[warm up]   [my number 1 rule]   [wat is jouw doelstelling]   [your best friend]   [KEEP IT SIMPLE & COOL]   [train like an athlete]

 

 
 
 
 
 
Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

Think core strength! Real core power and let's go anti!


 

 

2002 was eindelijk het jaar dat core strength training bij het grote publiek de welverdiende aandacht kreeg.

 

Er was het inzicht dat buikspieren trainen meer betekent dan uitsluitend aandacht besteden aan de rectus abdominus.

 

De eindeloze series crunches vielen van hun voetstuk, want de "core" werd ontdekt!

 

Het mooie is dat de focus verschoof van een platte buik naar een sterke buik, met als belangrijkste argument dat al onze bewegingen

vele malen krachtiger worden als onze core goed ontwikkeld is. We focussen niet alleen op spieren, maar spierketens.

 

Dynamische oefeningen als woodchops en kneetucks werden geintroduceerd op de fitnessvloer en natuurlijk alle mogelijke variaties op

de plank (bridge) en de basis werd gelegd voor talrijke "nieuwe" mogelijkheden:

 

Ik noem de Swiss ball, medicine ball, kettlebells en de TRX, maar ook de landmine en/of de pivot!

 

Landmine (Pivot)

 

     

 

De landmine (Pivot) behoort ook tot deze laatste categorie en is relatief nieuw in Nederland!

 

Hierboven zie je de squat to push press met de landmine (Pivot) en deze is zeer effectief voor de rompspieren.

 

Let's go anti!

 

 

Core strength training is "anti" geworden! 

 

Zeker anti-sit up en anti-crunch!

 

Zo is er de anti-flexie (tegengaan van voorwaartse buiging), de anti-extensie (tegengaan van overmatige strekking), de anti-lateroflexie

(tegengaan van te ver zijwaarts buigen), de anti-rotatie (tegengaan van te ver draaien) en er is het lumbo-sacraal evenwicht.

 

Met name de anti-flexie is belangrijk omdat veel mensen de gehele dag in "flexie" rondlopen en achter de computer zitten en in de sport-

school wordt deze "flexie" wederom gestimuleerd door de vele zittende oefeningen en uiteraard de sit up's, crunches en alle andere soort-

gelijke oefeningen uit deze categorie! Deze zijn een aanslag op de wervelkolom en met name de varianten waarbij nog extra gewicht wordt

gebruikt!

 

Farmers walk

 

Het uitvoeren van oefeningen in een staande positie en lopend, zal de kracht van de rompspieren snel verbeteren. Het is niet mijn stijl

om te werken met termen als "de beste" maar in dit geval zal ik een uitzondering maken en de oefening die ik bedoel is de farmers walk.

 

Zeker met betrekking tot de rompspieren is het lopen met zware gewichten een aanrader om deze spieren sterker te maken!

 

Hierboven zie je de one arm kettlebell bottom's up farmer walk en dit is één van mijn favoriete core strength & stability oefeningen, met

de nadruk op stability. Deze oefening is een perfect voorbeeld van een oefening die gericht is op stabiliteit en dus ga jij vanaf nu nooit

meer op een halve bal staan! De Bosu ball is voor idoten ... een halve bal voor halve garen!

 

   

 

Hierboven zie je drie zeer effectieve oefeningen voor de rompspieren (core) en het zijn allemaal compound oefeningen. Als eerste is er de

renegade row en dit is een anti-rotatie oefening, daarna zien we de farmers walk en dit is een anti-flexie oefening en tenslotte is er de ab

wheel roll out en dit is een anti-extensie oefening. Deze laatste behoort tot mijn favoriete oefeningen. Zeer old-skool en effectief!

 

No more sit up's and crunches! ... You don't need them!

 

 

Zoals gezegd mag je nu nooit meer een sit up en/of crunch doen!

 

Er is gewoon géén goede reden te bedenken en/of aan te voeren om deze oefeningen te blijven doen!

 

"It's time to stop the sit up's and crunches and find exercises that develop the core!"

 

Mike Robertson (USA) - C.S.C.S.

 

 

Gerelateerde artikelen;

 

The original gym rulez (part 1)

 

The original gym rulez (part 3)

 

Caution! You are doing it wrong!

 

General physical preparedness fase

 

Eerst de techniek, dan de progressie en vervolgens de overload

 

De strength standards & de game changer

 

De grote drie oefeningen voor elke sporter

 

Sterker worden en spiermassa ontwikkelen

 

Kracht en explosiviteit

 

Warming up

 

Squat en deadlift

 

Rust en herstel

 

De-load week

 
 
 

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL