Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10      
 
 
 
 

  Sportsp. krachttraining

 ▪ Persoonlijk schema

 ▪ Explosiviteit vergroten
 ▪ Startsnelheid vergroten
 ▪ Sprintsnelheid
 ▪ Blessure preventie
 ▪ Core strength training  

HArd work beats talent, when talent doesn't work hard!


 

 

Wat je moet weten;

 

Kracht wordt steeds belangrijker binnen de (top)sport.

 

Er wordt steeds meer gevraagd van spelers en er worden steeds meer wedstrijden gespeeld.

 

De belangen worden steeds groter en de spelers raken steeds beter getraind.

 

Is de winnaar van bijvoorbeeld de 100 meter sprint altijd de sterkste atleet (maximale kracht) met de grootste spiermassa?

 

Nee!

 

De winnaar is altijd de sprinter die het meeste vermogen kan leveren en daar de minste tijd voor nodig heeft.

 

De sprinter heeft kracht nodig om zijn lichaamsmassa te accelereren.

 

Hij levert arbeid over 100 meter, maar dit zegt nog niks over de tijd die hij daarvoor nodig heeft.

 

Wanneer je veel arbeid kunt leveren per seconde dan heb je een groot vermogen!

 

Het zo snel mogelijk bereiken van een hoge snelheid is belangrijk in iedere sport waarbij het draait om ons lichaam in een bepaalde richting

te laten versnellen. Het is dus belangrijk om je vermogen te verbeteren, waarbij de factor tijd een belangrijke rol speelt.

 

Toch blijkt de sportspecifieke (kracht)training in de praktijk vaak gericht op het vergroten van de maximale kracht en/of het trainen van

een spiergroep zoals bodybuilders dat doen.

 

Spieren trainen in de sportschool is iets compleet anders dan de sportspecifieke krachttraining gericht op het behalen van prestaties!

 


 

Wat is er anders?

 

 

Tegenwoordig is het tempo veel hoger en techniek en tactiek alleen zijn niet meer voldoende om te winnen en/of tot goede prestaties te

kunnen komen. Slimme en talentvolle sporters kunnen ver komen maar in de hedendaagse (top)sporten worden zij niet alleen bijgehaald,

maar ook ingehaald door spelers die een sportspecifiek (kracht) programma volgen.

 

Sportspecifieke (kracht)training is daardoor zeer belangrijk geworden maar hiervoor moet je wel naar een goede sportschool en/of ervaren

trainer en deze zijn helaas moeilijk te vinden. Kracht (power) is voor de meeste sporten een onmisbare factor.

 

Het talent

 

 

Talent kan verwijzen naar: 'begaafdheid of een aangeboren aanleg'

 

En een talent zie je op bovenstaande foto in de vorm van Lionel Messi.

 

Maar ...

 

Talent zorgt niet voor meer kracht!

 

Talent zorgt niet voor meer explosiviteit!

 

Talent zorgt niet voor een hogere snelheid!

 

Talent zorgt niet voor meer wendbaarheid!

 

Talent kan geen blessures voorkomen en/of genezen!

 

CR7

 

 

Dit lichaam heeft Christiano Ronaldo (CR7) niet te danken aan talent, maar aan sportspecifieke (kracht)training!

 

En hard werken ... heel hard werken!

 

The story

 

Heel veel (top)sporters, trainers en coaches uit het verleden wisten het al maar tegenwoordig ondervinden ook steeds meer sporters

en trainers dat sportspecifieke (kracht)training van cruciaal belang is.

 

Onmisbaar in mijn ogen!

 

Maar gelukkig krijgt dit aspect ook steeds meer aandacht en gaan steeds meer sporters en trainers op zoek naar een effectieve

methode om tot betere prestaties te kunnen komen en om blessures te voorkomen!

 

Een aangeboren talent en genetische aanleg heb je uiteraard niet in de hand maar toch is dit een eerste vereiste maar absoluut geen

garantie voor een succesvolle carrière als (top)sporter. Je moeten hard werken en als je teveel vertrouwt op slechts deze twee

elementen dan kan ik je aanraden om meer informatie over sportspecifieke (kracht)training te verkrijgen!

 

Het is niet alleen wetenschappelijk bewezen dat sportspecifieke (kracht)training de prestaties beduidend zal verbeteren maar het is ook

bewezen door vele sporters en trainers die dit zelf in de praktijk hebben ondervonden!

 

Helaas denken nog steeds heel veel sporters/trainers dat er geen verbetering in prestatie mogelijk is door een andere vorm van sport

en/of training erbij te doen.

 

Hierdoor wordt 'het natuurlijke talent' van een sporter teveel onder druk gezet en er worden geen aansprekende resultaten behaald als

bijvoorbeeld sneller worden, terwijl een verbetering in kracht, snelheid, explosiviteit en wendbaarheid zeker haalbaar zijn!

 

Heel veel sporters denken nog steeds niet aan de voordelen die te behalen zijn met deze vorm van training omdat de trainers hier nooit

melding van maken. Door gebrek aan kennis geloven deze trainers in een andere aanpak en deze is vooral om de sport zelf zo veel

mogelijk te blijven beoefenen.

 

Opmerkelijk;

 

De laatste jaren zie je steeds vaker dat talenten ingehaald worden door sporters met minder talent maar die door middel van sport-

specifieke (kracht)training, een goede mentaliteit en een grote portie doorzettingsvermogen toch ver komen.

 

Zij behalen dus steeds vaker wel de 'top' in tegenstelling tot de talenten die tot eeuwige talenten worden benoemd ...

 

Video;

 

 

Bovenstaand filmpje geeft een perfect beeld van hoe de jeugd zou moeten trainen;

 

In het begin zie je helaas de huidige realiteit maar dit is absoluut niet aan te raden, niet voor kinderen en niet voor volwassenen!

 

Daarna kun je zien hoe je moet trainen en welke oefeningen gedaan moeten worden. Het begint met een warming up bestaande uit

oefeningen met de foam roller en spier activatie oefeningen. Vervolgens wordt er verder gegaan met het krachtgedeelte en

oefeningen naar het sparq training principe gericht op meer kracht, explosiviteit, snelheid en wendbaarheid.

 

Bij de Pro's

 

 

 

 

De afkorting S.P.A.R.Q. staat voor speed, power, agility, reaction en quickness training. Deze vorm van training is specifiek ontwikkeld door

Nike en gebaseerd op wetenschappelijk bewezen methoden om aansprekende resultaten te kunnen behalen, daardoor worden spelers daad-

werkelijk beter in de sport die ze beoefenen. Deze trainingsmethoden zijn zeer belangrijk en bepalen de kwaliteit van een speler maar toch

word er veel te weinig aandacht besteed aan deze vormen van training!

 

Het grote voordeel is dat al deze onderdelen perfect te trainen zijn door speed, power, agility, reaction en quickness trainingsmethoden en

oefeningen toe te passen. Hoewel deze trainingsvormen al vele jaren bestaat word het nog niet veel toegepast, dat komt voornamelijk door

het gebrek aan kennis van de trainers of omdat het niet bekend is hoe deze trainingsvormen te integreren zijn in een training.

 

[lees meer ...]

 

Sportspecifieke (kracht)training;

 

Hoe, wat en waarom?

 

 

Sterker en sneller worden, meer kracht en explosiviteit ontwikkelen en de wendbaarheid vergroten zijn allemaal verschillende doelstellingen

en vereisen een verschillende aanpak maar er is ook één overeenkomst!

 

Sportspecifieke krachttraining is bij alle bovenstaande doelstellingen onmisbaar!

 

Het klinkt logisch en tegenwoordig is het bij de meeste sporters en trainers wel bekend dat dit een absolute vereiste is maar waarom is

krachttraining zo belangrijk voor sporters want nog niet zo lang geleden dachten de meeste coaches dat krachttraining zou leiden tot

te gespierde sporters, wat nadelig zou zijn voor een goede techniek.

 

Het is reeds wel bewezen dat sportprestaties direct of indirect afhangen van de kwaliteiten van spierkracht.

 

We moeten bedenken dat kracht de fundering is voor letterlijk alle andere sport kwaliteiten.

 

[lees meer ...]

 


 

Gerelateerde artikelen;

 

Waarom sportspecifieke (kracht)training

 

Trainen naar beweging

 

Sterker worden en kracht ontwikkelen

 

Sterker worden en spiermassa opbouwen 1.0

 

Sterker worden 2.0 maximale kracht

 

Sterker worden 3.0 groeihormoon aanmaken

 

Sterker worden 4.0 de posterior chain, de deadlift en sprinten

 

Sterker worden 5.0 Rocky, Lee Boyce, cardio en het belang van overload

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL