[warming up]  [SQUAT & deADLIFT]  [posterior chain]  [lower crossed syndrome]  [bilspieren]  [heupspieren]  [hamstrings]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

FIX YOUR ....


 

 

Wat je moet weten;

 

Besteed altijd aandacht aan pre-habilitatie (preventie) oefeningen, zowel voor de pezen/gewrichten als voor de spieren!

 

De meeste sporters komen vaak pas in actie wanneer klachten/blessures reeds zijn ontstaan!

 

Heel veel mensen beginnen met fitness/krachttraining om een blessure te verhelpen en/of te voorkomen maar wat is in vele gevallen de

praktijk? De klachten uit het begin worden juist erger en/of er ontstaan juist vele blessures in de sportschool!

 

Uiteraard hoef ik niet uit te leggen dat dit niet de bedoeling is maar helaas is dit wel de praktijk ...

 

Er zijn vele sportscholen met slechte begeleiding en er zijn vele sportscholen die een concept zonder begeleiding hanteren.

 

In beide gevallen is de sporter altijd de spreekwoordelijke pineut/sigaar/pisang/dupe/klos/slachtoffer etc etc.

 

 

 

 

 

 

 

 

Binnenkort meer info ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

De grijze groep

 

Bij het opstellen van trainingsschema's moet ik naast de normale oefeningen ook altijd oefeningen ter correctie van lichamelijke beperkingen, klachten en/of blessures integreren. Dit is voor veel sporters misschien niet het leukste onderdeel van trainen maar wel één van de meest belangrijke onderdelen. Heel veel sporters (bijna allemaal) houden geen rekening met dit onderdeel en de meeste trainers zullen hier ook geen oog voor hebben. Door verkeerd trainen en verkeerd bewegen ontstaat een slechte lichaamshouding van waaruit geen goede bewegingen meer kunnen plaatsvinden.

 

Er is sprake van een beperkte range of motion met als gevolg één en al ellende in de vorm van kleine (chronische) blessures en vervolgens komen deze sporters in een soort van grijs gebied tussen de fysiotherapeuten en krachttraining. Het zijn veelal geen ernstige klachten en/of blessures maar wel hele vervelende pijntjes waar vaak geen oplossing voor gevonden wordt. De meeste sporters blijven hiermee rondlopen en gaan de trainingen aanpassen aan deze klachten. Oefeningen waarbij pijn ontstaat worden niet meer uitgevoerd maar dit is natuurlijk zeker niet de oplossing ... 

 

Bridging the cap;
 

85% van de mensen hebben en/of krijgen ooit last van de onderrug en ruim 70% van de sportschool-gangers hebben daadwerkelijk last van schouderklachten maar deze sporters kunnen echt niet allemaal geholpen worden door fysiotherapeuten. Ook niet omdat de kennis van fysiotherapeuten hierin tekort schiet. Zij hebben verstand van het menselijk lichaam en de anatomie maar niet van dit soort gevallen.

Toch moet ik zeggen dat dit zeker geen raketwetenschap is maar je moet als trainer wel weten waar je mee bezig bent. Zoals gezegd is krachttraining en het begeleiden van mensen hierin daadwerkelijk alleen specialistisch beroep en geen hobby!
 

Van beginners krijg ik veel vragen over de eerste stappen die gemaakt moeten worden om direct op de goede manier te beginnen met trainen maar de meeste vragen krijg ik van sporters die al geruime tijd bezig zijn maar helaas zonder noemenswaardig resultaat.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Het verhelpen van klachten en blessures;

 

Veel sporters hebben helaas veel last van (chronische) klachten en het verhelpen en/of voorkomen van deze klachten staat daarom ook hoog in de lijst van persoonlijke doelstellingen.
 
Bij het opstellen van een trainingsschema of bij het begeleiden van sporters kies ik uiteraard altijd voor oefeningen die niet kunnen zorgen voor pijn en blessures en daarbij integreer ik ook oefeningen ter blessure preventie.
 
Desondanks kunnen klachten/blessures toch ontstaan, het dagelijks leven, werk, sport, een klacht/blessure kan overal ontstaan maar dan begint voor veel sporters het moeilijke deel, namelijk de klachten verhelpen.
 
Door verkeerd trainen en verkeerd bewegen ontstaat een slechte lichaamshouding van waaruit geen goede bewegingen meer kunnen plaatsvinden. Er is sprake van een beperkte range of motion met als gevolg één en al ellende in de vorm van kleine (chronische) blessures en vervolgens komen deze sporters in een soort van grijs gebied tussen de fysiotherapeuten en krachttraining. Het zijn veelal geen ernstige klachten en/of blessures maar wel hele vervelende pijntjes waar vaak geen oplossing voor gevonden wordt. De meeste sporters blijven hiermee rondlopen en gaan de trainingen aanpassen aan deze klachten. Oefeningen waarbij pijn ontstaat worden niet meer uitgevoerd maar dit is natuurlijk zeker niet de oplossing ...
 

Bij het opstellen van trainingsschema's moet ik naast de normale oefeningen ook altijd oefeningen ter correctie van lichamelijke beperkingen, klachten en/of blessures integreren. Dit is voor veel sporters misschien niet het leukste onderdeel van trainen maar wel één van de meest belangrijke onderdelen. Heel veel sporters (bijna allemaal) houden geen rekening met dit onderdeel en de meeste trainers zullen hier ook geen oog voor hebben. Door verkeerd trainen en verkeerd bewegen ontstaat een slechte lichaamshouding van waaruit geen goede bewegingen meer kunnen plaatsvinden.

 

Er is sprake van een beperkte range of motion met als gevolg één en al ellende in de vorm van kleine (chronische) blessures en vervolgens komen deze sporters in een soort van grijs gebied tussen de fysiotherapeuten en krachttraining. Het zijn veelal geen ernstige klachten en/of blessures maar wel hele vervelende pijntjes waar vaak geen oplossing voor gevonden wordt. De meeste sporters blijven hiermee rondlopen en gaan de trainingen aanpassen aan deze klachten. Oefeningen waarbij pijn ontstaat worden niet meer uitgevoerd maar dit is natuurlijk zeker niet de oplossing ... 

 

Bridging the cap;
 

85% van de mensen hebben en/of krijgen ooit last van de onderrug en ruim 70% van de sportschool-gangers hebben daadwerkelijk last van schouderklachten maar deze sporters kunnen echt niet allemaal geholpen worden door fysiotherapeuten. Ook niet omdat de kennis van fysiotherapeuten hierin tekort schiet. Zij hebben verstand van het menselijk lichaam en de anatomie maar niet van dit soort gevallen.

Toch moet ik zeggen dat dit zeker geen raketwetenschap is maar je moet als trainer wel weten waar je mee bezig bent. Zoals gezegd is krachttraining en het begeleiden van mensen hierin daadwerkelijk alleen specialistisch beroep en geen hobby!
 

Van beginners krijg ik veel vragen over de eerste stappen die gemaakt moeten worden om direct op de goede manier te beginnen met trainen maar de meeste vragen krijg ik van sporters die al geruime tijd bezig zijn maar helaas zonder noemenswaardig resultaat.

 

Helaas heeft iedereen te maken met foutieve bewegingen, de één ernstiger en zichtbaarder dan de ander, maar toch zouden deze problemen opgelost moeten worden.

 

 

1) Head forward syndrome / Upper crossed syndrome

2) Upper crossed syndrome

3) Core strength / Rugklachten

4) Lower crossed syndrome / Heup

5) Schouders

6) Knieen

7) Enkels

 

 

Binnenkort meer info ...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klachten,

 

Als je niet kunt squatten dan is dit heel soms het geval van een aantal aanwijzingen opvolgen maar meestal ligt het probleem elders.

 

Kinetic chain

 

 

Posterior chain

 

Piriformis syndrome

 

 

 

Posture

 

squat

hip hine

lower back

core

lower body cross / upper body cross

hamstring

posture / desk jockey

piriformis

 

 

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL