[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                 
 
 
 

PRoject [food]


 

 

Zit je net lekker een handje noten te eten, komt er iemand langs die je even meldt dat je van noten dik wordt. Wil je op de markt

net beginnen aan je haring, begint je beste vriend over de hoge kwikwaardes in zeevis tegenwoordig. Is dan helemaal niets meer

veilig? Veel mensen zijn de draad volledig kwijt en zien door de bomen het bos niet meer ...

 

Hoe moet ik eten? Wat moet ik eten? Hoeveel moet ik eten? Hoeveel calorieŽn? En moet ik deze tellen?? Wanneer moet ik eten?

Mag ik een cappuccino? Moet ik een dieet volgen? En zo ja, welke? Is brood slecht? Of is rijst beter? Of fruit? Word ik dik van pasta?

Of zijn aardappelen de boosdoener? Moet ik koolhydraten eten of een low-carb programma volgen? Zijn eiwitten belangrijk? Vetten?

Mag ik na 20.00 uur nog eten? Is het ontbijt echt zo belangrijk? Moet ik drie grote maaltijden of zes kleine maaltijden eten? 

 

Er zijn altijd vele vragen, er is een overvloed aan informatie te vinden over voeding en ook uit jouw omgeving komen veel

goedbedoelde adviezen maar door alle informatie zie je door de bomen het bos niet meer. Je wilt wel gezond en verantwoord

eten, maar je weet niet wie en/of wat je moet geloven. 

 

We worden al jarenlang overspoeld met adviezen over wat we wel en niet moeten eten en drinken om gezond te zijn en ook te blijven.

Het voedingscentrum levert de schijf van 5, Sonja Bakker, Dr. Frank, extra multivitaminen slikken, quinoa en andere superfoods eten

en wel of geen vruchtensap drinken. De tips, dieten en andere gezondheidshypes vliegen ons om de oren. Je zou denken dat we

met al deze aanbevelingen er allemaal een stuk gezonder op zijn geworden maar niks is minder waar, want hoe weet je nou met

al die wijze raad wat echt goed voor je is?


Vergeet de vage filosofiŽn en de zoveelste modegril, er bestaat geen wonderpil, superfood of dieet dat alles voor je regelt.

Je moet het allemaal zelf doen, maar het wordt een stuk makkelijker met de juiste informatie. Het is tijd voor verandering!

 

Wat is Project [FOOD]?

 

 

Project [FOOD] is gťťn dieet, het gaat niet over snelle oplossingen of het uitsluiten van bepaalde voedingsgroepen. Daarbij is er geen

kant-en-klaar voedingsschema, omdat dit net als een dieet ook niet zal zorgen voor het gewenste resultaat. Middels Project [FOOD]

gaan we stap voor stap werken aan een gedragsverandering op het gebied van voeding en lifestyle en dit allemaal vanuit een

realistische benadering die je vervolgens de rest van jouw leven moet kunnen volhouden. 

 

De calorie-inname wordt besproken maar het is in ieder geval niet nodig om dagelijks van alles wat je eet de calorieŽn bij te houden.

Het is ook geen must om precies de verhoudingen tussen eiwitten, koolhydraten en vetten dagelijks in kaart te brengen dus je hoeft

niet de hele dag met een digitale weegschaal rond te lopen om alles af te wegen.

 

Het is wel belangrijk dat je fysiologisch gezien rekening moet houden met de energiebalans en de verdeling in macro's maar hoe

je dat doet is vooral een persoonlijke voorkeur. Daarom is het van groot belang dat je de voeding goed gaat leren begrijpen.

Wat moet je eten en waarom? Hierdoor ontstaat er geen dagelijkse strijd tegen de voeding en je komt te weten wat voor jou

werkt. Er zijn immers altijd meerdere wegen naar Rome!

 

Project [FOOD] bestaat uit een aantal stappen die je moet volgen voor een blijvend bewust, gezond en energiek leven. Door

deze informatie toe te passen in jouw dagelijkse praktijk zal de voeding geen vijand meer zijn. Samenwerken met de juiste

voedingsmiddelen is de sleutel naar succes en naar jouw doelstellingen. Lekker eten en gezonde voeding zijn prima te

combineren en af en toe is er echt wel ruimte voor een Ďjunk' maaltijd.

 

Gezond eten is niet moeilijk en het is zeker ook geen tijdrovende bezigheid!

 

Je hebt alleen de juiste kennis en informatie nodig met een realistische benadering.

 

Nieuwe inzichten vanuit een ver verleden met een moderne coating.

 

# Geen calorieŽn tellen

 

# Geen macronutrienten-micro management

 

# Een simpele en realistische benadering

 

# Leerzaam en gericht op de lange termijn

 

# Nieuwe inzichten vanuit een ver verleden met een moderne coating

 

 

Voeding speelt een zeer belangrijke rol bij het behalen van doelstellingen. Of je nou wilt afvallen, aankomen en/of spiermassa

wilt ontwikkelen, voeding speelt een sleutelrol bij het behalen van jouw doelen en dit mag je absoluut niet onderschatten.

 

Je kunt jezelf elke dag helemaal suf trainen, maar als je daarnaast niet je voeding aanpast is er weinig resultaat en zullen jouw

buikspieren helaas verscholen blijven onder een laagje vet. Je kunt ook veel beter kijken naar je lichaamssamenstelling met

betrekking tot je spiermassa en vetpercentage dan naar het aantal kilo's op de weegschaal. 

 

De hoeveelheid vetvrije massa in je lijf zegt iets over je gezondheid. Hoe meer vetvrije massa je hebt, hoe minder risico

je loopt op ziektes en andere ellende. Maar op je vetpercentage heeft sporten verbazingwekkend weinig invloed.

 

In Amerika zegt men: 'Abs are made in the kitchen'.

 

En hoewel deze uitspraak letterlijk niet helemaal correct is moeten we de strekking ervan zeker serieus nemen!

 

Maar, waarom klopt deze uitspraak 'anatomisch' gezien niet?

 

Iedereen heeft vanaf zijn/haar geboorte buikspieren, oftewel die heeft je lichaam al voor je gemaakt. Die maak je niet zelf,

laat staan in de keuken, maar voeding heeft het grootste effect op het creŽren van een calorietekort en daarmee het verlagen

van je vetpercentage wat vervolgens weer voor zichtbare buikspieren zorgt. Het ontwikkelen van de buikspieren daarentegen

doe je toch echt in de gym.

 

Het is dus niet 'of-of', maar 100% 'en-en'.

 

Dus als je vetmassa wilt kwijtraken, is het vooral noodzaak om op je voeding te letten.

 

Als je enkel gaat sporten en daarbij niet je eetpatroon verandert, gebeurt er bijna niks!

 

Eat real food and the 'X' factor

 

 

Eten volgens de natuur en leven als een oermens maar daarmee bedoel ik niet dat je moet gaan wroeten in de aarde, knabbelen

op goji-bessen, lopen op blote voeten en huilen naar de maan! Je hoeft geen holbewoner te spelen om te zijn wie je al bent, of

in contact te komen met wat er al is.

 

Waar het om gaat, is dat je als (stads)mens meer leert openstaan voor de antwoorden die de natuur geeft en weer durft te

vertrouwen op zoiets als 'common sense' of je instinct.

 

De mens is namelijk helemaal niet zoveel veranderd sinds de tijd van de jager-verzamelaars. Het is de wereld om ons heen

die in een noodtempo veranderd is. Maar hoe schaars de natuur ook lijkt te zijn in een wereld van beton, asfalt en kunstlicht,

ze is er nog wel!

 

Het Paleo- of oerdieet betekent eten als de oermens, de jager-verzamelaar. De oermens voedde zich met groenten, fruit,

noten, zaden, eieren en vlees van wilde dieren. Waaronder ook vis en gevogelte. Het is de meest pure vorm van eten.

Onbewerkt en rechtstreeks uit de natuur.

 

Volgens wetenschappers zijn onze genen voor 99,7 procent identiek aan die van de oermens. Het zou dus heel logisch zijn

om te eten als de oermens, maar er zijn ook mensen die het oerdieet een belachelijk idee vinden voor de moderne mens.

Het meest overtuigende bewijs voor het feit dat onze huidige manier van eten ongezond is, is dat in de afgelopen vijftig jaar

we op steeds jongere leeftijd ziek, zwak en misselijk worden. En dat heeft te maken met onze manier van eten.

 

Mensen die eten volgens de richtlijnen van de oermens die niet verongelukken, sterven door honger, geweld en/of

infectieziekten zijn op hoge leeftijd vrijwel zonder uitzonering opvallend gezond! Dat is niet alleen te verklaren doordat

enkel de meest gezonde jagers/verzamelaars overleven.

 

Er is ook nog een zogenaamde X-factor.

 

In de afgelopen jaren is steeds duidelijker geworden dat een optimale interactie tussen onze genen en onze omgeving

deze X-factor is.

 

We worden niet ziek doordat onze genen in de afgelopen jaren enorm veranderd zijn, maar doordat onze omgeving,

waaronder onze voeding, in korte tijd drastisch veranderd is. Door deze 'mismatch' worden we op steeds jongere

leeftijd ziek.

 

En is een vegetarisch of veganistisch eetpatroon nog gezonder dan het oerdieet?

 

Dierlijke vetten hebben een heel belangrijke rol gespeeld in onze evolutie en zijn voor onze gezondheid onmisbaar,

maar veel van onze huidige dierlijke producten zijn afkomstig van dieren die zelf ook niet hun natuurlijke voedsel

hebben gegeten en daardoor niet meer zijn wat ze waren in de oertijd.

 

Er is absoluut een wezenlijk verschil tussen een koe die gras eet en een koe die graan eet of een gekweekte

zalm en een wilde zalm.

 
 
 
 

 
Ä 29,95

 

Klik hier om vanuit BelgiŽ Project [FOOD] aan te vragen

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL