[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

8 redenen waarom je moet trainen;


 

 

Wat je moet weten;

 

In deze tijd van geneesmiddelen en allerhande stimulerende substanties blijkt de bron van jeugdigheid niet uit een potje te komen, maar is

die het resultaat van ‘ouderwetse’ training. Dit kan je bredere schouders en een smallere middel opleveren. Het zorgt ervoor dat de spiegel

je beste vriend wordt en het kan je complimenten van volkomen vreemden opleveren. Klinkt goed, is leuk meegenomen, maar daar gaat het

in wezen niet om, er zijn veel belangrijkere redenen om te trainen, dan alleen de cosmetische kant.

 

Misschien train jij om eruit te zien als een hedendaagse variant van Johnnie Weissmuller, de olympisch zwemkampioen en eerste Tarzan

acteur. Een mooi streven, maar belangrijker is dat we gelukkiger en gezonder worden door training en een grotere kans hebben ouder te

worden, wanneer we lichamelijke oefening onderdeel maken van ons dagelijkse leven.

 

Of je nu 18 of 80 bent, man of vrouw, training hoort onderdeel van je leven te zijn.

 

Beantwoordt de lokroep van de kettlebells, laat de stalen klanken van het ijzer niet verstommen, kortom ga naar de sportschool!

 

Ik geef je hiervoor acht goede redenen.

 


 

1. Training maakt je gelukkiger.

 

De ‘runners high’ bestaat echt, zoals je in een ander artikel op dit blog uitgebreid kunt lezen. Het feit dat dit je endorfine niveau doet stijgen is

belangrijk, want dit vergroot je geluksgevoel in hoge mate. Blijkbaar draagt training dus bij aan een gelukkiger leven en daar is het uiteindelijk

toch allemaal om te doen.

 

2. Training helpt pijn onder controle te houden.

 

Hoewel chronische pijn meer geassocieerd wordt met ouden van dagen, treft het velen van ons. Dit kan het gevolg zijn van ons zittende

bestaan achter een bureau, met rug- en nekklachten tot gevolg, het kan komen door die blessure van dat zaalvoetbaltoernooi van 5 jaar

geleden. Zo hebben de meeste mensen wel een zwakke plek die af en toe opspeelt. Uit diverse studies komt onomstotelijk naar voren dat

training bij de meeste mensen chronische pijn vermindert. Zowel ouderen, mensen van middelbare leeftijd, als jongeren ondervonden een

verlichting van pijn, nadat ze trainen een vaste plek in hun leven hadden gegeven.

 

3. Training bezorgt goede nachtrust.

 

De juiste hoeveelheid slaap opdoen is een onlosmakelijk onderdeel van een goede gezondheid. Diverse studies hebben aangetoond dat training

een goede slaaptherapie is. In een studie waarin een aantal proefpersonen gedurende 12 maanden een dagboek bijhielden, bleken de personen

die regelmatig gemiddeld intensieve training deden makkelijker in te slapen. Zo kan training ook bijdragen aan het voorkomen van slaapstoor-

nissen en de kwaliteit van de slaap verbeteren.

 

4. Training zorgt voor sterkere botten.

 

Julius Wolff (1836-1902) ontwikkelde de inmiddels bewezen theorie dat het menselijk (en dierlijk) skelet zich aanpast aan de belasting die erop

staat. Als de belasting op een specifiek bot continu groter is, zal dat bot zich daaraan aanpassen en sterker/dikker worden. Het omgekeerde

geldt ook, dat als botten weinig belast worden, bijvoorbeeld door rust als gevolg van een botbreuk, deze dunner zullen worden. Als je met

zware gewichten traint worden je botten dus sterker, om dat gewicht te kunnen torsen.

 

Hiermee kan je ook osteoporose (verlies van botmassa) tegen gaan, wat voor de ouderen onder ons zeer goed nieuws is. Het is dan ook niet

de ouderdom zelf, die daar de voornaamste oorzaak van is, maar inactiviteit die veelal bij het ouder worden z’n intrede doet. Dokters adviseren

dan ook fysieke training om botmassa te vergroten bij opgroeiende kinderen en verlies daarvan tegen te gaan bij ouderen. Met als gevolg een

leven lang sterke en gezonde botten.

 

5. Training door de ouders maakt kinderen gezonder.

 

Kinderen nemen veelal een voorbeeld aan hun ouders. Als jij het voorbeeld geeft van een bankhanger, met in de ene hand een fles Cola en in

de andere een zak chips, dan heb je een grote kans dat je kinderen dit gedrag overnemen. In een wetenschappelijke studie kwam naar voren

dat kinderen met overgewicht een gebrekkige motoriek hadden vergeleken met kinderen met een goed lichaamsgewicht, iets wat we zonder

die studie natuurlijk ook wel hadden vermoed.

 

Het verbaast dan ook niet dat uit onderzoek blijkt dat inactieve ouders dito kinderen voortbrengen, daarom is het van belang dat ouders het

goede voorbeeld geven door lichaamsbeweging een vast onderdeel van hun leven te laten zijn.

 

6. Training verbetert je geestelijke vermogens.

 

De Romeinse dichter Juvenalis was in het jaar 133 zijn tijd ver vooruit met de uitdrukking ‘Mens sana in corpore sano’, wat zoveel betekent als

‘een gezonde geest in een gezond lichaam’. Hedendaags onderzoek toont aan dat kinderen die weinig fysieke activiteit verrichten, laag scoren

op neurofysiologische tests. Ook jong volwassenen blijken positief te scoren qua hersenfunctie, als ze lichamelijk actief zijn. Computernerds

zouden dus wel degelijk meer in beweging moeten komen, dan worden ze nog beter in wat ze al zoveel deden.

 

7. Training helpt mogelijk tegen kanker.

 

De ‘American Cancer Society’ zegt dat 1/3 van de meer dan 527.000 mensen die jaarlijks ten gevolge van kanker overlijden in de VS, het

gevolg is van hun voedingspatroon en hun gedrag, voor wat betreft lichamelijke activiteit. Fysiek actief zijn, gecombineerd met gezonde

voeding, kan volgens hen het ontstaan van kanker en het overlijden daaraan substantieel terugdringen.

 

Bij een onderzoek onder 73 vrouwen bleek het risico met 25% gereduceerd te zijn bij fysiek actieve vrouwen ten opzichte van de niet-actieve

deelneemsters. In het algemeen suggereren onderzoeken dat lichamelijke activiteit het risico op kankers (met name borst- en prostaatkanker)

vermindert en dat het kankerpatiënten helpt om sneller te herstellen van hun behandeling. Het kan zelfs het risico op terugkeren van de ziekte

verminderen en het verhoogt de kans op overleving in sommige groepen van kankerpatiënten.

 

8. Training helpt je om langer te leven.

 

Als je al deze positieve effecten bij elkaar optelt krijg je een gezonder individu. Gezondere mensen leven gemiddeld langer. Uit een onderzoek

blijkt dat mensen met een laag niveau van negatieve emoties en een hoog niveau van cardio fitness (een maatstaf hoe hart, longen, bloed-

vaten en spieren samenwerken) 63% minder kans hebben om vroegtijden te overlijden, dan mensen met een hoge dosis negatieve emoties

en een lager niveau hart- en longprestaties.

 

Tenzij je een kamer in je kelder hebt om je te laten invriezen, geeft training de beste kans op een langer leven.

 


 

Bronnen

1. Rahkila, P., Hakala, E., Salminen, K., & Laatikainen, T. (1987) Response of plasma endorphins to running exercises in male and female endurance athletes. Medicine and Science in Sports and Exercise, 19 (5), 451-455.
 

2. Viru, A., & Tendzegolskis, Z. (1995). Plasma endorphin species during dynamic exercise in humans. Clinical Physiology (Oxford, England), 15 (1), 73-79
 

3. Elliot, D., Goldberg, L., Watts, W., & Orwoll, E. (1984). Resistance exercise and plasma beta-endorphin/beta-lipotrophin immunoreactivity. Life Sciences, 34(6), 515-518.
 

4. Tse, M., Wan, V., & Ho, S. (2011). Physical exercise: does it help in relieving pain and increasing mobility among older adults with chronic pain? Journal Of Clinical Nursing, 20(5-6), 635-644
 

5. Ma, C., Szeto, G., Yan, T., Wu, S., Lin, C., & Li, L. (2011). Comparing biofeedback with active exercise and passive treatment for the management of work-related neck and shoulder pain: a randomized controlled trial. Archives Of Physical Medicine And Rehabilitation, 92(6), 849-858.
 

6. Jansen, M., Viechtbauer, W., Lenssen, A., Hendriks, E., & de Bie, R. (2011). Strength training alone, exercise therapy alone, and exercise therapy with passive manual mobilization each reduce pain and disability in people with knee osteoarthritis: a systematic review. Journal Of Physiotherapy, 57(1), 11-20.
 

7. Alves, E., Lira, F., Santos, R., Tufik, S., & de Mello, M. (2011). Obesity, diabetes and OSAS induce of sleep disorders: exercise as therapy. Lipids In Health And Disease, 10, 148
 

8. Buman, M., Hekler, E., Bliwise, D., & King, A. (2011). Moderators and mediators of exercise-induced objective sleep improvements in midlife and older adults with sleep complaints. Health Psychology: Official Journal Of The Division Of Health Psychology, American Psychological Association, 30(5), 579-587.
 

9. Maïmoun, L., & Sultan, C. (2011). Effects of physical activity on bone remodeling. Metabolism: Clinical And Experimental, 60(3), 373-388.
 

10. Bauer, K., Neumark-Sztainer, D., Fulkerson, J., Hannan, P., & Story, M. (2011). Familial correlates of adolescent girls’ physical activity, television use, dietary intake, weight, and body composition. The International Journal Of Behavioral Nutrition And Physical Activity, 8, 25.
 

11. Poulsen, A., Desha, L., Ziviani, J., Griffiths, L., Heaslop, A., Khan, A., & Leong, G. (2011). Fundamental movement skills and self-concept of children who are overweight. International Journal Of Pediatric Obesity: IJPO: An Official Journal Of The International Association For The Study Of Obesity, 6(2-2), 464-471.
 

12. Voss, M., Nagamatsu, L., Liu-Ambrose, T., & Kramer, A. (2011). Exercise, brain, and cognition across the life span. Journal Of Applied Physiology (Bethesda, Md.: 1985), 111(5), 1505-1513.
 

13. Ratey, J., & Loehr, J. (2011). The positive impact of physical activity on cognition during adulthood: a review of underlying mechanisms, evidence and recommendations. Reviews In The Neurosciences, 22(2), 171-185.
 

14. Winzer, B., Whiteman, D., Reeves, M., & Paratz, J. (2011). Physical activity and cancer prevention: a systematic review of clinical trials. Cancer Causes & Control: CCC, 22(6), 811-826.
 

15. Lynch, B., Neilson, H., & Friedenreich, C. (2011). Physical activity and breast cancer prevention. Recent Results In Cancer Research. Fortschritte Der Krebsforschung. Progrès Dans Les Recherches Sur Le Cancer, 18613-42.
 

16. Courneya, KS., & Friedenreich, CM. (2011). Physical activity and cancer: an introduction. Recent Results In Cancer Research. Fortschritte Der Krebsforschung. Progrès Dans Les Recherches Sur Le Cancer, 1861-10.
 

17. Kushi, L., Doyle, C., McCullough, M., Rock, C., Demark-Wahnefried, W., Bandera, E., Gapstur, S., Patel, A., Andrews, K., Gansler, T., & The American Cancer Society 2010 Nutrition and Physical Activity Guidelines Advisory Committee. (2010). American cancer society guidelines on nutrition and physical activity for cancer prevention: reducing the risk of cancer with healthy food choices and physical activity. CA Cancer J Clin, 62, 30-67.
 

18. Ortega, F., Duck-chul, L., Sui, X., Kubzansky, L., Ruiz, J., Baruth, M., Castillo, M., Blair, S. (2010). Psychological well-being, cardiorespiratory fitness, and long-term survivial. Am J Prev Med. 39 (5), 440-448.
 

19. (2006). Harvard Health Letter. Harvard Health Publications.4-5.

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL