[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 

 

 

  De gym rulez 

  Arnold and more rules

  My rule number 1

  Alphabet of training

  Rust en herstel 

 ▪ Resultaatgericht trainen

 ▪ Core strength training

UIT DE GYM RULEZ; DE OVERHEAD PRESS


 

 

Overhead press;

 

Duw gewicht naar boven.

 

Duw gewicht tot boven het hoofd, houd zware gewichten boven het hoofd statisch vast of loop met zware gewichten!

 

Hoe meer oefeningen je boven het hoofd doet, des te sterker worden de schouders en kun je blessures voorkomen.

 

Heel veel sporters doen veel te veel horizontale duw oefeningen maar het zijn vooral de verticale duw oefeningen die van groot belang zijn!

 

Het is daarbij wel enorm belangrijk om over een goede schoudermobiliteit te beschikken!

 

Door de push oefeningen (met name bankdrukken) ontstaan heel erg veel schouderklachten en de oorzaak hiervan ligt niet bij de

oefeningen maar door een verkeerde uitvoering van de oefeningen.

 

Important note m.b.t. de overhead press en andere push oefeningen

 

 

De meest bekende/populaire oefeningen uit de push categorie zijn bankdrukken (horizontal push) en de overhead press (vertical push) maar

voordat je deze oefeningen gaat uitvoeren moet je wel het een en ander weten om geen (schouder)blessure te ontwikkelen!

 

Bankdrukken maar vooral de overhead press zijn geweldige oefeningen voor het bovenlichaam, zowel om sterker te worden als om spier-

massa te ontwikkelen maar helaas worden deze twee oefeningen heel erg vaak verkeerd uitgevoerd of verkeerd gebruikt.

 

Met betrekking tot bankdrukken ...

 

Bankdrukken lijkt een hele makkelijke oefening omdat je "slechts" op een bankje moet liggen en de halter omhoog moet drukken maar

schijn bedriegt. Er is zeker sprake van een bepaalde techniek en het is niet voor niks dat 9/10 sporters schouderklachten heeft!

 

Heel erg vaak is bankdrukken (met een verkeerde techniek) de oorzaak hiervan.

 

Het is in dit geval aan te raden om eerst te beginnen met de push up's!

 

Pas als je 20 correcte push up's kunt uitvoeren mag je beginnen met bankdrukken!

 

Waarom de push up? De push up is een geweldige oefening voor het bovenlichaam en zorgt voor stabiliteit in de schouders.

 

Wanneer je de push up met een goede techniek kan uitvoeren heb je veel minder kans op een schouderblessure, zeker als je onderstaande

progressie volgt richting het bankdrukken!

 

Met betrekking tot de overhead press ...

 

Er is zeker wel een maar want om de overhead press te kunnen uitvoeren is een goede flexibiliteit/mobiliteit van de schouders wel een

absolute vereiste. Je kunt geen goede overhead press uitvoeren met ongezonde gewrichten of een verminderde mobiliteit.

 

Om dit te testen gebruik ik onder andere de wall slides, dit is een spier activatie oefening gericht op de schoudermobiliteit maar wanneer

je deze oefening niet perfect kunt uitvoeren "mag" je geen oefeningen boven het hoofd uitvoeren.

 

 

Gerelateerde artikelen;

 

Tha real gym rulez!

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 

De strength standards & de game changer

 

De grote drie oefeningen voor elke sporter

 

Sterker worden en spiermassa ontwikkelen

 

Kracht en explosiviteit

 

Warming up

 

Squat en deadlift

 

Rust en herstel

 

De-load week

 
 
 

 

Since 2008 PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL