[warm up]  [TRAINEN NAAR BEWEGING]  [the big three]  [how to squat]  [how to deadlift]  [buikspieren]

 

 

 

 

 

wAAROM ELKE 6-8 weken een nieuw trainingsschema  ▪  high intensity interval training  ▪  TRAINEN VOOR EEN HOGE VETVERBRANDING

WAT IS DE BESTE OEFENING  ▪  trainen in bewegingsvlakken  ▪  voeding, schema's en energiebehoefte berekening  ▪  THE GYMBOSS

 

 

 

 
 
 
 
 ▪ Trainen voor spiermassa
 ▪ Hypertrofie training
 ▪ Trainingsschema
 ▪ Sterk en explosief
 ▪ High intensity interval tr.
 ▪ Waarom cardio training
  Core strength training
 ▪ Sterke rugspieren

FAT ASS CARDIO SYNDROME;


 

 

Defenition of stupid:
 

"doing the same thing over and over again, while expecting a different result!"

Dit geld zeker voor de nog altijd voortdurende aerobic revolutie waarin we allemaal worden meegetrokken. Altijd zijn de aerobic lessen zoals body pump, steppen en zumba druk bezochte lessen en staan de loopbanden ten alle tijde volop bezet in de sportschool.

Een grote vraag die ik mij dan afvraag als zijnde fitness professional is:


"Halen deze fanatieke sporters daadwerkelijk hun doelen?"

Het antwoord hierop is met hele grote letters NEE!!!

 

Sterker nog, die fanatiekelingen presteren het vaak nog om hun vet% te verhogen en dus meer gewicht te krijgen.

Hoe komt dan dan?

 

 

Continue cardio training heeft een negatief effect op de power (kracht X snelheid). Het zorgt er dus voor dat mensen langzamer worden. Dan komt de vraag van hoe je er liever uit zou willen zien?

A) Als een krachtige gespierde sprinter…


B) Als een magere marathon loper met weinig kracht in zijn lichaam en een ingevallen gezicht…


De keuze lijkt mij vrij duidelijk ... tenzij je kampioen wil worden in de marathon, wat voor een Nederlander hoogst onwaarschijnlijk is.


Ook bereiken we na 6 – 8 weken een bepaalde plateau fase in de schema’s en dus ook met continue cardio training. Dit noemen ze de wet van de verminderde meeropbrengst en is de reden dat er continue variatie in de schema’s aanwezig moet zijn. Langer doorgaan dan 6 weken met deze trainingsvorm heeft dus nagenoeg geen zin en zal alleen maar tegen gaan werken.


Daarnaast kan te frequente langdurige cardio training lijden tot de zogenaamde “adrenal fatigue”. Dit is de naam voor de uitputting van de bijnieren (deze produceren belangrijke hormonen, behalve bij uitputting). Dit is een ideaal voorbeeld van een Westerse welvaartsziekte;
 

- Vermoeidheid
 

- Angstaanvallen
 

- Allergien
 

- Vermindering korte termijn geheugen
 

- Concentratie problemen
 

Dit zijn slechts enkele voorbeelden van aandoeningen die volgen na deze uitputting veroorzaakt door te lange cardio training. Uit onderzoek is naar voren gekomen dat alzheimer en dementie vele malen vaker voorkomen bij duur sporters. Voor de hormonale balans is het ook zo dat deze vorm van continue cardio training een negatief effect heeft op de verhouding van je testosteron met cortisol. Een verlaagde testosteron zorgt ervoor dat je minder tot geen spiermassa opbouwt of dat we zelfs spiermassa verliezen. Dan moet je weten dat spieren de organen zijn die het meeste verbranden en dus is het essentieel voor een gezond en fit lichaam dat er spieren aanwezig zijn en aangemaakt worden.
Ook zorgt continue cardio training voor bepaalde vormen van oxidatieve stress, dit resulteert ook in een toename van cortisol en dus een verlaging van testosteron. Je ziet dat cortisol een echte boosdoener is in dit geval. Cortisol zorgt o.a. voor dat spiercellen minder gevoelig worden voor insuline, resultaat is dat er meer insuline aangemaakt moet worden. Insuline is een en al opslag hormoon van vetten, iets wat je dus eigenlijk wilt vermijden.


We moeten na dit verhaal wel duidelijk maken dat het gaat om de continue cardio training op laag niveau (de vetverbrandingszone die vaak genoemd word). Als we deze apparatuur gaan gebruiken op een manier van hoge intensiteit of interval dan is het een ander verhaal. Echter kan je als je toch dit soort trainingen gaat doen beter kiezen om lekker korte sprintjes te doen buiten of te trainen met de welbekende kettlebell.


Denk er dus goed over na en bekijk of je daadwerkelijk je doelen haalt op de manier hoe je nu aan het trainen bent. Als de methode niet werkt is het misschien verstandig om wat anders te gaan doen.

 

Dus ...

 

Spinning, hardlopen, cardio etc zijn erg populair maar zorgen deze sporten wel voor het gewenste resultaat?

 

Zeker met betrekking tot afvallen wordt gekozen voor deze vormen van bewegen maar is dit de juiste keuze?


"Nee, op basis van ervaren trainers en wetenschappelijk bewezen feiten is dit zeker niet de juiste keuze!"

 

Een interval training met een hoge intensiteit is de meest effectieve manier om af te vallen. Deze manier van trainen zorgt voor een hoge vetverbranding en een blijvende verhoogde stofwisseling. De training moet bestaan uit krachttraining (effectieve oefeningen met losse materialen) waarbij je tegelijkertijd meerdere spiergroepen aanspreekt in combinatie met cardiovasculaire oefeningen gericht op het uithoudingsvermogen, bijvoorbeeld de concept II roeier of de Airdyne.

 

Ik heb meerdere artikelen geschreven m.b.t. dit meest besproken onderwerp; een hoge vetverbranding, een blijvende hoge stofwisseling, afvallen door krachttraining, high intensity interval training en het hoe en waarom over cardio training want het is zeker niet geheel nutteloos. Je moet cardio alleen op de juiste manier uitvoeren en de cardio machines in de sportschool op de juiste manier gebruiken in combinatie met jouw persoonlijke doelstelling! Toch blijft er veel onduidelijkheid bestaan over hoe je moet trainen om af te vallen. Het is zeker ook niet alleen de training want de dagelijkse voeding is daarbij van cruciaal belang ... en ook ik begrijp dat het best frustrerend is wanneer je van vele personen allerlei verschillende meningen hoort en op een gegeven moment weet je ook niet meer wie je nog moet geloven!

 

Nogmaals;

 

 

 

Een marathon loper is doet aan langdurige cardio training en is daarom een goed voorbeeld van iemand die aan duursport doet.

 

De sprinter is een perfect voorbeeld van iemand die aan high intensity interval training (kracht en cardio) doet!

 

Voor welk lichaam wil jij trainen .... ??

 
 

                       

 

   

 

© PT NIJMEGEN - INFO@PT-NIJMEGEN.NL