Home > Start here > Stuff you should read > Listen to your trainer 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10                               Search this website / Newsletter / Contact
 
 
 

        »  Start here

        »  Mijn visie en werkwijze

        »  Referenties van PT Nijmegen

        »  Trainingsmaterialen; PTN-Sports

        »  Eastside Performance Nijmegen

        »  Personal training

        »  Persoonlijk trainingsschema

        »  Workshop

        »  Tarieven

        »  Online E-Coaching

        »  Neem contact met mij op

PT_NIJMEGEN IN SAMENWERKING MET SC NEC;


 

 

Het komende seizoen 2015/2016 zal de 1e selectie en de A1 sportspecifieke (kracht)training krijgen van Patric Verhoeven.

 

Patric is oprichter van Eastside Performance en PT_Nijmegen.

 

Als strength & conditioning trainer wilt Patric verantwoordelijk zijn voor de prestaties van een sporter op het gebied van kracht,

snelheid, explosiviteit, flexibiliteit, wendbaarheid en het kracht-uithoudingsvermogen. Daarbij is het verbeteren van de sterke

punten van een sporter zeer belangrijk maar ook het ontdekken van de zwakke punten is nodig zodat deze vervolgens ook

verbeterd kunnen worden!

 

Eastside Performance is zijn gym te Nijmegen en zijn voornaamste werkzaamheden bestaan uit het ontwikkelen van trainingsschema’s

en het begeleiden van sporters. Een persoonlijke aanpak bestaande uit maatwerk is heel erg belangrijk want routines moeten niet voor

iedereen hetzelfde zijn.

 

Ieder aspect van de routine is van persoon tot persoon weer anders en daarom is een individuele aanpak van grote waarde. Op weg

naar succes werkt hij vanuit een slim en intelligent trainingssysteem bestaande uit schema's opgesteld naar persoonlijke doelstellingen.

 

Hij houdt daarbij rekening met de belastbaarheid om zo (chronische) klachten en blessures te voorkomen.

 

Uitleg Sportspecifieke (kracht)training;

 

Sportspecifieke (kracht)training is niet meer weg te denken uit het trainingsschema van een serieuze (top)sporter. Als sporter kun je

enorm veel voordeel behalen door middel van sportspecifieke (kracht)training. Sportspecifieke training zal ervoor zorgen dat je beter

wordt in de sport die jij beoefend!

 

Een zeer belangrijke voorwaarde is wel dat de sportspecifieke (kracht)training nooit de sport negatief mag beďnvloeden.

 

Sportspecifieke trainingen zijn altijd bedoeld ter ondersteuning! Daarbij heeft sportspecifieke training ook een positief effect op het

voorkomen van blessures en/of een versneld herstel van een blessure die reeds aanwezig is.

 

De doelstellingen van sportspecifieke (kracht)training zijn sterker worden, een toename van power (kracht x snelheid) ontwikkelen,

het vergroten van de explosiviteit en snelheid, het verbeteren van kracht-uithoudingsvermogen, het verkrijgen van meer stabiliteit en

mobiliteit, blessure preventie en een sneller herstel.

 

Core strength & stability training speelt hierbij een belangrijke rol maar wat is core strength & stability training precies, wat juist niet en

waarom is dit zo'n belangrijk onderdeel?

 

De uitleg in het kort;

 

Zonder sterke rompspieren kun je een sterk lichaam vergeten!

 

Zonder sterke rompspieren is het niet mogelijk om veel kracht en explosiviteit te leveren!

 

En bij (te) zwakke rompspieren is de kans op een blessure enorm groot!

 

Wat is de core unit?

 

De core unit omvat in principe alles van de nek tot aan de enkels, ieder onderdeel van 't lichaam is nauw verbonden met elkaar,

zowel structureel als functioneel. Maar in het kader van sportspecifieke (kracht)training kunnen we beter spreken van de rompspieren

die de core unit vormen.

 

De rompspieren bestaan uit de bilspieren, heupspieren, hamstrings, buikspieren en rugspieren en deze staan allemaal met elkaar in

verbinding. Voor een sterk lichaam van waaruit krachtige en explosieve acties kunnen ontstaan moet er een optimale samenwerking

zijn tussen deze spieren. Een sterke en goed functionerende romp (core) is van groot belang voor een sterke lichaamshouding en

goede (sport)prestaties.

 

Het is dus van groot belang om een sterke romp te hebben, die zowel voldoende stabiliteit als mobiliteit biedt. De spieren waaruit de romp

(core unit) bestaat stabiliseren de wervelkolom vanaf je bekken helemaal tot aan je nek en schouders. Deze spieren zorgen dat de armen

en benen explosieve bewegingen kunnen maken.

 

Alle explosieve bewegingen beginnen vanuit de core unit en nooit vanuit de armen en/of benen zelf. Vlak voor elke beweging vanuit de

armen en/of benen moeten de core spieren zichzelf aanspannen en zorgen voor stabiliteit in je lichaam. Als deze spieren niet sterk

genoeg zijn of niet voldoende ontwikkeld zijn gaat het aanspannen te langzaam.

 

Een additionele bonus van core strength & stability training is het voorkomen van blessures. Dit komt doordat krachttraining de spier-

hechtingen versterkt en de dichtheid van de botten in de buurt van de oorsprong van de spier vergroot. Pech is helaas niet uit te sluiten

maar als een blessure zich voordoet bij een sporter die goede krachttraining heeft gedaan, zal het waarschijnlijk niet (heel) ernstig zijn en

heeft het de neiging om sneller te genezen.

 

Om goed te kunnen bewegen moeten naast de rompspieren van de core unit ook alle gewrichten optimaal kunnen functioneren en deze

moeten over een goede range of motion beschikken. De enkels, knieën, heup, wervelkolom en de schouders zijn zeer belangrijk. Wanneer

bij één of meerdere van deze gewrichten sprake is van een beperking dan moet deze verholpen worden anders zal dit wederom zorgen

voor blessures en/of een beperking van het functioneren tijdens de sport.

 

Met sterke rompspieren ben je sterker, met sterke rompspieren kun je beter bewegen, met sterke rompspieren kun je beter presteren

tijdens de sport en met een sterke rompspieren kun je blessures voorkomen.

 
 
   

 

   

 

Since 2008 © PT-NIJMEGEN NETHERLANDS  - INFO@PT-NIJMEGEN.NL