[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10              
 
 
 

 

  Cardio sucks! 

  Conditioning (Metcon)

  More about cardio

  Strength & conditioning

  Afvallen (Fatburn) 

 ▪ Sixpack science

 ▪ The fatburnzone

CONDITIONING EN SPRINTEN UIT DE GYM RULEZ!


 

 

Wat je moet weten;

 

Don't do cardio (cardio sucks) but think conditioning and do your metabolic conditioning!

 

Waarom? En wat zijn de voordelen van metabolic conditioning (Metcon).

 

Sterker worden! Meer kracht, snelheid en explosiviteit ontwikkelen! Burn calories! Je verbrandt zeer veel opgeslagen lichaamsvet en

de stofwisseling gaat omhoog. Conditioning zorgt voor het ontwikkelen van spiermassa en voor de aanmaak van groeihormoon.

 

Het aanspreken van de belangrijke fast-twitch spiervezels en de VO2 max gaat omhoog. Het uithoudingsvermogen zal sterk

verbeteren, er ontstaat een ijzersterke conditie en het is goed voor het hart! En dat is immers ook een spier!

 

De voordelen van conditioning zijn indrukwekkend te noemen en eigenlijk hoef je alleen maar te kijken naar deze opsomming van

voordelen en je weet genoeg! Stel nu jezelf de vraag:

 

"Doe ik (voldoende) aan cardio conditioning?"

 


 

To become strong and awesome you need metabolic conditioning!

 

 

Wat is metabolic conditioning?

 

Het is in ieder geval een onmisbaar element maar hier volgt meer uitleg;

 

Het lichaam beschikt over drie energysystemen en met name het anaerobe uithoudingsvermogen is belangrijk. Dit is het vermogen om

maximale inspanningen te verrichten gedurende 20 tot 60 seconden. Praktisch iedereen kan 10 tot 20 seconden kracht leveren (sprinten,

squat curl and press, bankdrukken, squatten etc) maar niet veel mensen kunnen op dat niveau langer dan 10-20 seconden presteren.

 

In sporten met series van explosieve bewegingen is een (zeer) goed ontwikkeld anaeroob uithoudingsvermogen cruciaal, maar ook bij

krachttraining met als doelstelling sterker worden en/of spiermassa ontwikkelen is dit een zeer belangrijk onderdeel! Zeker op weg naar

het behalen van resultaat en het niet oplopen van (chronische) klachten en blessures! 

 

It has been medically proven that ...

 

It has been medically proven that regular conditioning (cardiovascular exercise) greatly improves sleep, makes your bones stronger,

increases overall energy levels, improves digestion, makes both the lungs and the heart stronger, improves overall circulation and

insulin sensitivity. On top of that, conditioning assists in the elimination of built up lactic acid from the body and aids muscle gaining!

 

You need cardio conditioning! No more cardio!

 

Ook als het jouw doelstelling is om groter en sterker te worden raad ik conditioning aan!

 

 

Sterker worden! Meer kracht, snelheid en explosiviteit ontwikkelen! Burn calories! Je verbrandt zeer veel opgeslagen lichaamsvet en

de stofwisseling gaat omhoog. Conditioning zorgt voor het ontwikkelen van spiermassa en voor de aanmaak van groeihormoon. Het

aanspreken van de belangrijke fast-twitch spiervezels aan. De VO2 max gaat omhoog, het uithoudingsvermogen zal sterk verbeteren

en het is goed voor het hart en dat is immers ook een spier!

 

De voordelen van conditioning zijn indrukwekkend te noemen en eigenlijk hoef je alleen maar te kijken naar deze opsomming van

voordelen en je weet genoeg! Het enige wat je nu nog hoeft te doen is jezelf de volgende vraag stellen:

 

"Doe ik (voldoende) aan conditioning?"

 

Alle voordelen en waarom je cardio conditioning moet doen;

 

 

▪ Sterker worden! Meer kracht ontwikkelen!

 

▪ Meer snelheid en explosiviteit!

 

▪ Burn calories! Je verbrandt zeer veel opgeslagen lichaamsvet en de stofwisseling gaat omhoog

 

▪ Sprinten zorgt voor het ontwikkelen van spiermassa en voor de aanmaak van groeihormoon

 

▪ Kort maar krachtig, van conditioning (bijvoorbeeld sprinten) word je sterk! En van krachttraining word je sterk!

 

▪ Het aanspreken van de belangrijke fast-twitch spiervezels

 

▪ VO2 max gaat omhoog en het uithoudingsvermogen zal sterk verbeteren

 

▪ Het ontwikkelen van atletisch vermogen

 

▪ Sterker maken van de longen en de ademhalingsspieren, het cardiovasculaire systeem (waaronder ook het hart)

 

▪ Vergroten van de zuurstofopname door de longen

 

▪ Versterken van de hartspier! Hierdoor kan het hart efficiënter en meer bloed door het lichaam pompen

 

▪ Energiesystemen trainen en versterken

 

▪ Er is sprake van een efficiënte toevoer van het bloed, voedingsstoffen en zuurstof naar de spieren

 

Do your sprints!

 

Sprinten = Meer kracht & snelheid = Meer power = Sterker lichaam = Meer spiermassa!

 

 

Letterlijk en niet op de loopband!

 

Het is wetenschappelijk bewezen dat de lange cardio sessies juist ten koste gaat van spiermassa en je wordt er uiteraard niet sterker van!

 

Het lichaam is gemaakt om te sprinten, je wordt sterker en ontwikkeld spiermassa!

 

Zorg dat je voldoende sprint oefeningen doet, niet alleen oefeningen gericht op conditie en uithoudingsvermogen en met sprinten bedoel ik

ook sprinten! Er is zeker een groot verschil tussen het trainen op snelheid en het trainen voor het uithoudingsvermogen terwijl voor beide

varianten gebruik gemaakt kan worden van rennen en sprinten, maar dit is dus zeker niet hetzelfde!

 

Power = Explosiviteit, Kracht & Snelheid!

 

You have to be fast to be strong!

 

 

Oefeningen gericht op kracht, snelheid en explosiviteit zijn onmisbaar!

 

In vele gevallen zelfs de missing link!

 

What's Holding Back Most Lifters?

 

Oefeningen gericht op explosiviteit en snelheid zijn onmisbaar in een succesvol programma! Maar de meeste sporters hebben juist een

gebrek aan deze eigenschappen! Welke oefeningen doe jij om de explosiviteit en snelheid te vergroten??

 

Waarom moet je beschikken over explosieve kracht en snelheid?

 

Sprinten, springen, gooien en zwaaien natuurlijke vormen van bewegen waarover het lichaam kan en moet beschikken maar naarmate we

ouder worden verliezen we deze eigenschappen eerder/sneller dan kracht. Het dient daarom onderhouden te worden. 

 

En ... je wordt heel, heel erg sterk van deze oefeningen!

 

Zeker wanneer je een gewicht vanaf de grond tot boven het hoofd verplaatst!

 

Het lichaam is gemaakt voor snelheid en explosiviteit = Power

 

Het lichaam is gemaakt voor snelheid en explosiviteit en deze eigenschappen gaan verloren als je de spieren hierin niet blijft trainen en

aanspreken. Om deze reden zijn de oefeningen voor explosiviteit en snelheid zeer belangrijk. Door deze oefeningen wordt je sterker en

sneller, eigenschappen waarover je steeds minder zal beschikken wanneer je alleen krachttraining met gewichten doet.

 

Ik zie veel krachtsporters die steeds "houteriger" gaan bewegen en op een gegeven moment zelfs over hele stijve spieren beschikken

waardoor de flexibiliteit en mobiliteit van het lichaam steeds meer verloren gaat ... en dit zal ook leiden tot blessures.

 

Het is van groot belang om een aantal oefeningen gericht op explosiviteit in jouw trainingschema te integreren. Dit zijn de meest perfecte

oefeningen om lichaamskracht en prestaties te verbeteren. Je traint meerdere spiergroepen tegelijk, daardoor leren de spieren om goed

samen te werken (inter-musculaire coördinatie) en daardoor word je lichaam (spieren) veel sterker en explosiever.

 

Zoals gezegd word er door de meeste sporters veel te veel getraind als een bodybuilder. Wanneer je spiermassa wilt opbouwen of als je

sterker wilt worden dan betekend dit zeker niet dat je alleen maar met gewichten moet trainen en deze steeds blijven verhogen!

 

Een spier als een elastiek!?

 

Een spier kun je als het ware enigszins vergelijken met een elastiek en bij te eenzijdige krachttraining met alleen maar gewichten en een

vaste trainingsmethode gaat de elasticiteit van de spieren verloren. Dit gaat zeker ten koste van kracht, explosiviteit en snelheid waarbij

de kans op een blessure vanwege een verkeerde en slechte mobiliteit zeer groot is, slechts een kwestie van tijd ...

 

Plyometric training is a great way for athletes to build explosive power.

 

     

 

Door plyometrische training vergroot je het vermogen om meer kracht en explosiviteit te kunnen leveren. Deze vorm van trainen behoort

daardoor tot één van de grootste innovaties van de laatste 25 jaar op het gebied van training. Trainers en spelers zagen snel de grote

mogelijkheden om met deze oefeningen hun sportprestaties te vergroten. Enkele doelstellingen van plyometrische training kunnen zijn:

hoger springen, verder springen, sneller starten, sneller rennen, harder slaan en beter schoppen.

 

Wat is plyometrische training?

 

Plyometrische training refereert aan een trainingsmethode om in zo kort mogelijke tijd zoveel mogelijk kracht te genereren. Dit wordt ook

wel power (kracht) of explosiviteit genoemd. Plyometrie wordt vaak vereenzelvigd met "sprongtraining" maar dit is slechts een onderdeel

van de plyometrische training. Plyometrische oefeningen zijn er niet alleen voor het onderlichaam maar ook voor het bovenlichaam. Bij

deze vorm van training wordt onder andere veel gebruik gemaakt van de medicijn ballen.

 

Wanneer je sterker wilt worden en/of meer spiermassa wilt opbouwen dan betekent dit niet altijd dat je steeds meer gewichten moet

gaan gebruiken! Er zijn meerdere mogelijkheden om deze doelstellingen te behalen en juist de combinatie van verschillende trainings-

methoden zorgen voor mooie resultaten; plyometrische training is daar een goed voorbeeld van.

 

Deze oefeningen zullen ervoor zorgen dat je sterker wordt en meer spiermassa kan opbouwen. Kortom, je moet in principe altijd op een

hoge intensiteit trainen, maar dat wil niet zeggen dat je altijd maar zwaarder en zwaarder moet trainen wat betreft het aantal kilo's!

 

Conditioning versus boring Cardio;

 

 

Conditioning is een voorbereiding op de oorlog en door cardio word je heel goed in het langzaam wegrennen uit gevaarlijke situaties!

 

Conditioning zorgt voor een hoge stofwisseling (metabolisme) en cardio zorgt voor het uitsterven van de stofwisseling!

 

Conditioning makes you look good naked en cardio laat jouw stralen in een strakke Dockers broek!

 

Conditioning zorgt voor stalen beenspieren als Superman en door cardio lijken jouw benen op de pootjes van een zeevogel.

 

Conditioning makes you lean and hard and cardio makes you small and soft.

 

Conditioning zorgt voor een ijzersterk bovenlichaam met big guns en cardio zorgt voor een bovenlichaam van pudding!

 

Conditioning zorgt ook voor betere prestaties in een andere sport en door cardio word je goed in cardio!

 

Conditioning is sexy, cardio is net als een beetje knuffelen tijdens een chick-flick film!

 

Conditioning is testosterone en cardio is als cortisol en oestrogeen.

 

Conditioning zorgt voor mooie borstspieren en cardio zorgt voor man-boobs.

 

Conditioning is leuk en cardio is leuk als je klaar bent!

 

Conditioning is voor jagers en cardio is voor de moeder van Bambi!

 

Maar ...

 

 

Ik zie toch veel (kracht)sporters die praktisch nooit aan cardio conditioning doen en als ik vraag waarom niet dan is het antwoord:

 

"Ik wil spiermassa opbouwen en sterker worden en daarom doe ik geen oefeningen gericht op het uithoudingsvermogen!"

 

Theoretisch hebben deze sporters misschien ergens in eerste instantie gelijk, maar het lichaam werkt in de praktijk anders.

 

Zoals gezegd zorgt conditioning voor een hoge hartslag en mede daardoor is dit een belangrijk onderdeel van de training.

 

Ook wanneer de doelstelling sterker worden en spiermassa opbouwen is moet je conditioning doen!

 

Het hart is immers ook een spier!

 

Wanneer je tijdens deze vorm van trainen gewichten als kettlebell's of medicine ballen gebruikt dan wordt je ook sterker en als je sterker

wordt kun je tijdens de krachttraining gericht op bijvoorbeeld maximale kracht meer gewicht gebruiken en als je meer gewicht kunt tillen,

duwen of drukken dan bouw je meer spiermassa op etc etc.

 

Don't do cardio, think conditioning!

 

Conditioning builds muscle ... Cardio will destroy your muscles!

 

 

Ben jij toch nog steeds bang voor cardio conditioning?

 

Doe jij praktisch nooit aan cardio conditioning?

 

Denk jij dat je door cardio conditioning kracht en/of spiermassa zal verliezen?

 

Geloof jij nog steeds in het "verbranden" van spieren?

 

Please keep on readin' because you're wrong! 

 

No cell phone!

 

 

Conditioning kan juist bijdragen aan het ontwikkelen van meer spiermassa en/of sterker worden!

 

Inderdaad, door conditioning toe te passen word je sterker!

 

Het is voor vele (kracht)sporters misschien wel de missing link! 

 

En uiteraard bedoel ik met de term 'conditioning' niet de reguliere-saaie-45-minuten-durende-sessie op de loopband!

 

Dat blijven we cardio noemen en cardio sucks!

 

You do not lose your strength, muscles or power by doing conditioning ...

 

High intensity interval training zorgt voor een hoge hartslag en is daardoor een belangrijk onderdeel!

 

 

Naast het feit dat vele (kracht)sporters weinig tot geen oefeningen uitvoeren die gericht zijn op explosiviteit zijn er helaas ook maar weinig

sporters die tijdens de trainingen aandacht besteden aan het conditionele gedeelte, zowel van de spieren als van de longen.

 

Vooral bij de groep krachtsporters die 'slechts' spiermassa willen opbouwen is dan een veelgehoord excuus:

 

"Ik wil géén spieren verbranden ... !"

 

Spieren verbranden??

 

Alsof je van een hoge hartslag spieren gaat verbranden ...

 

 

Dit is wederom één van de hardnekkige fabels uit de wondere wereld van de krachtsport!

 

Spieren verbranden zal niet gebeuren! En zeker niet door cardio conditioning!

 

Okay, tenzij je gedurende een aantal weken bijna niks eet maar normaal gesproken zal het lichaam echt geen spieren (lees: eiwitten) gaan

verbranden. Dit is wetenschappelijk bewezen maar toch blijft dit één van die grote vooroordelen, zeker bij de mannelijke sporters.

 

Het is uiteraard weer afhankelijk van de doelstelling maar in principe moet je altijd oefeningen integreren die de hartslag verhogen!

 

En nee, dit hoeft zeker niet altijd in combinatie met een cardio machine en dit zal ik ook niet aanraden maar het zou wel kunnen.

 

Een hele effectieve metabolic finisher is bijvoorbeeld 500 meter roeien op de Concept II roeier.

 

Deze afstand behalen binnen twee minuten is de doelstelling!

 

Rocky ...

 

 

A nice sprint by Rocky Balboa en Apollo!

 

Need i say more ...

 

 

Gerelateerde artikelen;

 

A nice challenge

 

The real gym rulez!

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 

De strength standards & de game changer

 

De grote drie oefeningen voor elke sporter

 

Sterker worden en spiermassa ontwikkelen

 

Kracht en explosiviteit

 

Warming up

 

Squat en deadlift

 

Rust en herstel

 

De-load week

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL