkig ook niet! Water stroomt overal alleen moeten wij kiezen voor een gezuiverde variant. Eet

producten die binnen 5-7 dagen kunnen bederven! Koolhydraten zijn absoluut niet de vijand maar kies deze wel met

gebruik van jouw grijze hersenen waar de intelligentie zich verstopt.

 

En anders dan de Paleo-goeroes beweren is er niks mis met o.a. granen, aardappels en rijst maar dit zijn wel de

producten waar we dagelijks veel te veel van eten!

 

Kijk verder dan de dichtstbijzijnde vestiging van de Lidl en trakteer de plaatselijke keurslager en groenteboer

weer op wekelijkse bezoeken!

 

En tenslotte, eet niks wat jouw oma niet kon kopen in haar jeugdige jaren!

 
 
 
 

 
€ 29,95

 

Klik hier om vanuit België Project [FOOD] aan te vragen

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL