[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

USE MORE BALLS in the gym! JUST DO IT!


 

 

Gooien is net als springen en rennen een belangrijke eigenschap van het menselijk lichaam maar de meeste mensen/sporters beschikken

niet meer over deze eigenschappen. Op de eerste plaats heb je misschien nooit geleerd om correct te gooien en op de tweede plaats zal

deze eigenschap verdwijnen naarmate je dit niet meer als training doet!

 

Door het (weer) aanleren en trainen om snelheid over te dragen van achter naar voren, verklein je het risico op blessures en verbeteren

prestaties. Het lichaam zal hierdoor veel kracht, snelheid en explosiviteit ontwikkelen.

 

Door slechte, verkeerde en eenzijdige bewegingsvaardigheden hebben veel sporters de patronen die nodig zijn om deze handelingen op een

gecoŲrdineerde en efficiŽnte manier (als oefening) uit te voeren nog niet onder de knie. Het leren gooien helpt het vaststellen of herstellen

van deze bewegingsvaardigheden.

 

"Iets gooien is heel goed en wel zo hard mogelijk!"

 

Dit is ook een vorm van kracht/explosiviteit.

 

Het gooien met een medicine ball is een hele effectieve methode en niet te vervangen door iets anders.

 

Er is niks anders in de sportschool te vinden die het gooien met een medicijn bal als oefening kan vervangen. Uniek dus!

 

Wat maakt dit zo goed?

 

 

De oefeningen die je met de medicijn bal kunt uitvoeren zijn niet te vervangen door machines!   

 

De mogelijkheden zijn erg divers en voor vele doelstellingen toepasbaar, maar vooral voor kracht, explosiviteit en snelheid.

 

Trainen met de medicijn bal versterken de rompspieren.

 

Pezen, aanhechtingen en gewrichten worden sterker.

 

Er is geen periode van deceleratie, alleen van acceleratie.

 

Het gooien met de medicijn bal is daarnaast ook een geweldige vorm van core training waarbij het gehele lichaam actief zal zijn.

 

Hierbij is ook sprake van een grote transfer vanwege het feit dat er een heup rotatie is en rompstabiliteit. 

 

De bal als onderdeel van core strength & stability training

 

 

Zoals gezegd zijn de rompspieren van groot belang en om deze te trainen zijn er heel veel effectieve oefeningen maar met de medicijn bal

kun je op een eenvoudige manier oefeningen zwaarder maken! Push up's op een medicijn bal worden veel zwaarder en moeilijker!

 

 

Ook de Swiss ball is een waardevolle toevoeging om tijdens de trainingen te gebruiken.

 

But don't use a Bosu ball!

 

 

Veel 'pro-fitness-experts' willen je laten geloven dat je meer spiervezels gebruikt en kunt inschakelen tijdens het trainen als je werkt

met instabiele hulpmiddelen als de Bosu ball. Maar het is tijd om deze circusact te schrappen!

 

Het ziet er belachelijk uit en het is zeker niet effectief. Een onderzoek door de Journal of Strength and Conditioning Research heeft zelfs

aangetoond dat het trainen op instabiele voorwerpen de prestaties zeker niet verbeterde en ook niet zorgde voor meer activiteit van de

spiervezels. En de Bosu is niet eens rond, dus het is niet eens een bal!

 

 

Gerelateerde artikelen;

 

The original gym rulez (part 1)

 

The original gym rulez (part 3)

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 

De strength standards & de game changer

 

De grote drie oefeningen voor elke sporter

 

Sterker worden en spiermassa ontwikkelen

 

Kracht en explosiviteit

 

Warming up

 

Squat en deadlift

 

Rust en herstel

 

De-load week

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL